نوید دانایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در حوزه علوم پزشکی، پژوهشگران در قالب این مراکز تاکنون موفق به تولید چند محصول و عرضه آن به بازار فروش شده اند.
وی با اشاره به اجرای طرح های مختلف علمی، پژوهشی و ارزیابی که تاثیر زیادی در سلامت آینده جامعه دارد، خاطر نشان کرد : طرح بررسی شاخص های سلامت مادر و جنین به نام کهورت در استان همزمان با کشور با جدیت اجرا می شود.
دانایی ادامه داد : با توجه به این که علت بسیاری از بیماری ها در دوران کودکی و بزرگسالی ریشه در مسایل دوران جنینی و دوران اولیه زندگی دارد، بنابراین مداخلات با هدف پیشگیری از این بیماری ها جزء اولویت های اصلی برای سلامت انسان تلقی می‏ شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سمنان، بر وجود زیرساخت های علمی مناسب در این دانشگاه به منظور اجرای طرح های پژوهشی و تحقیقاتی تاکید و اضافه کرد : طرح سنجش سلامت مادران و نوزادان، برنامه ای با هدف تامین سلامت نسل های آینده است تا آن ها از سطح سلامت بالاتری برخوردار شوند.
وی بیان کرد : در طرح کهورت، سلامت نوزاد پس از تولد توسط مجریان و متخصصان اطفال و دندان پزشکی و شاخصه های سلامت نوزاد شیرخوار حداقل تا پنج سالگی به دقت بررسی و آنالیز می شود.
دانایی یادآور شد : در این مطالعه علاوه بر منافع سلامت برای افراد شرکت کننده در مطالعه، با شناسایی عوامل خطر بیماری های دوره کودکی و نوزادی، برنامه ریزی مناسب به منظور کنترل عوامل خطر و پیشگیری از وقوع بیماری ها انجام خواهد شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد : طرح مطالعه سلامت مادران و فرزندان سمنان در کنار سایر مطالعات کهورت متولدان به عنوان بخشی از مطالعه بزرگ کشوری کهورت، یک مطالعه آینده نگر و جمعیت محور بزرگ بر روی جمعیتی منتخب و نماینده جامعه ایرانی است که هم اکنون در قالب یک طرح بزرگ ملی و چند مرکزی در حال انجام است تا برخی شاخص های مورد نظر در جمعیت ایرانی بررسی دقیق شود.
وی بیان داشت : یافته ‏های این مطالعه اطلاعات ارزشمندی در حوزه سلامت برای سیاستگذاران در زمینه مداخلات بر روی ایرانیان فراهم و ایران را تبدیل به کشوری پیشرو در زمینه این نوع پژوهش می کند.
وی با بیان این که طرح سنجش شاخص های سلامت مادران و فرزندان، برنامه ملی مهم و اثرگذار در زندگی و آینده مردم ایران است، گفت : این برنامه مطالعه مهمی است که تاثیر زیادی بر وضعیت سلامت مردم دارد و اگر بتوانیم این مطالعه را نهادینه و دائمی کنیم ، در آینده شاهد نتایج بسیار خوبی خواهیم بود.
دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، حدود 2 هزار و 600 دانشجو در هشت دانشکده دارد که 2 رشته در مقطع کاردانی، 18 رشته در مقطع کارشناسی، 10 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 2 رشته در مقطع پزشکی عمومی، پنج رشته در مقطع دکتری و پنج رشته دستیاری را شامل می شود.
هفت بیمارستان و مرکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدی‌شهر، سرخه و آرادان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.