به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان روز سه شنبه به نقل از محمد جواد بگی اعلام کرد: آلودگی کلانشهرهای کشور در روزها و سال های گذشته از یک سو ضرورت توجه ویژه و ساختاری به حفظ محیط زیست و ارتقای سطح کیفی فرآیندهای زیست محیطی و از سوی دیگر نا کارآمدی سیاست های زیست محیطی موجود را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: بدون شک بخش های تولیدی و صنعتی کشور همانند سایر بخش ها در این چالش سهیم هستند که باید به درستی سهم هر بخش در ایجاد آلودگی و تخریب محیط مشخص شود و با مدیریت مطلوب و نظارت مناسب به حداقل کاهش یابد.
بگی با انتقاد از سیاست های سازمان محیط زیست گفت: اینکه امروز مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا به مرحله بحرانی رسیده گویای این نکته است که سیاست ها و رویکردهای گذشته این سازمان مطلوب نبوده و نیازمند بازنگری است.
وی صنایع کوچک و متوسط و بخش های تولیدی استان و کشور را قربانی مشکلات آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: این صنایع که مولد اشتغال و ارزش افزوده در کشور هستند، مظلوم واقع شده و در گام نخست مقابله با ایجاد آلودگی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، بخش هایی مانند ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده، خودروها و موتورسیکلت های آلاینده در شهرها و کلانشهرها، صنایع بزرگ آلاینده، استفاده از گاز طبیعی در سیستم گرمایشی شهری و جایگزین نکردن انرژی الکتریکی در این سیستم، عدم توسعه تولید انرژی های نو و نیروگاه های خورشیدی و بادی و عدم امکان استفاده از خودروهای برقی مورد کم توجهی قرار گرفته اند.
وی با تاکید بر اینکه برای توسعه پایدار در کشور باید ایجاد اشتغال و ارزش افزوده به همراه حفظ محیط زیست، توأمان مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: نمی توان به منظور ایجاد اشتغال، محیط زیست را نابود کرد یا اینکه جهت حفظ محیط زیست، اشتغالزایی در کشور را تعطیل کرد بلکه می توان با ارتقای مسئولیت ها و توان فنی بخش های تولیدی و صنعتی به ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در کشور دست یافت.
وی با انتقاد از سیاست موجود سازمان حفاظت محیط زیست در قبال صنعت گفت: با جریمه کردن واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی، آلودگی محیط زیست برطرف نمی شود و باید به این واحدها کمک کرد تا بتوانند آلایندگی را به حداقل برسانند.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی اصفهان، اجرای سیستم های کاهش آلایندگی را برای صنایع بسیار پر هزینه دانست و تاکید کرد: با توجه به چالش های موجود در بخش های تولیدی و صنعتی کشور، باید حمایت ویژه ای از صنایع جهت ارتقای سطح فعالیت های زیست محیطی خود صورت گیرد.
وی تغییر رویکرد سازمان محیط زیست از دریافت جریمه از واحدهای آلاینده و اجازه هزینه کرد این مبالغ در رفع مشکلات آلایندگی واحدهای خود را نخستین گام حمایت از صنایع دانست.
بگی افزود: با دریافت جریمه از صنایعی که با چالش های مختلفی درگیرند، این صنایع از توان مالی اصلاح ساختار زیست محیطی خود برخوردار نبوده و چالش آلایندگی برخی از صنایع موجود همچنان باقی خواهد ماند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت شهرک های صنعتی اصفهان با توجه ویژه به ارتقای سطح ایمنی و زیست محیطی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به همراه توسعه تصفیه خانه های صنعتی و حمایت از توسعه صنایع دانش بنیان و نیروگاه های انرژی های نو و تجدید پذیر، گام هایی در راستای حفظ محیط زیست برداشته و این رویکرد استمرار خواهد داشت.
بیش از 70 شهرک و ناحیه صنعتی با اشتغالزایی بیش از 120 هزار نفر در استان اصفهان فعال است و پیش بینی اشتغال 200 هزار نفری در این شهرک ها و نواحی صنعتی تا سال 1404 می شود.
د/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.