فاطمه منصوری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : این طرح با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار و موردنیاز جامعه به ویژه مشاغل خرد و خانگی و توسعه آموزش های مهارتی و برای استفاده از ظرفیت های آموزشی موجود در محیط های کارگاهی و به منظور توسعه و تنوع الگوهای آموزشی تدوین شده است.
وی خاطرنشان کرد : آموزش مهارت در محیط کار واقعی یکی‌ از ‌روش‌ های ‌آموزش ‌فنی ‌و ‌حرفه ‌ای ‌است ‌که ‌طی‌ آن‌ مهارت ‌و ‌شایستگی‌ های مورد ‌نیاز ‌در ‌چارچوب ‌استانداردهای ‌آموزشی ‌سازمان فنی و حرفه ای ‌از ‌مربی ‌به ‌مهارت ‌آموز ‌هم‌ زمان ‌با ‌فرایند ‌تولید ‌محصول ‌و ‌ارایه ‌خدمت ‌منتقل ‌می شود.
وی با تاکید بر لزوم همراهی صنف های مهارتی برای نهادینه شدن طرح مهارت آموزی در محیط کار، تصریح کرد : سال گذشته 560 نفر در استان سمنان در قالب این طرح مهارت رشته های مختلف را فرا گرفتند.
مدیرکل فنی و حرفه ای سمنان بیان کرد : امسال این اداره کل آمادگی برای توسعه این آموزش ها در رشته های مختلف را دارد که به این منظور همراهی و استقبال بیشتر صنف های مهارتی نیاز اصلی است.
وی اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی را منوط به استقبال صنف و فراگیران دانست و افزود : هر چه این استقبال دوسویه بیشتر باشد و مقاومت برای اجرا و انتقال این مهارت ها کمتر شود، هدفگذاری مهارتی و اشتغال در این بخش بیشتر محقق می شود.
وی با بیان این که استادکاران صنف های مهارتی باید مزایای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی را در نظر بگیرند، گفت : استقبال از اجرای این طرح به ویژه در رشته های صنایع دستی استان بسیار بالاست.
منصوری تاکید کرد : این آمادگی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد تا هر کجا استادکار و یا فراگیری تمایل داشت و یا به این اداره کل معرفی شد، این مجموعه شرایط اجرای کارگاه را فراهم کند.
وی اصلی ترین مزیت طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی را آشنایی فراگیران با شرایط کار واقعی دانست و خاطر نشان کرد : از سوی دیگر، این مساله باعث تداوم حیات شاخه های مختلف مهارتی با توسعه فراگیران می شود.
مدیرکل فنی و حرفه ای سمنان بیان کرد : طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با هدف اجرای بند 2 سیاست های کلی اشتغال ابلاغی رهبری و بند پنج سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار و همچنین استمرار و تثبیت اشتغال فرصت های موجود و مورد نیاز جامعه طراحی شد.
منصوری هدف از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی دانست و اضافه کرد: حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصا در صنایع دستی، کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه های جذب و به کارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه های اقتصادی از دیگر هدفگذاری های این طرح است.
'هر سمنانی یک مهارت' شعار استان سمنان در حوزه اشتغالزایی در سال 1397 است که با توجه به جمعیت 22 درصدی جوانان در این استان تعیین شده است تا با آموزش مهارت به ویژه به دانش آموختگان دانشگاهی، میزان بیکاری به حداقل برسد.
نرخ بیکاری در سه‌ ماهه ابتدای سال 97 در استان سمنان 7.1 درصد اعلام شد که نسبت به سال گذشته در همین دوره 1.6 درصد کاهش یافته است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.