به گزارش ایرنا، بخش معدن یکی از محورهای توسعه کلان در هر منطقه است که به اعتقاد کارشناسان در صورت احیا این بخش اقتصادی ، رسیدن به توسعه پایدار و اشتغال بیشتر در استان سمنان امکانپذیر خواهد کرد.
استان سمنان دارای سه و نیم میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و بیش از پنج هزار و 500 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی دارد و تعداد 561 واحد معدنی در این استان برای چهار هزار و 200 بهره بردار این واحدها اشتغال ایجاد کرده است.
به گفته مسوولان امر، کمبود آب یکی از مشکلات این بخش است که رفع این چالش و فرآوری محصولات معدنی می تواند راهگشای اقتصاد و اشتغال پایدار در استان باشد.
همچنین به گفته کارشناسان، نبود نقدینگی و بازار فروش از دیگر مشکلات واحدهای معدنی سمنان بوده که به گفته کارشناسان رفع این چالش به رونق اقتصادی در استان منجر می شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : 80 واحد معدنی این استان به دلیل کاهش محسوس سطح آب های زیرزمینی و فرسودگی لوله های انتقال با مشکل کمبود آب مواجه است.
علی اصغر جمعه ای افزود : در چهار سال گذشته بیش از 10 درصد واحدهای معدنی سمنان به دلیل کمبود آب غیر فعال شد و ادامه این روند این استان را با بحران افزایش آمار بیکاری مواجه می کند.
وی اظهارداشت : برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در سمنان باید به زیرساخت های سرمایه گذاری توجه کرد و با وضعیت موجود نمی توان برای کاهش آمار بیکاری در استان قدم های جدی برداشت.
وی اضافه کرد : بیش از 200 واحد معدنی سمنان اکنون با مشکل نقدینگی، نبود بازار فروش و خام فروشی مواجه است و باید تا پایان امسال در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید تصمیم گیری کرد.
جمعه ای خاطرنشان کرد : سمنان از ظرفیت های بسیار قابل توجه ای در بخش معدن در مقایسه با سایر استان های کشور برخوردار است و با همدلی مسوولان دستگاه های اجرایی و با آماده سازی زیرساخت ها می توان برای افزایش اشتغال اقدام کرد.
وی تصریح کرد : کمبود آب در بخش صنعت و معدن این استان به دلیل افت محسوس سطح آب های زیرزمینی نگران کننده است و در سفر استانی رییس جمهوری به سمنان در سال 95 طرح انتقال آب خزر به استان مصوب شد اما با وجود گذشت بیش از 2 از آن سفر، اقدامات قابل توجه ای در این زمینه صورت نگرفته است.
رییس اتاق بازرگانی سمنان گفت : کمبود آب نباید مانع از اجرای طرح های توسعه ای اقتصادی در سمنان شود و مدیران اجرایی این استان کاهش آمار بیکاری و تامین آب پایدار را در اولویت قرار دهند.
به گزارش ایرنا، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان بیش از 700 هزار نفری سمنان یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.