به گزارش ایرنا، رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید زبان مردم و روشنگر مسایل و توسعه جامعه باشند و کم نیستند رسانه هایی که با به قدرت رسیدن جناحی به قدرت، رونق می گیرند و با از دست رفتن آن، به دست فراموشی سپرده می شوند، در این فراز و نشیب، آن چه به نتیجه نمی رسد رسالت رسانه ای است.
اهالی رسانه را قلم به دستان آزاداندیش و آزادیخواهی می شناسند که زیر بار هیچ حرف غیر قانونی نمی رود و در سایه هیچ قدرتی آرام نمی گیرد، بی طرفی و استقلال دو بال اساسی رسانه ها در تحقق رسالت واقعی در کمک به توسعه جامعه در بخش های مختلف از جمله حوزه سیاسی است.
اهالی رسانه به واسطه دانش رسانه ای و آگاهی از ابزارهای قانونی دستیابی اطلاعات، توان جهت دهی به افکار عمومی را دارند و می توانند بر سطوح و لایه‌های مختلف اجتماع اثرگذار باشند، این ویژگی برجسته ای است که می تواند به عنوان تیغ دو لبه عمل کند.
در دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته غربی، ارکان اجتماعی جایگاه خودشان را دارند، احزاب و رسانه هر کدام در جایگاه و ساختار قانونی خود می توانند تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی داشته باشند، از سوی دیگر احزاب با داشتن رسانه های رسمی افکار و رویکرد خود را از طریق همین رسانه ها انعکاس می دهند.
اینکه رسانه ها نمایندگی احزاب را بر عهده داشته باشند در جوامع پیشرفته فرآیندی به تکامل رسیده و مقبول است، این نمایندگی و فعالیت نیز در آن جوامع پیشرفته اجتماعی به شکلی شفاف بیان می شود و پنهان کردنی نیست.
در ایران اما به دلیل ساختارمند نبودن حیات رسانه ها و محدود شدن فعالیت رسانه ها تنها به دوران انتخابات، رسانه ها به دستاویزی برای این افکار تبدیل می شود و در طول سال خلا فعالیت احزاب و جناح ها به گردن رسانه ها می افتد که این مساله آسیب اصلی برای این رسانه ها قلمداد می شود.
به گفته کارشناسان، رسانه هایی که احزاب و جناح ها را نمایندگی می کنند در خطر افتادن از آن سوی بام هستند، یعنی به جای شفاف سازی مسایل به سود جامعه، به آلت دست و ابزار جناحی برای مقاصد حزبی و گاهی در بدترین شرایط برای تخریب دیگر جناح ها تبدیل می شود.
در این مسیر، رسانه به جای این که زبان مردم و روشنگر مسایل جامعه باشد، به زبان احزاب تبدیل می شود و این از خود باختگی تا جایی پیش می رود که امکان به خطر افتادن رسانه با آلوده شدن به قدرت ممکن است همراه شود.
استان سمنان حدود 400 فعال رسانه ای و 50 نمایندگی خبرگزاری، مطبوعات و نشریات کشوری و محلی دارد و تعدادی از فعالان رسانه ای نمایندگی برخی مطبوعایت را بر عهده دارند که در کشور به عنوان رسانه حزبی شناخته می شوند.

**فعالیت رسانه جایگزین فقدان احزاب ساختارمند
استاد رشته علوم ارتباطات دانشگاه های سمنان با اشاره به این که رسانه ها در کشور اکنون جور نبود احزاب ساختارمند را می کشند، گفت : امروز احزاب و جناح ها رویکرد خود را از طریق رسانه ها به گوش مردم می رسانند.
سمانه سلطانی پور با اشاره به امکان از دست رفتن رسالت رسانه ای در این روش، خاطرنشان کرد: بزرگترین خطر جایگرینی رسانه ها به جای احزاب، این است که ممکن است رسانه رسالت اصلی خود را کنار بگذارد و صرفا بلندگوی جناح سیاسی شود.
وی بیان کرد : این که احزاب دارای رسانه باشند و به صورت شناسنامه دار فعالیت کنند در دنیا مرسوم است ولی در ایران به دلیل خلا احزاب دارای ساختار تعریف شده، رویکرد و علایم حیات احزاب فقط به فعالیت رسانه ای آن ها ختم می شود.
این استاد رشته علوم ارتباطات بر استقلال اقتصادی رسانه ها برای دوری از این آسیب تاکید و اضافه کرد : شکل گیری و حیات بسیاری از رسانه ها به دلیل وابستگی اقتصادی به جناح های دارای قدرت و توان اقتصادی است.

** احزاب، رسانه ها را دستاویز می کنند
استاد رشته علوم سیاسی دانشگاه های استان سمنان با بیان این که احزاب مبنای ساختاری مطلوبی در جوامع غربی است، گفت : ولی در ایران احزاب ساختار مبنایی ندارند و به همین دلیل رسانه ها را دستاویز می کنند.
علی سماکوش در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که احزاب در دوران نداشتن قدرت از ابزار رسانه برای بیان اهداف خود دنبال می کنند، خاطرنشان کرد: در جوامع غربی اگر رسانه ای نماینده حزبی باشد با شفافیت کامل فعالیت می کند و امری پذیرفته شده است ولی در ایران بار احزاب بر دوش رسانه هاست.
وی با تاکید بر این که هدف فعالیت احزاب تلاش برای در دست گرفتن قدرت است، تعریف قدرت در ایران را متفاوت ذکر و اضافه کرد : در ایران اما به دلیل نبود تعریف مبنایی برای احزاب، آنها خود را در قالب های مختلف مانند رسانه به جامعه معرفی می کنند.

** رسانه زبان جناح مطلوب خود شده اند
رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان یادآور شد : رسانه های داخلی امروز به دلیل وابستگی زیاد، به جای این که زبان مردم جامعه باشند، زبان جناح مطلوب خود شده اند.
محمدتقی قدس با بیان این که روی گردانی جامعه از رسانه های داخلی در این شرایط طبیعی است ، اضافه کرد: با این شکل که رسانه ها به صورت کامل نمیانده جناحی باشد، رسانه هایی که در قالب فناوی و امکانات جدید فعالیت دارند مانند فضای مجازی و برنامه های کاربردی موبایلی، رسانه های رسمی و داخلی را از خط خارج می کنند.
رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان یکی دیگر از اشکال های وابستگی جناحی رسانه ها را تربیت نیروهای خبری تک بعدی دانست و یادآور شد : مدیران رسانه های جناحی فقط از میان همفکران خود نیرو جذب می کنند و از سوی دیگر خبرنگاران نیز برای قطع نشدن تداوم همکاری و شغلی، منافع جناحی رسانه خود را تامین می کنند و به این شکل، خبرنگار آزاداندیش تربیت نمی شود.

**گاهی جناح ها افکارشان در قالب رسانه انعکاس می یابد
مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری سمنان با اشاره به این که احزاب رسمی و گروه های غیررسمی ذی نفع امروز در ایران در قالب جناح و گرایش فعالیت دارند، گفت : گاهی این جناح ها در قالب رسانه افکار خود را به جامعه منعکس می کنند.
سعید متقی با بیان این که اکنون به راحتی رسانه های نماینده فکری گروه ها و جناح ها قابل شناسایی هستند، تاکید کرد : می توان گفت این اشکال از رسانه ها نیست که نماینده جناح ها شده اند.
مدیرکل دفتر سیاسی استانداری سمنان اضافه کرد: موقعیت ضعیف ساختاری احزاب در کشور باعث شده فعالان جناحی به صورت رسانه ای خود را به جامعه معرفی کنند.
وی با بیان این که فعالیت جناح ها فقط به رسانه های رسمی و مکتوب بازنمی گردد، بیان کرد : فضای مجازی امروز مملو از کانال هایی است که تفکر حزبی و جناحی را نمایندگی می کند.

** حیات برخی رسانه ها محدود به حیات سیاسی افراد
استاد رشته علوم ارتباطات دانشگاه های استان سمنان گفت: در کشور بسیاری از رسانه ها همزمان با حیات چهره های سیاسی فعال و با خروج آنان از صحنه غیرفعال می شود، بارزترین نمونه این روند در کشور رسانه هایی است که با ورود نمایندگان به مجلس شورای اسلامی متولد می شوند و با پایان دوره نمایندگی فرد دیگر ادامه نمی یابد.
سمانه سلطانی پور با اشاره به این که در دنیا اطلاع رسانی رسانه ها از احزاب بسیار حرفه ای است، یادآور شد: در ایران گاهی اطلاع رسانی از فعالیت احزاب حتی در رسانه های وابسته دیده نمی شود و فقط این مساله به دوره های انتخابات ختم می شود.
وی با بیان این که با وجود نمایندگی برخی رسانه ها از برخی احزاب، خط دهی درستی در رسانه ها از سوی احزاب دیده نمی شود، خاطرنشان کرد : اگر برخی رسانه ها را نماینده فکری احزاب قلمداد کنیم، این حضور فقط در زمان انتخابات بارز می شود و در طول سال نمودی ندارد.

** رسانه ها نباید احزاب را نمایندگی کنند
استاد دانشگاه های سمنان در حوزه علوم سیاسی بیان کرد : بزرگترین آسیب در کمین رسانه هایی که احزاب را نمایندگی می کنند و قربانی اهداف حزبی می شوند.
علی سماکوش تاکید کرد : رسانه هایی که احزاب را نمایندگی می کنند در گام اول از اصل رسالت شفاف سازی خود دور می شوند و از سوی دیگر رسانه ها قربانی بسیاری از اهداف جناحی و حزبی می شوند زیرا به ابزاری در این بخش تبدیل شده اند.
وی رسانه ها را ابزاری روشنفکرانه در خدمت توسعه جامعه ذکر کرد و افزود: تجربه تاریخی نشان داده است این ابزار تا زمانی که بیرون از عرصه قدرت وجود داشته باشد قادر به تحقق رسالت واقعی خود است.

** وابستگی حزبی، رسانه ها از رسالت واقعی دور می کند
رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان با اشاره به این که وابستگی حزبی و جناحی در غالب رسانه های ایران مشهود است، گفت: این شکل وابستگی باعث می شود چشم عقل فعالان رسانه ای بسته شود و رسانه را از رسالت واقعی خود دور کند.
محمدتقی قدس با تاکید بر اصل بیطرفی خبرنگار و رسانه در انعکاس اخبار، افزود : وابستگی رسانه ها باعث می شود رویکرد فعالیت رسانه ها در دوره های مختلف تغییر کند.
وی فعالیت جناحی رسانه ها را باعث ریزش برخی از مخاطبان رسانه ها دانست و اضافه کرد : جامعه از رسانه بازگویی دردهای واقعی را دارد در حالی که وابستگی جناحی مانع این وظیفه رسانه ها می شود.

** ائتلافی شدن احزاب به سود رسانه هاست
مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری سمنان با اشاره به قانون جدید نحوه فعالیت احزاب از سوی مجلس شورای اسلامی، گفت: در این قانون ائتلاف احزاب کوچک و کم اثر در قالب ائتلاف دیده شده و دولت تدبیر و امید با جدیت حیات این شکل از ائتلاف ها را دنبال می کند.
سعید متقی با بیان این که امور صنفی ائتلاف احزاب در قانون جدید لحاظ نشده است، بیان کرد : دولت تدبیر و امید در این بخش نکات و ملاحظاتی به سود فعالیت این جریان ها مدنظر دارد.

**موسمی بودن احزاب عامل عمر کوتاه برخی رسانه ها
دبیر حزب مردم سالاری و سرپرست روزنامه پیام استان سمنان با اشاره به این که برخی احزاب همزمان با روی کارآمدن دولت ها فعال و با رفتن دولت ها غیرفعال می شوند، گفت : این شکل حیات احزاب، عمر کوتاه رسانه ها را نیز به همراه داشته است.
ابوالقاسم کواکبیان با بیان این که فعالیت احزاب اگر با زیرساخت و پشتیبانی قانونی شکل بگیرد بخشی از رسانه ها امکان حیات بیشتری می گیرند، افزود : همان طور که قدرت احزاب باید از مردم بیاید، رسانه ها نیز بهتر است رویکرد مردمی داشته باشند.
وی تقویت فرهنگ مطالعه و رسانه های مکتوب در کشور را ضروری دانست و خاطرنشان کرد : در کشور ژاپن با وجود پیشرفت های علمی و فناورانه، همچنان مردم آن به مطالعه روزنامه گرایش قابل توجه دارند و دلیل اصلی شمارگان بالای روزنامه های ژاپنی وجود فرهنگ مطالعه در بین مردم است.
این فعال حزبی و رسانه ای در استان سمنان بیان داشت : در ایران به دلیل اینکه به رسانه ها بها داده نمی شود، مدیران رسانه ای چاره ای جز وابستگی جناحی برای تامین نیازهایشان ندارند.
وی راه برون رفت کشور از هر گونه فساد را رسانه های آزاد و فارغ از رویکرد جناحی عنان و تاکید کرد: تحقق رسالت اصلی رسانه ها به جز در رویکرد آزادمنشانه میسر نمی شود.

** رویکرد یکجانبه رسانه ها دلیل اقبال فضای مجازی و ماهواره
رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان، گرایش مردم ایران به ماهواره و فضای مجازی را نتیجه گرایش یکجانبه برخی رسانه های رسمی و داخلی دانست و گفت: رسانه ای مانند صدا و سیما تنها نماینده یک طیف فکری در کشور است در حالی که باید دربرگیری بزرگتری در جامعه داشته باشد.
محمدتقی قدس با تاکید بر این که رویکرد جناحی رسانه ها نباید باعث ریزش مخاطبان جامعه از رسانه های داخلی در این حد شود، بیان کرد : مردم وقتی در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای اخباری که دلخواهشان است می بینند به این رسانه ها اقبال دارند.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.