به گزارش ایرنا، سعید ناجی روز چهارشنبه در نشست شواری حفاظت از منابع آب استان سمنان در سالن غدیر استانداری گفت: کاهش بارندگی ها باعث کاهش آورده منابع آبی در استان شده است که نیاز است برای بهره برداری از آب موجود برنامه ریزی کرد.
وی با بیان اینکه بیشترین آب در دسترس در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: بخش کشاورزی با توجه به اهمیت امنیت غذایی، معیشت کشاورزان و اشتغال، اهمیت ویژه ای دارد و از سوی دیگر باید بهره وری مصرف آب در این بخش افزایش یابد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان با تاکید بر اهمیت تعریف الگوی کشت مناسب در بخش کشاورزی، بیان کرد: نوع کشت در بخش کشاورزی باید به شکلی اصلاح شود تا مصرف آب کاهش یابد.
وی با اشاره به مطالعات ظرفیت دشت های استان سمنان از سوی سازمان جهادکشاورزی، افزود: اکنون این مطالعات در 6 دشت استان سمنان تکمیل شده و در سه دشت این مطالعات در دست تکمیل است.
ناجی بر انطباق مطالعات دشت ها با مطالعات حوزه آب تاکید و خاطرنشان کرد: با هدف کاهش مصرف آب، کاهش سطح کشت بدون کاهش تولیدات، دیگر رویکرد مهمی است که در این مسیر باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به اینکه برنامه های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نباید به معیشت کشاورزان و امنیت غذایی آسیب بزند، بیان کرد: به همین منظور بیشترین استفاده از راهکارهای فنی در دستور کار جهادکشاورزی قرار بگیرد.
به گفته معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان ، توسعه سامانه های نوین آبیاری که با حمایت همه جانبه دولت همراه است باید با ترغیب کشاورزان بیشتر توسعه یابد.
وی با تاکید بر انطباق برنامه های کاهش مصرف آب با ظرفیتهای خاک، گفت: دولت در بخش توسعه آبیاری نوین، 85 درصد هزینه احداث را می پردازد و 15 درصد نیز تسهیلات ارایه می شود که باید کشاورزان از این ظرفیت ایجادشده استفاده کنند.
ناجی با بیان اینکه خردبودن مزارع کشاورزی دیگر عامل افزایش مصرف آب است، گفت: تجمیع زمینهای کشاورزی با ایجاد تعاونی و حمایتهای جهادکشاورزی راهکار بهینه سازی مصرف در این بخش است.
وی استان سمنان را دارای ظرفیت ویژه ای در ایجاد کشت های گلخانه ای دانست و گفت: توسعه ارقام دارای ارزش افزوده به صورت گلخانه ای می تواند ارزش اقتصادی قابل توجهی داشته باشد و از سویی کاهش مصرف آب را به همراه دارد.
معاون استانداری سمنان گفت: افزایش بهره وری برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مشارکت و عزم عمومی می طلبد و اجرای برنامه های مختلف تنها بر عهده یک بخش نیست.
87 درصد از یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولیدی در استان سمنان در بخش کشاورزی استفاده می شود، بخش کشاورزی با 198 هزار هکتار اراضی حدود 45 هزار بهره بردار دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.