حمیدرضا حسینی روز دوشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: بیماری تب برفکی به بیماری اقتصادی در کشور شهرت دارد که درصورت ابتلای دام ها به ان خسارت های جبران ناپذیری به دامدار وارد می شود.
وی اظهارداشت: تب برفکی در سقط جنین دام های آبستن، افت وزن دام و تلفات دام های سبک بسیار تاثیر می گذارد و دامداران برای مقابله با بیماری های دامی به زمان واکسیانسیون دام ها توجه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر بیماری دامی شایع در فصل سرد سال، بیماری دامی آبله است که دامداران درصورت مشاهده علایم ان در دام ها، برای درمان آن اقدام نمایند.
حسینی ادامه داد: با توجه به آغاز قشلاق دام سبک عشایر از مناطق ییلاقی، حمام ضد کنه(ضدعفونی کردن دام در رودخانه محصور) برای بیش از یک میلیون و 70 هزار راس دام عشایر استان سمنان انجام شد که این اقدام پیشگیرانه در کاهش بیماری های دامی و جلوگیری از انتقال بیماری ها از مناطق سردسیر به گرمسیر بسیار تاثیرگذار است.
عشایر استان از یک ایل و 74 طایفه تشکیل شده اند و بیش از سه هزار و181 خانوار هستند و بیش از 15 هزار نفر از جمعیت سمنان را ایل و طایفه های عشایری در برمی گیرد که این رقم، 2.6 درصد از کل جمعیت استان است.
بیش از 25 درصد از گوشت قرمز و 35 درصد از فرآورده های لبنی استان سمنان از سوی عشایر تولید می شود.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان تصریح کرد : قشلاق عشایر استان از اوایل پاییز آغاز و در مناطقی از شاهرود، طرود و بیارجمند انجام می شود.
35 درصد جمعیت عشایری استان سمنان از مردمان ایل سنگسری هستند و 57 درصد جمعیت دامی استان متعلق به ایل سنگسری است.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026/
خبرنگار:محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.