گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمد هاشمی: امام حق بزرگی بر گردن جهانیان دارد/ متاسفانه در برخی مواقع از نام امام استفاده ابزاری می‌شود

مراسم بزرگداشت امام مشروط به آن است که چطور برگزار شود؟ اگر در خور شخصیت، شأن و جایگاه امام برگزار شود فراتر از جناح‌های داخلی، در بُعد جهانی نیز قابل استفاده خواهد بود

پایگاه خبری جماران: طبق سنوات هرساله، سی‌امین مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) قرار است روز سه شنبه 14 خرداد، در حرم مطهر ایشان برگزار شود. اقشار مختلف مردم و مسئولین کشوری و لشگری با حضور در این مراسم، بار دیگر با امام و آرمان های انقلاب اسلامی تجدید میثاق کرده و یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب را گرامی خواهند داشت. 

در همین رابطه، یک فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: اگر مراسم بزرگداشت از همان زاویه‌ای که امام جهان، کشور و مردم را می‌دیدند، برگزار شود قطعاً منجر به وحدت نظر و هماهنگی میان همه نیروها یا به بیانی دیگر کسانی که حق طلب هستند، خواهد شد.

تعریف آیت الله هاشمی از امام چه بود؟

محمد هاشمی‌رفسنجانی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) گفت: من تعریفی از امام در آثار مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدم که بسیار عمیق است. ایشان نوشته که «امام خمینی(ره) ابر رحمت‌الهی بود که خداوند‌ کریم برای تحقق وعده‌های پیروزی مستضعفین بر مستکبران به مردم ایران، جهان اسلام و محرومان دنیا هدیه کرد تا در عصر انزوای دین در جامعه، باران امید بر دل‌های مایوس ببارد. بزرگمرد صبوری که با آموزه‌های فقهی، عرفانی، حکومتی و سیاسی مسیر تاریخ ایران را از انحراف پهلوی نجات داد و در مسیر حق نهاد. سخن گفتن از شخصیتی چنین جامع الشرایط با همه دقت آسان نخواهد بود و آنچه در طول سال‌های متمادی یعنی از نیم قرن پیش درباره سجایای اخلاقی ایشان گفته شد، استنباط‌های فردی از شخصیت ایشان است و چه بسا رازهایی که در رفتار، گفتار و کردار ایشان، نهفته بوده و هست و آیندگان به تدریج پی به اسرار آن خواهند برد».

امام حق بزرگی بر گردن جهانیان دارد

وی افزود: این توضیح مختصری بود که آیت‌الله هاشمی از شخصیت امام و جایگاه ایشان در جمهوری اسلامی و در حقیقت در تاریخ جهان ارائه کرده است. امام در شرایطی انقلاب را پیش بردند که شرق و غرب، دنیا را بین خود تقسیم کرده بودند و حاکمیت و ارزش‌های کفر بر جهان حاکم بود و کلاً دین اسلام و هرآنچه ارزش های انسانی داشت به فراموشی سپرده شده بود و امام آمدند و مسیر تاریخ را عوض کردند. لذا ایشان حق بزرگی بر گردن جهانیان دارند. 

هاشمی رفسنجانی گفت: شخصیتی با این جایگاه که در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های جناحی و گروه‌بندی‌ها قرار نمی‌گرفت، همیشه یک اصل را داشت که آن تبیین ارزش‌های اسلامی و احیای تفکر اسلامی در جامعه و عمل به ارزش‌ها بود. اگر مراسم بزرگداشت از همان زاویه‌ای که امام جهان، کشور و مردم را می‌دیدند، برگزار شود قطعاً منجر به وحدت نظر و هماهنگی میان همه نیروها یا به بیانی دیگر کسانی که حق طلب هستند، خواهد شد.

متاسفانه در برخی مواقع از نام امام استفاده ابزاری می‌شود

وی با بیان اینکه نیروهای حق‌طلب محدوده جغرافیایی ندارند و ممکن است در هرجای دنیا باشند، گفت: اگر بزرگداشت امام با چنین نگاهی برگزار شود، برگزاری آن می‌تواند بار مثبتی نه تنها برای ایرانیان که برای جهانیان داشته باشد. ولی متاسفانه در برخی مواقع از نام امام استفاده ابزاری می‌شود و بُعد جهانی و واقعیت وجودی ایشان مطرح نمی‌شود. به نحوی که تنها یک گروه قصد این را پیدا می‌کند تا از امام استفاده ابزاری کند. اگر بدین شکل باشد نه تنها نام‌بردن از امام مفید به فایده نیست بلکه شخصیت ایشان را نیز تخریب می‌کند. چون امام ابزار نبودند بلکه احیاگر ارزش‌های اسلامی بودند و رسالتی این‌گونه داشتند. 

وی در پایان با اشاره به مراسم بزرگداشت حضرت امام گفت: مراسم بزرگداشت ایشان مشروط به آن است که چطور برگزار شود؟ اگر در خور شخصیت، شأن و جایگاه امام برگزار شود فراتر از جناح‌های داخلی، در بُعد جهانی نیز قابل استفاده خواهد بود و می‌توان از حرکت و سیاست ایشان که در برابر کفر جهانی بود، بهره برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.