به گزارش ایرنا، کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا سمنان ، ساختار جامعه را شبیه ساختار فرد دانسته و گفتند جامعه ای که شاد نیست در واقع انسانی است که ملول و افسرده است و زایندگی و پویایی در آن نیست.
براساس تحقیقات انجام شده ، عراق اولین ، ایران دومین ، مصر سومین و سوریه چهارمین کشور ناشاد جهان است و همچنین افسردگی از نظر بار بیماری ها رتبه چهارم را در ایران دارد و براساس پیش بینی ها این بیماری در سال 2030 در رتبه دوم قرار خواهد گرفت.
برایند تحقیق دیگری می گوید ایران رتبه اول خشونت اجتماعی در جهان را به خود اختصاص داده که بیکاری، مشکلات معیشتی و فقدان نشاط از مهمترین علل افزایش خشونت و جرایم خشن در جامعه است.
براساس آخرین پیمایش نهادهای مربوط ، 23.4 درصد جمعیت کشور در مقطع سنی 15 تا 64 سال دچار اختلالات روانی هستند.
به اعتقاد برخی از رواشناسان در جامعه غم زده، انرژی افراد صرف برطرف کردن اندوه و ناراحتی شده و دیگر فرصتی برای تولید و توسعه باقی نمی ماند.
شادی و نشاط، ماده اولیه تغییر جامعه و تحول و تکامل درونی انسانهاست که به باور صاحبنظران علوم روانشناسی در جامعه خوشحال و خرسند، تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد، سالم تر خواهد بود.
حتی در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می شود، باید توجه داشت که نسل غم زده، محکوم به شکست است.
برای این که میزان شادی که در جامعه افزایش دهیم باید از افراد و خانواده ها شروع کرد زیرا اگر افراد و خانواده ها شاد باشند در نهایت جامعه شاد خواهد بود.
این کارشناسان برای تحقق این مهم بر تقویت شادی و امید واقعی در خانواده و جامعه ، معرفی الگوی درست و واقعی و تمرکز و توجه روی باورها و آموزش شادی واقعی به خانواده و افراد و بازتعریف از واژگان شادی و نشاط از سوی مسوولان تاکید کردند.
نشاط اجتماعی یکی از مولفه های اصلی و تضمین کننده سلامت جامعه و لازمه کاهش آسیب های اجتماعی افزایش نشاط در جامعه است و همچنین توسعه یافتگی هر جامعه با میزان نشاط اجتماعی سنجیده می شود.
به گفته کارشناسان جامعه امروز نیاز به بازتعریف موضوع نشاط و شادابی متناسب با نیازهای امروز دارد و همه باید برای تحقق این راهبرد بسیج شوند.
رواشناسان اجتماعی معتقدند جامعه شاد تمدن ساز است.
خبرگزاری ایرنا استان سمنان در همین ارتباط میزگردی با عنوان ' ضرورت شادی و نشاط در جامعه ' با حضور حجت الله یحیایی معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان ، صدیقه صفائی مدرس دانشگاه ، هدی ناظمی مسوول فنی مرکز مشاوره در سمنان و رقیه عمرانی روان شناس و مشاور بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان برگزار کرد.

**شادی کم در بین مردم بررسی شود
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با بیان این که شادی و شاد بودن از نکات مهم و اثرات گذار در زندگی هر انسان است، گفت :
شادی یکی از فاکتورهای اساسی است که اگر به این مقوله توجه جدی شود اثرات مثبتی بر تمام ابعاد زندگی دارد.
حجت الله یحیایی در این میزگرد ایرنا افزود : نبود تعریف یکسان از شادی و متفاوت بودن دیدگاه و معیار افراد برای شاد بودن از چالش های مهم جامعه ماست.
وی یادآور شد: یکی از عوامل زندگی شاد افراد در گذشته به دلیل زندگی ساده و بی آلایش بوده و هر خانواده به داشته های خود اکتفا کرده و چشم داشتی به زندگی دیگران نداشته است.
به گفته وی شادی به معنای احساس رضایت مندی شخص از زندگی فردی و اجتماعی است به گونه ای که امید را در زندگی افزایش دهد.
وی با اشاره به برخی آمارها مبنی براین که ایرانی ها عصبانی ترین افراد جهان هستند، اضافه کرد : باید آسیب شناسی و ریشه یابی شود چرا شادی در بین مردم کم شده است.
وی درگیری خانواده به مسایل فراتر از زندگی عادی مانند تجملات گرایی ، مقایسه خود با دیگران ، قانع نبودن، حسادت و رقابت ناسالم با دیگران را از جمله عوامل از بین رفتن احساس رضایت و اعتماد و مانع شاد بودن در جامعه امروزی ذکر کرد.
وی خوراک دهی رسانه ای، نوع تعریف از زندگی شاد و تغییر دیدگاه و یا توطئه دشمن را از دیگر عوامل مانع زندگی شاد برشمرد.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان ادامه داد : در جامعه شاد افراد صبور هستند و به صورت هیجانی و برافروخته عمل نمی کنند.
وی نگاه معقول و منطقی و پرهیز از تصمیم عجولانه، استفاده بهینه از فرصت های موجود، احترام به همنوعان و امید به آینده را از دیگر شاخص های جامعه شاد برشمرد.
این مسوول استانداری سمنان تصریح کرد : در زمان حاضر خوراک دهی فکری منفی در جامعه زیاد شده و همین عامل مانع جامعه شاد داشتن است و اگر در جامعه نگاه امید بخش رواج یابد نتیجه آن نشاط اجتماعی خواهد بود.
وی حاکمیت ، خانواده و رسانه را سه عامل مهم و اثرگذار در نشاط اجتماعی دانست و افزود : رسانه مهمترین و بیشترین نقش را در داشتن یک جامعه با نشاط دارد و رسانه باید برای ترویج فرهنگ امید و نشاط در میان افراد جامعه به جای غم بیش از پیش تلاش کند.
به گفته وی رسانه برای افزایش نشاط اجتماعی وظیفه دارد الگو پردازی کند و برنامه ها در راستای ارایه الگوهای شاد باشد.
یحیایی ادامه داد : خانواده وظیفه دارد زمینه ساز نزدیکی اعضای خانواده یکدیگر به طور مثال با نگاه پر مهر ، دوست داشتن و صله رحم فراهم و حکومت می تواند با فراهم کردن امکانات و نوع خدماتی که موجب رضایتمندی جامعه می شود به نشاط اجتماعی کمک کند.
وی یادآور شد : شاد بودن احتیاج به کار خارق العاده نیست و می توان با اقداماتی مانند تئاتر و موسیقی نشاط را در جامعه افزایش داد.
یحیایی گفت : براساس تحقیقات انجام شده عراق اولین ، ایران دومین ، مصر سومین و سوریه چهارمین کشور ناشاد جهان است و به عبارتی کشورهای اسلامی ناشاد هستند و یکی از عوامل ناشاد بودن برداشت ناصحیح از دین خداست.
به گفته وی در دین اسلام شادی و سرور برابر با عبادت و ناامیدی برابر با کفر است و هیچ دینی مانند اسلام شادی بخش نیست و ضرورت دارد نگاه اعتقادی تغییر یابد.
وی یادآور شد : بر اساس تحقیقات 86 درصد مردم در مقابل آموزش واکنش مثبت نشان می دهند و اگر به مردم آموزش داده شود می توان در ذائقه اجتماعی نیز تغییر ایجاد کرد.
وی تصریح کرد : استانداری با هدف آموزش و افزایش نشاط اجتماعی طرح مدیریت محله محور در 15 محله محروم استان را با هدف ذهن آگاهی و آگاه سازی افراد درباره توانایی ها و استعدادهای خویش برگزار کرده است.
وی مشارکت و استفاده از ظرفیت های نهادهای اجرایی با همکاری فرهنگسرای امید خانواده و مجموعه شهرداری برای برگزاری برنامه های شاد برای هر شب ، برگزاری دوره های آموزشی به وسیله افراد متخصص و با تجربه و برگزاری جشنواره شهروند برتر را از دیگر اقدامات مجموعه استانداری برای افزایش نشاط اجتماعی برشمرد.
وی با بیان این که همه افراد برای خندیدن دنبال بهانه هستند، افزود: برای خنداندن مردم گروه های تئاتر و نمایش خیابانی برای هر شهر 30 برنامه در نظر گرفته شده است.
**ترویج شادی در جامعه نیازمند برنامه ریزی است
روان شناس و مشاور بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت : برای درک شادی در قدم اول باید غم را تعریف کرد و با از بین بردن عوامل غم زا ، شادی و نشاط را در جامعه گسترش دهیم.
رقیه عمرانی افزود : واقعیت جامعه و آمار نشان دهنده آمار بالای وجود افسردگی در بین جوانان است.
وی ادامه داد : باید بپذیریم جامعه ما مریض است و ضرورت دارد برای درمان این جامعه دارای مشکل برنامه ریزی کنیم.
وی اظهارداشت : فراموشی اصل خانواده و درگیری بیش از حد خانواده ها به مسایل حاشیه ای مانع شاد بودن و افزایش افسردگی در جامعه شده است.
وی تصریح کرد : تلویزیون به عنوان رسانه ملی نقش مهمی در ایجاد شادی و نشاط در جامعه دارد اما در زمان حاضر متاسفانه رسانه ها فکر جوانان را مسموم می کنند.
وی با تاکید بر دوستی و مهربانی با طبیعت ادامه داد : رمز اول شاد بودن دوست داشتن خود است چرا که لازمه شادبودن و ایجاد نشاط در اجتماع احترام و محبت فرد به خودش است.
وی تصریح کرد : جامعه را خانواده ها و فرزندان آن ها تشکیل می دهند و اگر فرزند در خانواده درست تربیت شود بی تردید این تربیت درست در جامعه اثرگذار و موجب ایجاد نشاط و پیشرفت و ترقی جامعه می شود و رفتار درمانی و آموزش به همراه تشویق و تنبیه را راهکار تربیت درست فرزندان است.
به گفته عمرانی جامعه ایران افسرده است و اگر عوامل افسردگی رفع شود شادی و نشاط در جامعه افزایش می یابد.
وی یادآور شد : مشکلات جامعه باید از پایه حل شود و از سنین پایین به کودکان آموزش داد.
به گفته این روانشناس در مدارس از مقطع دبستان کتاب هایی با عنوان تفکر و پژوهش تدوین شده که نکات بسیار خوبی درباره انسانیت ،زندگی، روانشناسی و معاشرت در این کتاب ها مطرح شده که تاثیر به سزایی در شادی و نشاط دارد اما متاسفانه این کتب در مدارس به خوبی تدریس نمی شود.
وی اضافه کرد : در کشور تصمیم گیری های بسیار خوبی گرفته شده و برای تصمیم نیز هزینه شده اما کار اساسی و نظارت بر اجرای درست برنامه انجام نمی شود.
وی بی هدف بودن را مهمترین عامل افسردگی و نبود نشاط اجتماعی در جامعه امروز دانست و اضافه کرد : هدف دار بودن و سماجت و پافشاری برای دستیابی به هدف مهمترین عامل مقابله با افسردگی است و باید به کودکان از دوران کودکی آموزش داد تا هدفمند باشند.
وی یادآور شد : اگر زندگی هدفدار باشد فرد در برابر تمامی شکست ها برای رسیدن به پیروزی مقابله می کند و همین امر مانع افسردگی و موجب شادی می شود‌.
وی برگزاری کنسرت های شاد ، برگزاری سمینارهای آموزشی درباره چگونگی زندگی موفق و کارگاه های مهارت آموزی و بازنگری در رفتارها متناسب با مبانی دینی، در نظرگرفتن بلیت های نیم بها برای سمینارهای آموزشی را راهکار افزایش نشاط دانست.
به گفته وی برای داشتن جامعه با نشاط نباید از حضور برخی افرادی که چهره ی شاد دارند به بهانه بدآموزی برای جامعه مانع شد و باید برخی از عقاید اشتباه در جامعه بازنگری شود.
وی پرهیز از حق به جانب بودن را زمینه ساز زندگی شاد و عامل مهم در افزایش نشاط اجتماعی دانست.

** بسترسازی برای شکوفایی استعداد زمینه ساز نشاط است
مسوول فنی یک مرکز مشاوره در سمنان گفت : شادی و نشاط اجتماعی 2 مقوله متفاوت از یکدیگر هستند.
هدی ناظمی افزود : شادی یک هیجان و مربوط به فرد است و شادی در افراد مختلف متفاوت بوده و می تواند یک هیجان مثبت یا کاذب و گذرا باشد.
شادی­های کاذبی که توسط محرکهای متفاوت مثل داروهای روانگردان، مواد مخدر، الکل به دست می­آید کوتاه و گذرا بوده و پیامدهای اندوه و افسردگی را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد : نشاط اجتماعی یک مولفه بوده و از شاخص های رفاه اجتماعی است و برگرفته از احساس درونی ، احساس رضایت ،شعف و بهجت فرد است.
وی تصریح کرد : جامعه شاد نیازمند فرد شاد است و فرد شاد از یک خانواده سالم شکل می گیرد.
وی فراهم کردن فرصت شکوفایی استعدادها، افزایش اعتماد به نفس را وظیفه جامعه دانست و گفت : در زمان حاضر جامعه از نشاط کافی برخوردار نیست ولی می توان با برنامه ریزی، آموزش، ایجاد فضا شادی، نشاط را در جامعه افزایش داد.
وی خانواده، جامعه ، عوامل شخصی و ژنتیک را عوامل تاثیرگذار در داشتن جامعه با نشاط دانست و افزود : افسردگی به عنوان سرماخوردگی بیماری های روان محسوب می شود، آمار افسردگی در جهان بالاست.
ناظمی یادآور شد : اگر فرد نسبت به خود و توانایی های خود شناخت نداشته باشد با وجود فراهم بودن فرصت در بستر جامعه نمی تواند از توانمندی های خود استفاده کند.
وی ادامه داد : فقر و مشکلات اقتصادی در نشاط اجتماعی اثرگذار است و مهارت آموزی راهکار تامین نیازهای مالی و رفع مشکلات اقتصادی شده و موجب ایجاد رضایت از خود و شادی می شود.
وی سیستم آموزشی، تابو فرد تحصیل کرده بدون مهارت را از دیگر عوامل اثرگذار در نشاط اجتماعی برشمرد.
وی اعمال برخی محدودیت ها مانند منع برگزاری کنسرت های موسیقی را از دیگر عوامل مانع نشاط اجتماعی دانست و گفت : محدوویت های زیاد موجب تخلیه روانی کاذب شده و پیامد محدودیت گاه از اجرای آن مخرب تر است.
ناظمی افزود : بازنگری در برخی قوانین در رابطه با رنگ لباس فرم، آموزش و فرهنگ سازی، بازنگری در برخی هنجارها ، تغییر نگرش و دورشدن از افکار منفی راهکار های افزایش نشاط اجتماعی است.
به گفته وی ترویج فرهنگ جمع گرایی موجب افزایش شادی می شود.
این مدرس دانشگاه گفت : در جامعه امروز تفاوت در شادی انفرادی و شادی عمومی وجود دارد.
صدیقه صفایی افزود : یکی از عوامل پایین بودن سطوح شادی در جامعه متاسفانه فردگرایی و منفعت گرایی قالب جامعه شده و فرد فقط به خواسته ها، نظرات و حل مشکلات خودش توجه می کند و اجتماع برای فرد اهمیت ندارد.
وی افزایش اجتماعات همگانی، فراهم آوردن فرصت کنار هم بودن را از راهکارهای افزایش شادی در جامعه ذکر و اضافه کرد : برای افزایش نشاط اجتماعی باید تفکر جمع گرایی بر فردی گرایی غالب شود.
وی تاکید کرد : رفتار هوشمندانه از بسیاری مشکلات جلوگیری می کند اما باید ریشه یابی شود چرا نمی توانیم رفتار هوشمندانه داشته باشیم.
وی بیان داشت : باید خوب شنیدن و تحلیل درست در جامعه ترویج یابد.
به گفته وی اگر آموزش و مهارت تحلیل مساله در جامعه باشد از بسیاری مشکلات کاسته و بر نشاط اجتماعی افزوده می شود.
وی یادآور شد : در جامعه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی وجود دارد ولی اگر جمع گرایی بر فردی گرایی اولویت داشته باشد همه افراد تلاش می کنند تا مشکل حل شود و همین کنار هم بودن موجب نشاط است.
وی خاطرنشان کرد : برای داشتن جامعه با نشاط باید پیشگیری مقدم بر درمان باشد و برای پیشگیری بیش از درمان هزینه شود چرا که یک بیمار روانی به کل خانواده و جامعه آسیب وارد می کند و با پیشگیری به راحتی می توان از بسیاری آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.
صفایی اظهارداشت : برای آموزش و درمان روح و ذهن کودکان باید هزینه کرد و برای داشتن جامعه با نشاط باید از دوران کودکی آموزش داده شود چرا که آموزش از بروز بسیاری آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند.
وی از رسانه به عنوان عاملی اثرگذار در فرهنگ سازی برای جامعه با نشاط یاد کرد و افزود : اکنون فعالیت صدا و سیما در زمینه پیشگیری و اطلاع رسانی در حد مطلوب نیست.
به گفته وی ایجاد فضا برای تخلیه هیجان ، برای با هم بودن و نشست گروهی در افزایش نشاط اجتماعی موثر است.
وی مهارت آموزی را موجب اشتغال و اشتغال سبب بهبود وضعیت مالی و سپس ایجاد جامعه با نشاط می شود.
وی تاکید کرد : برای افزایش امید و نشاط در جامعه ابتدا باید عوامل بیماری زا شناسایی شود و نیاید با انکار واقعیت امید را افزایش داد.
7443/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.