به گزارش ایرنا، حفاظت زیست محیطی از تمام عرصه های طبیعی و بکر سرزمینی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ممکن نیست به همین منظور، این سازمان با تعریف قرقگاه اختصاصی در مناطقی که ضرورت و قابلیت حفاظت داشته باشند، سعی در مراقبت از حیات وحش، چرخه زیستی گیاهی و جانوری و سایر موارد مربوط به محیط زیست دارد.
حفاظت از عرصه های زیست محیطی با مصوبه و به صورت دستوری و حتی با افزایش محیط بانان میسر نمی شود مگر این که از توان جوامع محلی و مردمی که حیات زیستی آنها به این عرصه ها وابسته است میسر می شود.
از سوی دیگر ایجاد انگیزه برای جوامع محلی برای مراقبت و حفاظت از عرصه های زیست محیطی به ایجاد اشتغال برای آنان در مسیری وابسته به همین عرصه ها بستگی دارد، به همین منظور سازمان حفاظت از محیط زیست طرحی به نام قرقگاه اختصاصی را در دستور کار قرار داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست گفت: سال گذشته قرقگاه جاشلوبار در شهرستان مهدی شهر استان به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.
عباسعلی دامنگیر افزود: در زمان حاضر هفت قرقگاه اختصاصی دیگر در استان سمنان تعریف شده است که باید برای تصویب به شورای عالی حفاظت محیط زیست ارایه شود.
وی با بیان این که مردم بهترین حافظان عرصه های محیط زیست هستند و هر طرحی بدون مشارکت مردم در این حوزه به نتیجه نمی رسد، تاکید کرد: استفاده از توان جوامع محلی که شرایط معیشتی آنان به عرصه های زیست محیطی وابسته است بهترین راهکار حفظ و مراقبت زیست محیطی از عرصه های با قابلیت است.
وی تصریح کرد: قرقگاه اختصاصی برای مناطقی تعریف می شود که قابلیت و ضرورت حفاظت زیست محیطی دارد ولی تحت نظر سازمان حفاظت از محیط زیست نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان بیان کرد: با تعریف طرح قرقگاه اختصاصی برای هر منطقه، حفاظت از منطقه بر اساس تعریف با ایجاد کسب و کار برای جوامع محلی همراه است که انگیزه ای برای آنان برای مراقبت از محیط زیست می شود.
وی با اشاره به کمبود نیروی محیط بان برای مراقبت از عرصه های زیست محیطی، ادامه داد: بر اساس شاخص جهانی مراقبت برای هر سه تا پنج هزار هکتار عرصه های زیست محیطی یک محیط بان باید وجود داشته باشد که در استان سمنان برای هر 10 هزار هکتار سرزمین یک محیط بان به کار گرفته می شود.
دامنگیر با اشاره به فعالیت 130 محیط بان در عرصه های زیست محیطی استان سمنان در چند نوبت کاری، بیان کرد: مناطق حفاظت شده در استان 2.3 میلیون هکتار است و در مجموع بین 15 تا 20 هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان است که نیاز به حفاظت دارد.
وی با اشاره به این که به این ترتیب تعداد محیط بانان استان سمنان در مقایسه یک چهارم شاخص تعریف شده جهانی است، افزود: عرصه های زیست محیطی به این ترتیب یا باید از طریق تعریف قرقگاه اختصاصی و یا با استفاده از تجهیزات هوشمند محافظت شود.
دامنگیر خاطرنشان کرد: برای استفاده از تجهیزات هوشمند برای حفاظت از پارک ملی کویر در استان سمنان 50 میلیارد ریال طرح تعریف شده و به سازمان کشوری ارسال شده و برای تحقق آن در انتظار تامین اعتبار هستیم.
وی با یادآوری اینکه برای اولین بار در استان سمنان در تنگه پرور از دوربین و تجهیزات هوشمند استفاده شد، افزود: مشاهده گونه هایی مهمی مانند یوزپلنگ آسیایی یا پلنگ ایرانی در نتیجه استفاده و رصد دقیق از طریق همین تجهیرات هوشمند میسر شد.
16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود 30 درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی، در این استان زیست می کنند.
15 تا 21 خرداد هفته محیط زیست در کشور نامگذاری شد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.