تاغ ‌گیاهی است به صورت درختچه از تیره تاج ‌خروسان، زیرتیره اسفناجیان، با مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما با سیستم ریشه ‌ای گسترده که جهت جلوگیری از گسترش کویر از آن استفاده می ‌شود و گونه ‌های متعددی از جنس تاغ وجود دارد.
این درختان با مقاومت خود توانسته اند بستر مناسبی را برای رشد و توسعه کشاورزی، صنعت و خدمات در شهرستان های کویری اطراف خود فراهم کنند.
تاغ ها با ایجاد شبکه وسیعی از سیستم ریشه ای قادر هستند علاوه بر جلوگیری از فرسایش و حرکت شن های روان، رطوبت مورد نیاز خود را از اعمال خاک جذب و ادامه حیات دهند.
تاغ نه تنها مهار کننده خشک ترین و شدیدترین کویرهاست، همچنین قادر است به عنوان جنگل های دست کاشت برای مردم منطقه بستر تولید را فراهم آورد و همانند جنگل های گرمسیری و بارانی شمال عمل کنند.
درختان تاغ که از سالیان دور تاکنون با مقاومت در برابر بادهای سیاه، توانسته اند منطقه های کویر مرکزی ایران را از هجوم گرد و خاک و شن های روان در امان نگه دارند امروز مظلومانه به تاراج می روند به طوری که روزی نیست که در اخبار، خبری از دستگیری قاچاقچیان چوب نباشد.
این دستان ناپاک در کمبود نیروهای نظارتی و قوانین ناکارآمد تاغزارهای منطقه کویری چون آران و بیدگل در شمال استان اصفهان را به آسانی قطع و چوب آن را قاچاق می کنند که با این تخریب جانسوز در واقع محیط زیست را به خطر می اندازند.
بنا به آمارهای موجود در 15 ماه گذشته بیش از 3هزار درخت تاغ در منطقه آران و بیدگل قطع شده است که می توان آن را زنگ خطر نابودی تاغزارها نامید. زنگ خطری که اگر جدی گرفته نشود در آینده ای نزدیک فاجعه زیست محیطی را بوجود آورده و زندگی را برای مردم کویر سخت و غیر ممکن خواهد ساخت.
با توجه به نقش انکارناپذیر جنگل های دست کاشت بیابانی در امر حفاظت از خاک و جلوگیری از بروز ریزگردها و حرکت تپه های ماسه ای، متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم و معضلات اجتماعی و اقتصادی افراد اقدام به قطع درختان تاغ می کنند تا با فروش چوب و ذغال آن منفعتی کسب کنند که در صورت ادامه این روند نه تنها این شهرستان بلکه شهرهای همجوار از جمله کاشان، قم، تهران و نطنز نیز با پدیده گرد و غبار و ریزگردها و خطرات و اثرات منفی آن بر سلامت و اقتصاد مردم مواجه خواهند شد.
راهکارهای مبارزه با این پدیده شوم را می توان وضع قوانین سخت گیرانه همراه با ضمانت اجرایی، هماهنگی های بین دستگاه های اجرایی برای افزایش دایره نظارت و برخورد با معضل قاچاق چوب، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی و پخش بروشور و افزایش گشت های یگان ویژه منابع طبیعی برشمرد.
مردم سخت کوش کویر باید به این نتیجه برسند که اگر محیط زیست زیبا و با نشاط نیاز دارند باید همه بسیج شوند و با پاسداری از این انفال الهی، راه سوء استفاده سودجویان را بسته تا دیگر شاهد زخم تبرهای سودجویان بر پیکر جنگل های تاغ و تبدیل آن به بیابانی مرده نباشند و آیندگان هم از این نعمت الهی بهره مند باشند.
خبرنگار ایرنا در آران و بیدگل
7408/7472
انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.