به گزارش ایرنا، گاهی یک منطقه دارای هویت فرهنگی و با قدمت تاریخی، متاثر از آسیب‌های اجتماعی، دستخوش ناملایماتی می شود که برازنده نام و گذشته آن نیست.
اعتیاد به عنوان غالب ترین آسیب اجتماعی به مساله فراگیر برای جامعه تبدیل شده و به ویژه مناطق جنوبی و بافت قدیمی شهرها را بیشتر متاثر کرده و آنجا را به محفل امنی برای معتادان یا خرید و فروش و حتی خواب معتادان متجاهر کرده است.
اعتیاد علاوه بر آسیب های درون ‌خانوادگی مانند طلاق، چهره اجتماعی و خشن خود را در محله، منطقه و شهر نمایان می کند و تا آنجا که ممکن است نام نیک محله ای را خدشه‌دار و حتی زندگی را برای افراد عادی جامعه در یک محله سخت کند.
بافت جنوبی و قدیمی سمنان یکی از همین مناطق است که با افزایش سن بافت، رغبت ساکنان قدیمی به ماندن در آن کم شده و با افزایش مهاجرت و جایگزینی افراد غیربومی، مسایل و مصائب مهاجرت دامنگیر آن شده است.
یکی از مصائب هر بافت قدیمی که از سوی مسوولان یا ساکنان با بی‌مهری مواجه می شود، افزایش آسیب‌هاست، اعتیاد مهمترین آسیب مبتلابه این دست بافت های قدیمی است، این مناطق که پس از مهاجرت به کانون استقرار افراد ضعیف و دارای آسیب اجتماعی تبدیل می شوند، به مکانی برای رفت و آمد معتادان، خرید و فروش مواد مخدر و حتی برخی خانه های متروک به مامنی ماندگار برای معتادان متجاهر تبدیل می شود.
شورای اسلامی محله سرداران شهید در سمنان در قالب موسسه مردم نهاد پاکان پاچنار کومش در تلاش است تا هویت واقعی بخشی از بافت سمنان را که خاستگاه شهیدان سرفراز دفاع مقدس از شهر سمنان است را به آن بازگرداند.
رئیس هیات مدیره موسسه پاکان پاچنار کومش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: حرکت ابتدایی این موسسه رصد نیازهای منطقه از سال 1394 بود که در گام اول اعتیاد مشکل اول شناخته شد.
حجت الاسلام حسین یحیایی یادآور شد: موسسه پاکان پاچنار کومش مناطقی از سه راه ابوذر تا سه راه لتیبار، تا میدان انار و چهارراه هشت شهریور را برای بررسی خود تعیین کرده است که 17 هزارنفر جمعیت و 85 هکتار را شامل می شود.
وی تاکید کرد: این مناطق در شهر سمنان خاستگاه پرورش سرداران نامدار و شهدای موثر دوران دفاع مقدس از استان سمنان است، سرداران شاخص جنگ تحمیلی از استان مانند حسن شاطری، کیومرث نوروزی، محمود اخلاقی، محمدرضا خالصی و مهدی محب شاهدین همگی در این مناطق سمنان پرورش یافته اند.
یحیایی گفت: رسم امانتداری سرداران شهید شهر سمنان می طلبید گامی برای بهبود شرایط اجتماعی این مناطق در بافت قدیمی سمنان برداشته شود زیرا این شهدای والامقام در همین مناطق پرورش یافته اند و اکنون نیز این مناطق باید پرورش دهنده فرزندانی برای آینده نظام اسلامی باشد.
وی با بیان این که شرایط امروز این مناطق از بافت قدیمی سمنان برازنده یک محله شهیدپرور و نامداران سرفراز دفاع مقدس نیست، بیان کرد: در بررسی های ابتدایی موسسه پاکان پاچنار کومش، عمران، اقتصاد و امنیت سه نیاز اولیه مناطق شناخته شد.
یحیایی افزود: در بحث امنیت معتادان حاضر در منطقه اولین مساله امنیتی برای ساکنان منطقه شناخته شدند که در گام اول برای برچیدن بساط اعتیاد، کانون های خرید و فروش موادمخدر و سکونت معتادان متجاهر در 35 مکان مصرف که خانه های متروک بود شناسایی شد و با کمک دستگاه های مربوطه و بر اساس ماده 55 قانون با کمک شهرداری و دیگر نهادها تخریب و یا پلمب شد.
رئیس هیات مدیره موسسه پاکان پاچنار کومش با اشاره به اجرای مرحله دوم برای مناسب سازی محله سرداران شهید سمنان با شناسایی و دعوت از معتادان برای طی مراحل ترک اعتیاد، خاطرنشان کرد: واژه پاکان در نام این موسسه مخفف پوشش آسیب‌دیدگان کم‌برخوردار اجتماعی ناشناس است و کمک به بهبود و بازگشت به اجتماع این معتادان در دستور کار موسسه قرار گرفت.
یحیایی با بیان اینکه بسیاری از افراد معتاد در این مناطق تمایل به بهبود و از نظر مالی و فکری نیاز به کمک داشتند، گفت: تاکنون با همت موسسه پاکان پاچنار کومش بیش از 70 مراجعه‌کننده آماده بهبود و بازگشت از اعتیاد دراین موسسه پذیرش شده اند.
وی تصریح کرد : خدمات این موسسه مردم نهاد برای تحول در اوضاع فرهنگی محله سرداران شهید سمنان برای بهبود معتادان در سه بخش پیشگیری، درمان و صیانت کارگروه و اقداماتی پیش بینی و اجرا کرده است.
رئیس هیات مدیره این موسسه مردم نهاد به برخی از مراحل شناسایی و درمان و صیانت از معتادان اشاره کرد و گفت: این افراد با همکاری کلینیک یا کمپ های همکار موسسه مراحل درمان را طی می‌کنند و پس از درمان نیز با انجام آزمایش، شرایط سلامت و همچنین اشتغال موقت برای بهبودیافتگان فراهم می شود.
وی با بیان اینکه اکنون از تمام مناطق شهر سمنان برای درمان اعتیاد به این موسسه مراجعه می کنند، بیان داشت: هیات مدیره این موسسه از جامعه شناس، پزشک و افراد دارای تجربه تشکیل شده و به تخصص هایی مانند مددکاری و کمک مالی خیران نیز نیاز دارد.
رئیس هیات مدیره موسسه پاکان پاچنار کومش تاکید کرد: کمک خیران به این دست موسسه های مردم نهاد می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات محله های شهر سمنان در زمینه بهبود فضای اجتماعی باشد.
شهر سمنان 185 هزار نفر جمعیت و 2 هزار و 594 هکتار وسعت دارد که 572 هکتار از آن بافت فرسوده است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.