به گزارش ایرنا اسماعیل تبادار، روز چهارشنبه با حضور در منزل 2 نفر از هنرمندان پیشکسوت فارس در شیراز، با آنان دیدار و از فعالیت های هنری این هنرمندان تجلیل کرد.
استاندار فارس در دیدار خود با استاد مسعود شناسا یکی از موسیقدانان شناخته شده این استان، بیان داشت: باید طبق قانون جمهوری اسلامی، رویکرد جدی تری برای به وجود آوردن اسباب و ابزار فعالیت هنرمندان به وجود آید.
تبادار افزود: بزرگترین رسالت هنرمندان، دمیدن روح نشاط در جامعه است، هنرمند نه تنها التیام بخش دردهای جامعه است بلکه می تواند با هنر اصیل و زیبای خود شادی را در جامعه رسوخ دهد.
استاندار فارس، بیان داشت: احترام و حفظ حایگاه هنرمندان و اهالی فرهنگ موضوعی است که بی توجهی به آن خسران بزرگی است و تبعات آن غیر قابل جبران خواهد بود.
وی، با تجلیل از فعالیت های هنری استاد مسعود شناسا، اظهار داشت: فارس دارای پیشینه موسیقایی قدرتمند و هنری اصیل است که اقوام مختلف نیز در آن نقش پُر رنگی دارند بنابراین باید با حمایت از آنها زمینه ساز از بین بردن فرهنگ های وارداتی شد.
تبادار، موسیقی بومی و اصیل هر منطقه از کشور را نمادی از زندگی و تمدن توصیف و اظهار کرد: آثار هنرمندانی همچون استاد شناسا که با اصالت و فرهنگ آمیخته شده است، نگرانی و ناامیدی را از جامعه دور و روح امید و اندیشه را بر جامعه حاکم می کند.

** راه اندازی موزه هنرهای معاصر فارس ضروری است
استاندار فارس همچنین در دیدار با استاد علی اصغر تجویدی، مینیاتوریست، نگارگر و مجسمه ساز پیشکسوت این استان بیان کرد: رمز ماندگاری آثار هنرمندان بزرگی همچون استاد تجویدی، زیستن عاشقانه با هنر و اندیشه نابی است که در تار و پود تابلوهای هنری آنها تنیده شده است.
تبادار، با تمجید از مطالعات تاریخی استاد تجویدی و نمود آن در آثار این هنرمند، گفت: آثاری همچون 'نوروز در تخت جمشید' که حاصل سال ها تلاش و مطالعه استاد تجویدی است در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود که این موضوع لزوم پیگیری جدی راه اندازی موزه هنرهای معاصر در فارس را بیش از پیش الزامی می سازد.

** نقش هنر در کاهش آسیب های اجتماعی بی بدیل است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم که استاندار را در این دیدارها همراهی می کرد، بیان داشت: دیپلماسی فرهنگی بهترین راه نشان دادن پیشینه و توانمندی های معاصر هر سرزمین در همه عرصه های اجتماعی است که امیدواریم با برپایی جشنواره های هنری خارج از کشور و دوسالانه های بزرگی همچون جایزه ذوالفنون، در این میسر فعالیت های موثرتری انجام شود.
بهزاد مریدی اضافه کرد: یکی از آفت های بزرگ جامعه در گذشته، رویکرد و نگاه زینتی و گوشواره ای به حوزه فرهنگ و هنر بود در حالی که نقش هنر و رویکرد فرهنگی در حوزه درمان و کاهش آسیب های اجتماعی بی بدیل و انکار ناپذیر است.
او گفت: همگان باید به این نتیجه برسند که وظیفه هنر فقط تولید سرگرمی نیست و چنانچه حوزه های اجتماعی از فرهنگ جدا شود خطایی عظیم رخ می دهد.
مریدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعتبار راه اندازی و ساخت موزه هنرهای معاصر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می شود و مقرر شده پس از هماهنگی های لازم با همکاری دانشگاه شیراز این موزه در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع ساخته شود.
وی، بزرگان حوزه فرهنگ، ادب و هنر را سفیران فرهنگی استان فارس دانست و اظهار داشت: موسیقی این استان دارای اصالتی ویژه است
که باید با بررسی نقاط شاخص، به زبانی واحد با مفهومی درخور منطقه دست یابیم.
مسعود شناسا که ساز تخصصی او سنتور است در سال 1۳۳۱خورشیدی در شیراز تولد یافت. وی پس از آموختن مقدمات موسیقی، در سال۱۳۵۱وارد گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد و نزد داریوش صفوت و نورعلی برومند، سنتور و ردیف موسیقی سنتی را آموخت.
این هنرمند شیرازی همچنین آهنگسازی، نواختن پیانو، سازآرایی را نزد استادان شاخص این رشته ها فراگرفت.
استاد شناسا از سال ۱۳۵۲تا اواخر دهه 60 به تدریس سنتور در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی اشتغال داشت. او همچنین در سال ۱۳۷۰ به اتفاق مهدی آذر سینا، محمد اخوان و سپس همراه با استاد محمد رضا شجریان، شهرام ناظری، داریوش پیرنیاکان، سعید فرج پوری، محمد فیروزی، جلیل عندلیبی، کنسرت‌هایی در داخل و خارج از کشور اجرا کرد.
علی اصغر تجویدی در سال 1327خورشیدی در شهرستان فسا زاده شد. او از پنج سالگی به نگارگری روی آورد. منبع الهام این هنرمند در آغاز، جلوه‌های طبیعت بود. در ابتدا به طراحی پرداخت و بعد از کسب تجربیاتی در زمینه نقاشی، به نگارگری ایرانی (مینیاتور) تمایل پیدا کرد.
تجویدی، در سال 1352در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در گروه هنرهای تجسمی به تحصیل مشغول شد و در سال 1356 در رشته مجسمه‌سازی با کسب رتبه نخست دانشکده را به پایان رسانید.
استاد تجویدی در سایر رشته‌های هنری مانند، نقاشی رنگ و روغن، مجسمه‌سازی، و آبرنگ نیز دستی توانا دارد.
آشنایی او به تاریخ ایران باستان و مطالعه آثار هنرمندان دوران نوزایی (رنسانس) اروپا و نگارگر چیره‌دست ایران، استاد محمود فرشچیان، تاثیر بسزایی در باروری ارزش‌های هنری او داشته است.
تجویدی با مطالعاتی که در زمینه فرهنگ ایران باستان دارد، آثار با ارزشی آفریده که بیانگر فرهنگ درخشان ایرانی است. وی در چندین نمایشگاه هنری داخل و خارج از کشور شرکت کرده و موفق به دریافت لوح افتخار و جوایزی شده است.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.