احمد دزیانیان چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارقام میهن، پیشگام، سیوند، سیروان و پارسی برای گندم و همچنین ارقام یوسف و گوهران برای جو در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هریک از این ارقام متناسب با شرایط اقلیمی برای مناطق مختلف استان مناسب است، اضافه کرد: در طرح های تحقیقاتی در قالب pvs، ارقام جدید در یک سری مزارع نمایشی در کنار هم کشت می شوند و علاوه بر ارزیابی های علمی، کشاورزان و بهره برداران نیز از نزدیک در جریان میزان بازدهی محصول قرار می گیرند.
دزیانیان همچنین درخصوص تولید نهال، با اشاره به آمادگی این مرکز برای توزیع نهال به ویژه ارقام مختلف انگور در روز 15 اسفند، گفت: سالی 100 هزار نهال در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان تولید شده و بر تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار نهال توسط بخش خصوصی و شناسه دار کردن آن ها نظارت می شود.
وی یادآور شد: امسال برای دومین سال نهال پسته نیز برای متقاضیان داخل و حتی خارج استان تولید می شود.
دزیانیان ادامه داد: با توجه به اهمیتی که پسته در الگوی کشت داشته و کم توقعی، مقاومت به شوری و خشکی و مزیت اقتصادی آن، متقاضیان بسیاری نیز دارد.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در سال 1342 در کیلومتر 3 جاده شاهرود – بسطام به عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی مطرح و پس از فراهم شدن مقدمات در سال 1349 فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز کرد.
به تدریج با ساخت واحدهای زیربنایی مانند ساختمان، انبار، حفر چندین حلقه چاه آب و خرید ماشین آلات کشاورزی در سال 1367 با ایجاد چهار بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، منابع طبیعی و آفات و بیماریهای گیاهی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) تبدیل شد.
این مرکز ایستگاه‌ های تحقیقات کشاورزی میامی، گرمسار و تحقیقات پسته دامغان راهم زیر پوشش دارد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان *** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.