به گزارش ایرنا، گناوه بندری است که در چندسال اخیر از لحاظ جمعیتی و فعالیت های گوناگون اقتصادی و تجاری رشد یافته و یکی از بنادر مهم کشور به حساب می آید اما در کنار این مسایل آرامش و امنیت کالبدی و اجتماعی یکی از مقولات و ضروریاتی است که مردم نیز به آنان نیاز دارند که در این مسیر با وفور سگ های بی سرپناه معضلات و مشکلاتی برای مردم و مسافران و گردشگردان زیادی که به این شهرستان مسافرت می کنند، ایجاد شده است.
سگ های سرگردان در این شهر که به صورت گروهی در نقاط مختلف شهر پرسه می زنند و شب ها با سر و صدای باعث برهم زدن آسایش شهروندان می شوند، نه تنها چهره شهر را آلوده و ناخوشایند کرده بلکه باعث ایجاد مشکلات بهداشتی شده است.
با وجود آسیب‌های فراوانی که سگ‌های سرگردان به آرامش و سلامت مردم و محیط ‌زیست می‌رسانند، اما تاکنون تدابیر مناسبی برای جمع‌آوری آنها در این شهر گردشگر پذیر انجام نشده است.
اگرچه برای حل این معضل اقدام هایی نظیر معدوم سازی و زنده گیری این حیوانات در چندین سال اخیر توسط دستگاه های مرتبط انجام شد اما مقطعی بود و تداوم نداشته است.
یکی از شهروندان گناوه ای گفت: وفور سگ‌های ولگرد در محلات مختلف شهر، محیطی نا امن برای شهروندان همراه با ترس در خانواده ها بویژه بانوان و کودکان ایجادکرده است.
کریم محمدی با اشاره به اینکه وجود سگ‌های سرگردان علاوه بر سلب آسایش از خانواده‌ها، عامل بسیاری از آسیب ها هستند، گفت: حل این معضل پیش پا افتاده و قدیمی که باعث ناامنی و غیربهداشتی شدن محیط شهر شده ضروری است و دستگاه های ذیربط برای ریشه کن شدن این معضل فکر اساسی کنند.
دیگر شهروند گناوه ای اظهارکرد: تعداد سگ‌های ولگرد در چند مدت اخیر به حدی رسیده است که در طول روز در کوی و برزن مشاهده می‌شوند.
علی کریمی افزود: وجود این سگ‌ها علاوه بر سلب آسایش و آرامش، انتقال دهنده بیماری نیز به مردم است که آسیب های اجتماعی و اقتصادی دربرخواهد داشت.
وی گفت: باتوجه به اینکه بیشتر شهروندان اوقات فراعت شبانه خود را در خیابان‌ها، میادین، پارک‌ها و فضاهای سبز سپری می کنند اما بخاطر وجود سگ‌های ولگرد هر لحظه احتمال حمله به آنان وجود دارد و می تواند اتفاقات ناگواری بدنبال داشته باشد.
وی اضافه کرد: مسئولان ذیربط در این شهرستان باید برای حل این معضل تا دیر نشده چاره اندیشی کنند.
دامپزشک و موسس کلینیک دامپزشکی در گناوه گفت: وفور جمعیت سگ های سرگردان در یک شهر از جمله گناوه تهدید و خطری جدی برای سلامت مردم است که انتقال بیماری های بسیار حاد میکروبی و عفونی از جمله آن است.
حسن حیدریه با بین اینکه باید با یک برنامه ریزی دقیق و کارآمد این معضل گریبانگیر شهر گناوه برطرف شود، افزود: بهترین و کارآمدترین روش برای مواجهه با این معضل احداث کمپ های عقیم سازی است.
وی اظهارکرد: برای اجرای این روش که مدت پنج سال طول خواهد کشید به نحو محسوسی جمعیت اینگونه حیوان کاهش خواهد یافت.
وی گفت: دراین روش باید سگ ها هر 6 ماه یک بار انگل زدایی شوند و گرنه عقیم سازی بی اثر خواهد بود.
حیدریه اظهارکرد: در بعضی مناطق نیز از روش کشتار با ترحم ازطریق داروی بیهوشی با دوز بالا استفاده می شود.
وی گفت: باتوجه به اینکه بیماری هاری در بین سگ ها بیشتر شایع است باید نسبت به جمع آوری آنها که در سطح شهر گسترده و فراوان است هرچه سریع تر اقدام شود.
این دامپزشک اظهارکرد: باتوجه به تعداد بالای سگ های سرگردان دراین شهرستان که در بیشتر محلات پراکنده هستند، برای جمع آوری آنان نمی توان انتظار داشت که سریع محقق شود اما می توان با یک برنامه ریزی دقیق و کارآمد و ایجاد کمپ های عقیم سازی و نگهداری در یک بازه زمانی طولانی تر این معضل بزرگ زیست محیطی را برای همیشه برطرف کرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: وجود شمار زیادی سگ های سرگردان در این شهر مشکلات عدیده ای ازلحاظ آلودگی زیست محیطی و بهداشتی ایجاد کرده است.
محمد تولیده افزود: باتوجه به وضعیت بوجود آمده پیگیری های مستمری برای جمع آوری سگ ها در سطح این شهر انجام و سه پیمانکار نیز به شهرداری معرفی شده است.
وی اظهارکرد: معدوم کردن سگ ها بدلیل اینکه حق حیات دارند جایز نیست و باید تنها بصورت زنده گیری که قانونی است، انجام شود.
رئیس محیط زیست گناوه با بیان اینکه سگ های سرگردان می توانند عامل بیماری های خطرناک باشند، گفت: درصورتیکه مدفوع خشک شده سگ براثر وزش باد به دستگاه تنفسی انسان ورود کند باعث بیماری دیابت خواهد شد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: جمع آوری سگ های سرگردان در سطح این شهر با نظارت مستقیم شهرداری بصورت ضربتی باید انجام شود.
محمد بازیاری به ارایه آماری از حیوان گزیدگی در سطح این شهرستان اشاره کرد و افزود: در فروردین و اردیبهشت امسال 33 مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان وجود داشته که همگی ازطریق سگ بوده است.
وی اظهارکرد: باتوجه به اینکه بیماری هاری درمان ندارد و تنها باید از طریق پیشگیری، واکسن و شست وشوی زخم ایجادشده اقدام کرد، درصورت مراجعه نکردن فرد حیوان گزیده خطرات زیادی بدنبال خواهد داشت.
وی گفت: شبکه بهداشت در هر مور حیوان گزیدگی باید پنج نوبت واکسن در روزهای خاص به فرد مبتلا تزریق کند.
معاون اجرایی شهرداری گناوه گفت: شهرداری نیز همانند شهروندان در زمینه سگ های سرگردان دغدغه دارد و پس از برگزاری چندین جلسه برنامه ریزی برای جمع آوری این حیوان دردستور کار قرار گرفت.
کرامت الله ظاهری افزود: دراین ارتباط تصمیم گرفته شد که طرح جمع آوری سگ های سرگردان دراین شهر بصورت زنده گیری انجام که در هفته جاری مرحله اول آن آغاز شد.
وی اظهار کرد: سگ ها پس از جمع آوری در نقاطی رها می شوند که امکان برگشت مجدد آنها به شهر وجود ندارد.
شهر گناوه مرکز شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر 70 هزار نفر از جمعیت 103 هزارنفری این شهرستان را در خود جای داده است.
6164/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.