علینقی حیدریان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : پدیده بیابانزایی در افزایش مهاجرت روستاییان و سلامت مردم این استان هم تاثیرگذار است.
وی اظهارداشت : قاچاق سالانه بیش از 20 تن تاغ از عرصه های طبیعی استان بر افزایش پدیده بیابانزایی و کاهش اراضی حاصل خیز استان تاثیر داشته است.
وی خاطرنشان کرد : براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، سالانه 50 هکتار از اراضی حاصل خیز استان از مدار تولید و کشت محصولات خارج می شود و این امر طولانی مدت به افزایش مهاجرت از مناطق روستایی می انجامد.
حیدریان ادامه داد : قاچاق بی رویه گونه های گیاهی ارزشمند در طولانی مدت، عرصه های طبیعی استان را به مخاطره می اندازد.
مدیرکل منابع طبیعی سمنان با اشاره به پیامدهای پدیده بیابانزایی و افزایش گرد و غبار در سمنان، مشکلات تنفسی ناشی از ریز گردها و مهاجرت از جمله عوامل مهم عوارض بیابانزایی برشمرد.
حیدریان از بیابانزایی به عنوان زلزله خاموش نام برد و تصریح کرد : اکنون روند افزایش بیابانزایی در برخی مناطق استان، نسبت به 30 سال گذشته بیش از 2 برابر شده است.
به گزارش ایرنا ، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را جنگل تشکیل می دهد.
در زمان حاضر 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان سمنان وجود دارد.
اکنون 100 هزار هکتار تاغزار در استان وجود دارد و 29 کانون فرسایش بادی به دلیل افت محسوس سطح آب های زیرزمینی و قاچاق تاغ در سمنان فعال است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.