به گزارش ایرنا ، رضا ملک زاده یکشنبه در چهارمین نشست فصلی انجمن اپیدمیولوژیست های ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، با اشاره به رشد علمی کشور پس از جنگ تحمیلی یادآور شد: ایران در سال 2016 از نظر تولید مقاله های علمی در رتبه 16 جهان و رتبه نخست منطقه جای گرفته و در سال 2017 در شاخص ISI بیشترین تولید علم را در بین کشورهای اسلامی داشته است.
وی با تأکید بر اینکه رشد علمی تنها از نظر تعداد مقاله ها نبوده بلکه میزان استناد به مقاله های علمی ایران افزایش یافته، افزود: این مهم در حالی رخ داده که ما فقط سه دهم درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف علم و فناوری کرده ایم.
معاون وزیر بهداشت ، نیروی انسانی متخصص را نقطه قوت رشد علمی ایران در زمینه پزشکی دانست و گفت: تعداد پژوهشگران ایرانی حدود سه برابر پژوهشگران ترکیه بوده و بیش از 250 اپیدمیولوژیست نیز در ایران فعالیت می کنند.
ملک زاده با بیان اینکه به دلیل بسیاری از مشکلات مانند تحریم ها، همکاری های بین المللی آنچنان که باید رشد نکرده، تصریح کرد: در سال های گذشته در بخش سلامت از یکهزار و 100 شرکت دانش بنیان حمایت کرده و 340 داروی مورد نیاز کشور را تولید کردیم.
وی با اشاره نبود زیرساخت های قوی تحقیقاتی در کشور، ابراز داشت: به این منظور موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی ایران راه اندازی شده و نیز از 200 طرح علمی حمایت صورت گرفته است.
ملک زاده ادامه داد: راه اندازی برنامه ثبت بیماری ها، توسعه برنامه ملی کنترل سرطان و نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت و همچنین راه اندازی مراکز کوهورت بزرگسالان، جوانان و نوزادان از جمله کارهای انجام در حوزه زیرساختی بوده است.
وی با بیان اینکه تاکنون برای 200 هزار نفر از افراد بالغ در کشور مطالعه هم گروهی یا کوهورت انجام شده، افزود: ایران دارای نژادها و فرهنگ ها و سبک های زندگی متفاوت است و باید برای مقابله با بسیاری از بیماری ها به دنبال راه حل های مبتنی بر دانش بومی باشیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم در این نشست به بیان مزایای مطالعات هم گروهی پرداخت و گفت: با این حال زمان بر و پرهزینه بودن، و مناسب نبودن برای بیماری های نادر از جمله چالش های این گونه مطالعات است.
محمد حسن امامیان با بیان اینکه می توان ضمن این مطالعات، خدمات خوبی هم به مردم ارائه داد، تصریح کرد: در اجرای کوهورت شاهرود پنج هزار و 620 کودک6 تا 12 مورد معاینه چشم و دندان قرار گرفته و برخی از بیماری های آنان نیز تشخیص داده شد.
وی اضافه کرد: مطالعات هم گروهی می تواند منبع مناسبی برای پژوهش های دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده و علاوه بر آن می توان همکاری های بین دانشگاهی را در سطح ملی و نیز همکاری های بین المللی را تقویت کرد.
مجری کوهورت سلامت کارکنان ایران هم مهم ترین چالش های مطالعات کوهورت را هزینه بالای آن برشمرد و گفت: انجام این فرایند نیاز به منابع مالی پایدار و دسترسی به سایر منابع مانند فضای فیزیکی، تجهیزات و نیروی انسانی دارد.
سید عباس متولیان زمان طولانی انجام مطالعه را یکی دیگر از چالش های پیش رو دانست و افزود: تغییرات مدیریتی در سطح دانشگاه و و زارت خانه، وابستگی مطالعه به افراد، از دست رفتن شرکت کنندگان در پیگیری ها و تغییرات سریع فناوری در روند مطالعات تأثیرگذار است.
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از سال 52 با عنوان آموزشگاه بهیاری کار خود را آغاز کرد، در سال 61 به دانشکده مامایی و پرستاری و در سال 71 به دانشکده علوم پزشکی ارتقا ٕ یافته است. مجموعه کنونی از اسفند 86 با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود در حال فعالیت است.
این دانشگاه هم اکنون دارای یکهزار و 700 دانشجو در 9 رشته کارشناسی، 6 رشته کارشناسی ارشد، پزشکی، 2 رشته دکتری تخصصی و سه رشته تخصص پزشکی است.
این دانشگاه بیش از 50 درصد وسعت استان سمنان و بین 37 تا 40 درصد جمعیت آن را زیر پوشش دارد.7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.