به گزارش ایرنا، احمد دزیانیان روز چهارشنبه در آیین جشن ویژه روز درختکاری در این مرکز واقع در شاهرو، افزود : این مرکز سالانه 100 هزار اصله نهال تولید می کند و بر تولید یک میلیون و 200 هزار نهال دیگر در استان نظارت دارد.
وی ادامه داد : در سه سال گذشته ، میزان تولید نهال در مرکز تحقیقات کشاورزی استان به 200 هزار اصله افزایش یافته است.
دزیانیان با بیان این که از سال گذشته تاکنون 6 هزار اصله درخت در مرکز تحقیقات کشاورزی استان کاشته شد، افزود : درختان مثمر عمر مفیدی داشته و باید واکاری و احیا شوند و این فعالیت به صورت مستمر در این مرکز انجام می شود.
وی با اشاره به کمبود منابع آبی و دخالت های انسان در محیط زیست، گفت: اگرچه کمبود آب معضلی جهانی بوده و با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به تولید غذا مصرف آب اجتناب ناپذیر است، اما دخالت هایی که انسان در محیط زیست می کند سبب شده در عرصه منابع طبیعی و ذخایر آب و خاک دچار مشکلاتی مانند شور شدن خاک و کاهش کیفیت آب شویم.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان یادآور شد: عمق چاه های آب در منطقه بسطام حدود 25 سال پیش 80 متر بود اما اکنون به بیش از 220 متر افزایش یافته و هرچه عمق چاه افزایش یابد، کیفیت آب کاهش می یابد.
دزیانیان با تاکید بر این که رسالت این مرکز یافتن راهکار مناسب برای رویارویی و عبور از این بحران است، بیان کرد: طرح جامع الگوی کشت استان با هدف حرکت به سوی کشت محصولات کم آب بر و توسعه کشت گلخانه ای به ویژه هیدروپونیک تدوین شده است.
در این آیین، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان به پاس خدمات مرحوم محمد حسن صادقیان، شهردار اسبق شاهرود که حدود 50 سال پیش، بانی ایجاد فضای سبز در این شهر بوده، با اهدای لوح تقدیر از همسر وی قدردانی کرد.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در سال 1342 در کیلومتر سه جاده شاهرود – بسطام به عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی و پس از فراهم شدن مقدمات در سال 1349 فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز کرد.
به تدریج با ساخت واحدهای زیربنایی مانند ساختمان، انبار، حفر چندین حلقه چاه آب و خرید ماشین آلات کشاورزی در سال 1367 با ایجاد چهار بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، منابع طبیعی و آفات و بیماریهای گیاهی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) تبدیل شد.
این مرکز ایستگاه‌ های تحقیقات کشاورزی میامی، گرمسار و تحقیقات پسته دامغان راهم زیر پوشش دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.