سردار سلیمانی گفت: بعد از موفقیت کربلای ۵ دشمن تصور کرد کربلای ۴ عملیات فرعی ما بوده است

به گزارش جماران، برنامه حالا خورشید با حضور محسن رضایی و تماس تلفنی با سردار حاج قاسم سلیمانی پخش شد. 

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و از فرماندهان لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس، امروز در گفتگوی تلفنی با برنامه «حالا خورشید»، درباره صحبت‌های اخیر پیرامون عملیات کربلای 4 تاکید کرد: وقتی در حین عملیات کربلای 4 با مواجهه شدید دشمن روبرو شدیم و فهمیدیم امکان عبور از ام‌الرصاص وجود ندارد، تصمیم‌گیری شد که عملیات متوقف شود.

وی گفت: عملیات کربلای 4 عملیات اصلی و نه فرعی بود، برای برخی عملیات ها در طول سال برنامه‌ریزی کردیم و 5 تا 6 ماه کار می‌کردیم و گاهی به موفقیت نرسیدیم. عملیات رمضان هم تا حدود اهداف اساسی رسیدیم اما به نتیجه نرسید. 

وی تصریح کرد: نباید شخصیتی که در 8 سال دفاع مقدس فرماندهی جنگ را برعهده داشته است مورد انتقاد و حتی عقده‌گشایی و شماتت قرار بگیرد.

سردار سلیمانی اظهار داشت : در عملیات والفجر مقدماتی هم کارهای فراوانی 

شد اما به نتیجه نرسیدیم. 5 تا 6 عملیات داشتیم که به نتیجه نرسید و در جنگ عملیات موفق و ناموفق داشتیم.

وی افزود: عملیات کربلای 4 جزو عملیات اصلی بود اما اینکه چرا عملیات لو رفت، جمعی تصمیم‌گیرنده برای جنگ بودند و منطق نظامی وجود دارد و ما در همه عملیات ها نسبتی از لورفتگی را داشتیم مثلا عملیات والفجر 8 که غافلگیرانه بود، در کنار رودخانه بودم و دیدم وقتی غواصان به آب زدند دشمن در حال شلیک به رودخانه است، اگر ما چنین تصوراتی را مبنا قرار می‌دادیم هیچ عملیاتی را نمی‌شد، انجام داد.

فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار داشت: وقتی در فاصله کمتر از 15 روز عملیات کربلای 5 را انجام دادیم ، بزرگترین موفقیت را کسب کردیم ، آن زمان هم ما با عملیات موافق نبودیم و بحث می‌کردیم اما مرحوم آقای هاشمی اصرار داشت که عملیات انجام شود. در عملیات کربلای 5 تصور این بود که دشمن در آنجا هم هوشیار است و فرماندهان موافق نبودند اما فرماندهی جنگ موافق عملیات بود.

وی افزود: تصور دشمن از هنگام انجام عملیات کربلای 5 که ما توانستیم خود را کناره بصره برسانیم ، این بود که کربلای 4 عملیات فرعی بوده و این تصور در دشمن وجود داشت.

سردار سلیمانی با بیان اینکه جنگ به اندازه کافی منطق برای دفاع از خودش دارد، جنگ ما مردمی و معنوی‌ترین جنگ بود ، همه جهادها را دیدم و هیچ جهادی به پاکی جهاد ما نیست ما فرماندهی بزرگ، حکیم و جامع الشرایطی مانند حضرت امام راحل داشتیم که با کسی رودربایستی نداشت.

وی گفت: نمی‌توان جنگ را به بهانه اینکه دشمن آن را فهمید ، لغو کرد و نمی‌توانیم این را مبنا قرار دهیم ، در این صورت هیچ عملیاتی را نمی‌توانستیم انجام دهیم. عملیات بیت‌المقدس هم لو رفته بود و شب عملیات فتح‌المبین که به پای عملیات رفتیم مجبور شدیم برگردیم و به همین دلیل براین مبنا هیچ عملیاتی قابل انجام نبود. 

وقتی با سرعت 15 روز بعد عملیات کربلای 4، کربلای 5 را انجام دادیم و ما را به کناره بصره رساند ، دشمن متوجه شد کربلای 4 فرعی بوده و عملیات کربلای 5 اصلی بوده است.

سردار سلیمانی افزود: دشمن وقتی که کربلای 5 را انجام دادیم و به کانال ماهی رسیدیم، به این نتیجه رسید عملیات کربلای 4 فریب بوده حتی در کربلای 5 یک فریب انجام دادیم تا عملیات موفق شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ وقت نگاه نمی‌کردیم در صحنه مقابل چه اتفاقی می‌افتد، در عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران شاید چندان این عملیات را جدی نمی‌دانستیم اما وقتی آقای هاشمی گفت به ما فرمودند به بچه‌ها بگویید که مهران را پس بگیرند، این انگیزه‌ای برای ما شد و هیچ وقت جنگ درگیر موضوعات نفسانی نبود.

photo_2018-12-31_13-23-07

به گزارش جماران؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محسن رضایی امروز در استودیوی برنامه حالا خورشید شبکه سوم سیما حضور یافت و درباره حواشی توئیت اش در خصوص عملیات کربلای ۴ توضیح داد.

وی پس از ارتباط تلفنی این برنامه که با سردار قاسم سلیمانی انجام شد خطاب به مجری برنامه گفت: صحبت‌های برادر عزیزم قاسم سلیمانی را تایید می‌کنم و وی در عملیات کربلای ۴ نقش موثری داشت و لشکر ۴۱ ثارالله از لشکر‌های عمل کننده این عملیات بود و ایشان در عملیات کربلای ۵ هم لشکری موفق داشت.

رضایی افزود ما در هیچ عملیاتی غافلگیری صد در صدی نداشتیم، چون عراق نه تنها در بحث تانک، توپخانه و هواپیما مسلط بود بلکه از نظر اطلاعاتی همه دنیا در اختیارش بود، ضمن اینکه منافقین هم از داخل خانه‌ها از تهران گرفته تا کوچه خیابان‌های اهواز و کرمانشاه، اطلاعات را جمع آوری می‌کردند. 

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: عظمت جنگ به همین است که ما در شرایط لورفتگی، پیروزی را بدست می‌آوردیم و در شرایطی که همه چشم‌ها به ما دوخته شده بود ما این جنگ را به پیروزی رساندیم و این بحث لورفتگی اتفاقاً از افتخارات جنگ است و از این بُعد ما هیچگاه غافلگیری صد در صدی نمی‌توانستیم داشته باشیم و ما جنگ را در محیط لورفتگی با موفقیت به پایان بردیم.

رشیدپور مجری برنامه در ادامه توئیت‌های منتشر شده از برخی افراد از جمله حسام الدین آشنا، مصطفی تاج زاده، پوریا استرکی، علی سیستانی، مهاجرانی (از لندن) و مسعود بهنود (از بی بی سی) را خواند و خطاب به محسن رضایی گفت: چرا به این واکنش‌ها هیچ پاسخی ندادید و توئیت دیگری نکردید؟ 

رضایی در پاسخ گفت: من همه این موارد را با صبر و حوصله خواندم البته خیلی هایش تکراری بود؛ ما هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجهیم که عده‌ای روی صحنه می‌آیند و می‌گویند کربلای ۴ لو رفت و هزاران نفر شهید شدند و فرماندهان توجهی به جان بچه‌های مردم نداشتند. 

وی افزود: ما دیدیم چه کار کنیم هر سال این موضوع تکرار می‌شود و گفتیم چه کنیم و سوم و چهارم دی موضوع شروع شد و موج آن داشت به جلو می‌رفت که من توئیت زدم که شما که حالا اینقدر حرف می‌زنید از زاویه دیگر هم نگاه کنید و آن این است که ما عملیاتی را که انجام دادیم تبدیل به فریب کردیم و ۱۰ تا ۱۵ روز بعد درست در همان منطقه عملیاتی را انجام دادیم و قصدم این بود حالا که می‌خواهد نقد و کار کارشناسی صورت گیرد درباره این جنبه تبدیل کردن عملیات به فریب هم بحث شود، اما حرف من را طور دیگری برداشت کردند. 

این فرمانده دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا این تحلیل شما که عملیات کربلای ۴، عملیات فریب بوده، تحلیل پسینی است یا پیشینی؟ گفت: قطعا تحلیل پسینی است و مثل روز روشن است و اولین بار هم نیست که می‌گویم و شاید ۵ تا ۶ بار است که می‌گویم ما عملیات کربلای ۴ را برای این انجام داده بودیم که از اروند عبور کنیم و اگر راهمان باز بود ما دیگر از شلمچه ادامه نمی‌دادیم و از همان جزیره ام الرصاص می‌رفتیم و از جنوب بصره در می‌آمدیم. 

وی افزود: وقتی دیدیم جزیزه ام الرصاص بسته است و مصلحت نیست تقریبا ساعت ۵ تا ۶ صبح دستور عقب نشینی دادیم و ما عملیات را ساعت ده و نیم شب شروع کرده بودیم و ساعت ۶ صبح به قرارگاه نجف گفتیم عقب بیاید و ساعت هفت هم که تازه آفتاب داشت بیرون می‌زد به قرارگاه نوح گفتیم عقب بیاید.

رضایی افزود: ما بیشتر جزیره ام الرصاص را گرفته بودیم، اما ۲۴ ساعت بعد گفتیم لشکر‌ها عقب بیایند، چون ما می‌خواستیم تصمیم ادامه عملیات را بگیریم؛ پس معلوم است تا اینجا، عملیات اصلی بوده است، اما عملیات بزرگ ما نبوده است چرا که همه عملیات بزرگ ما ۴ تا ۵ مرحله داشت و معمولا ۲۰ روز طول می‌کشید و عملیاتی مانند فاو ۷۵ شبانه روز طول کشید؛ عملیات کربلای ۵ حدود ۲۰ روز و عملیات بیت المقدس بیش از ۲۰ روز طول کشید و چندین مرحله اتفاق می‌افتاد و عملیات بزرگ ما هیچکدام یک مرحله‌ای نبوده است. 

وی گفت: در عملیات کربلای ۴ وقتی که صبح مطمئن شدیم کجا باز و کجا بسته است، توقف کردیم و ادامه ندادیم. 

رضایی با اشاره به اینکه ما در این عملیات ۲۶۰ گردان نیرو پای کار آورده بودیم، افزود: قرار بود ۶۰ گردان در مرحله اول وارد شود و ساعت سه و چهار به بعد که متوجه شدیم، بیش از ۴۰ گردان وارد نکردیم و ۲۰ گردان دیگر را هم با وجود آنکه مصمم بودیم همان شب وارد عمل کنیم متوقف کردیم و مرحله اول عملیات انجام شد و درباره مراحل بعدی عملیات نشستیم فکر کردیم و دیدیم حالا که از جنوب نمی‌توانیم به سمت بصره برویم، اما از طرف شلمچه می‌توانیم برویم به نتایجی رسیدیم و گفتیم اکنون که دشمن آماده است و درست است که راه شلمچه باز است باید برای حضور دشمن هم کاری کنیم و خدا به ذهن ما انداخت که اکنون فرصت خوبی است که این تلاش ناکام شده را تبدیل به فریب کنیم نه اینکه از اول این موضوع در ذهن ما باشد بلکه کربلای ۴ را ۲۴ ساعت بعد تبدیل به فریب کردیم، چون متوجه شدیم اگر غیر از این عمل کنیم شاید راه کربلای ۵ و شلمچه باز باشد و بتوانیم از طریق شلمچه وارد شویم، اما موفقیت ما کم خواهد بود.

وی در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا به اعتقاد برخی کاربران، عملیات فریب با هزاران شهید در منطق مدیریت جای دارد؟ گفت: مگر ما نام این عملیات را فریب می‌گذاریم؟ ما می‌گوییم پس از انجام عملیات تبدیل به فریب کردیم ثانیاً کل شهدای ما در آن عملیات ۹۸۵ نفر بودند و اینکه هزاران نفر شهید شدند، صحت ندارد البته فرماندهان ما حتی درباره یک شهید یا یک مجروح هم حساسیت داشتند. 

رضایی با اشاره به اینکه رابطه عاطفی ما در جنگ بیش از رابطه عاطفی خانوادگی ما بوده است، افزود: در جبهه و جنگ افراد با عنوان ژنرال و سردار و سرهنگ مورد خطاب قرار نمی‌گرفتند و به من که فرمانده شان بودم برادر محسن می‌گفتند و زمانی که امام به من خطاب آقا محسن را داشت برخی به من آقا محسن هم می‌گفتند و آن موقع درجات ما سرلشکر و سرتیپ نبود و آیا آدم در این ادبیات حاضر است جنازه برادرش را ببیند؟ 

وی در حالی که بغض کرده بود، گفت: آقای رشید پور خدا شاهد است من هنوز وقتی مهدی باکری به ذهنم می‌آید کنترل خودم را از دست می‌دهم و من کسی نبودم و وقتی دیدم کشورم اشغال شد درس و دانشگاه را کنار گذاشتم و سلاح گرفتم و امام تشخیص دادند من را فرمانده سپاه کنند. 

رضایی افزود: همین برادرمان قاسم سلیمانی و مهدی باکری وقتی یک شهید یا جانباز می‌دیدند به سرشان می‌زدند و ما بار‌ها در حادثه جنگ حالات حضرت اباعبدالله (ع) و حضرت عباس (ع) را می‌دیدیم و درک می‌کردیم که چطور وقتی حضرت علی اکبر (ع) شهید می‌شود حضرت اباعبدالله (ع) به زانو می‌افتند و مجدد خودشان مردانه به صحنه می‌روند و یا دیگران را به صحنه می‌فرستند. 

وی گفت: رابطه عاطفی در جهاد با شهادت و جنگ با هم یکی است. 

رضایی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا به جوانانی که این فضا‌ها را رصد می‌کنند حق احساساتی شدن و حتی عصبی شدن را می‌دهید؟ افزود: من دست جوانان را و حتی آنان را که به من فحش می‌دهند می‌بوسم، چون چیزی ته دلشان نیست و من در این برنامه نیامده ام از خودم دفاع کنم. 

رضایی خطاب به مجری برنامه گفت: شما نام عده‌ای از خارجی‌ها و داخلی‌ها را بردید و این‌ها جوانان بی غل و غش ما نیستند و سیاسی هستند و خودشان باید پاسخگو باشند و مسائل را حل کنند، اما هر چند وقت یکبار با ایجاد مباحث حاشیه‌ای، ذهن مردم را با معیشت و اقتصاد به صحنه‌ای دیگر می‌برند و در حالیکه امروز باید همه دست به دست هم دهیم و معیشت را اصلاح کنیم. 

وی افزود: وقتی بحث جنگ و عظمتی که امام ایجاد کرده بود مورد خدشه قرار گرفت تصمیم گرفتم در برنامه مردمی شما صحبت کنم و لبخند شما در این برنامه در شرایط سخت معیشتی مردم آرامش بخش است. 

رضایی گفت: در این چند روز خیلی‌ها از من دعوت کردند که پاسخگوی این واکنش‌ها باشم، اما من قبول نکردم و برای دفاع از شهدا و فرماندهان شهید قبول کردم در برنامه شما شرکت کنم.

در ویدئوی زیر می توانید سخنان کامل سردار سلیمانی در این برنامه را مشاهده کنید:

حجم ویدیو: 47.64M | مدت زمان ویدیو: 00:18:23
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.