علینقی حیدریان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : امسال طرح بیابانزدایی، کنترل کانون های بحرانی فرسایش بادی و تثبیت ریزگردها 2 برابر سال گذشته در اراضی بیابانی استان اجرا می شود.
وی با بیان این که سالانه حدود پنج هزار هکتار عملیات بیابانزدایی در سمنان انجام می شود، اظهارداشت: در سال 96 حدود 10 هزار هکتار و در سال 95 بیش از پنج هزار هکتار از عرصه های کویری سمنان بیابانزدایی شد.
وی ادامه داد : حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی استان در 22 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و این پدیده سالانه 32 میلیارد و 359 میلیون ریال به تاسیسات صنعتی و مسکونی، جاده های مواصلاتی، اراضی کشاورزی خسارت وارد می کند.
مدیرکل منابع طبیعی سمنان به روند رو به رشد بیابانزایی در برخی مناطق استان اشاره کرد و گفت : این روند افزایشی، نسبت به 30 سال گذشته بیش از 2 برابر شده است.
حیدریان با بیان این که پدیده فرسایش بادی در آینده نزدیک این استان را به کانون گرد و غبار و ریزگردها تبدیل می کند، ادامه داد : با افزایش پوشش گیاهی در اراضی بیابانی سمنان از بحران افزایش ریزگردها در برخی مناطق سمنان جلوگیری می شود.
وی به طرح های بازدارنده برای پیشرفت بیابان ها و کاهش و کنترل کانون های انتشار ریزگردها اشاره و اضافه کرد : نهال کاری و بذرکاری با استفاده از گونه های گیاهی مقاوم تاغ، آتریپلکس، قره داغ، اسکمبیل و مراقبت و آبیاری آن ها، کنترل هرز آب و بذرکاری بر روی آن ها، احداث بادشکن غیرزنده و بذرکاری و نهالکاری در داخل آن، احداث بادشکن زنده در اطراف مزارع با همکاری و مشارکت کشاورزان، حفاظت و مدیریت جنگل های بیابانی دست کاشت و طبیعی و مبارزه با آفات بیماریهای آن هاست.
به گزارش ایرنا ، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7342/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.