حمیدرضا حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برنامه مایه کوبی دام های سبک عشایر استان از فروردین سال جاری آغاز شد و با آموزش و جلوگیری از شیوع بیماری تاکنون هیچ خسارتی به دامداران استان وارد نشده است.
وی خاطرنشان کرد: مرحله دوم مایه کوبی علیه این بیماری های دامی از ماه خرداد در دام های سبک و سنگین عشایر استان به صورت رایگان اجرا شد.
وی اظهارداشت: سقط جنین در دام های آبستن، افت وزن دام و تلفات ناگهانی از نشانه های احتمال بیماری تب برفکی در بین دام های سبک و سنگین است و دامداران عشایر چنانچه با مشاهده این بیماری سریع موارد را به مرکز دامپزشکی محل سکونت خود اطلاع دهند.
مدیرکل امور عشایری سمنان ادامه داد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی با شیوع سریع است که که با علایم زخم دهان و پستان، لنگش همراه بوده و دامداران با مشاهده این علایم مراتب را فوری به اداره دامپزشکی محل اقامت و یا سامانه اطلاع رسانی 1512 اداره کل دامپزشکی استان گزارش کنند.
حسینی با بیان این که دامداران مرحله مایع کوبی دام سبک و قرنطینه را برای پیشگیری از ابتلا بیماری تب برفکی در دستور کار قرار دهند، گفت: عشایر استان در دادن علوفه به صورت دستی به دام های سبک نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان تصریح کرد: اکنون بیش از 15 هزار تن جو برای دامداران عشایر استان با قیمت هشت هزار و500 و هشت هزار و 300 ریال تامین شده و اکنون مشکلی برای تامین جو موردنیاز وجود ندارد.
عشایر استان از یک ایل و 74 طایفه تشکیل شدند و بیش از 15 هزار نفر از جمعیت استان بیش از 700 هزار نفری سمنان را شامل می شوند.
بیش از 25 درصد از گوشت قرمز و 35 درصد از فرآورده های لبنی استان سمنان را عشایر تولید می کنند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.