به گزارش ایرنا، درخت تاغ روزگاری با مقاومت در برابر بادهای سیاه ، منطقه ای را از هجوم گرد و خاک و شن های روان در امان نگه می داشته است اما امروز به تاراج می رود به طوری که خبری از جنگل های انبوه بیابانی ایران و استان سمنان نیست.
ب گفته مسوولان امر،سالانه حدود 20 تا 25 هزار کیلوگرم چوب از تاغزارها و عرصه بیابانی کشور قاچاق می شود که
2 عامل فقر و معیشت را از علت های اصلی این مشکل مطرح می کنند.
تاغ گیاهانی با مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما با سیستم ریشه ای هستند که برای جلوگیری از گسترش بیابان در اطراف مناطق کویری کاشته می شود، جنگل های دست کاشتی که چشم طمع سودجویان به آن دوخته شده، افرادی که چوب تاغ را برای تبدیل سرمایه جنگل های کویری به ذغال قاچاق می کنند.
ایران 32 میلیون هکتار اراضی بیابانی دارد که بیش از هفت میلیون هکتار آن کانون های بحرانی بیابانی است.
از کل مناطق بیابانی ایران 20 میلیون هکتار درمعرض فرسایش بادی قرار دارد که اگر به آن توجه نکنیم قابلیت تبدیل شدن به کانون بحران را دارد.
تاغ کاری برای جلوگیری از پیشروی بیابان در کشور از سال 1347 آغاز شده است، با این که هزینه کاشت و نگهداری تاغ سالانه 20 میلیون ریال در هکتار است، ولی همین تاغ های به ظاهر کوچک، با کنترل فرسایش بادی و حفظ زیر ساخت های ریلی و جاده ای، کانال های آبرسانی و قنوات ، تاسیسات نظامی و صنعتی و پیشگیری از طوفان شن ، از وقوع خسارت های چند میلیون ها دلاری جلوگیری می کنند.
همچنین به گفته مسوولان امر، سالانه 20 تن تاغ از عرصه های بیابانی استان سمنان قاچاق می شود که برای رفع این بحران افزایش نیرو انسانی برای حفاظت از این عرصه ها اجتناب ناپذیر است.
فرماندار گرمسار روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد : سالانه چهار تن تاغ به دلیل کمبود نیروی حفاظتی از عرصه های بیابانی این شهرستان قاچاق می شود.
داریوش طاهری افزود : بیش از 6 هزار هکتار از عرصه های طبیعی گرمسار را عرصه های بیابانی در برمی گیرد که یکهزار هکتار ازآن به دلیل قاچاق بی رویه تاغ و کمبود آب در کانون فرسایش بادی قرار دارند.
وی اظهارداشت : از 20 هزار هکتار از عرصه های طبیعی گرمسار فقط 2 نیروی انسانی حفاظت می کنند که باید با تخصیص به موقع اعتبار و جذب نیرو برای رفع این مشکل اقدام کرد.
وی تصریح کرد: باید مراجع قضایی و انتظامی استان سمنان برای جلوگیری از روند افزایشی قاچاق تاغ در عرصه های بیابانی گرمسار با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان همکاری بیشتری داشته باشند.
طاهری اضافه کرد : تدوین قانون جامع برای جلوگیری از قاچاق بی رویه تاغ از عرصه های بیابانی از مطالبات همیشگی اداره کل منابع طبیعی استان از نمایندگان مجلس بوده است و باید مسوولان امر برای تدوین این قانون جامع در کمترین زمان ممکن تلاش کنند.
فرماندار گرمسار بیان داشت : در 10 سال گذشته بیش از 10 تن تاغ از عرصه های بیابانی این شهرستان قاچاق شد و ادامه این روند می تواند گرمسار را به کانون ریزگردها تبدیل کند.
طاهری اضافه کرد : چهار کانون فرساش بادی در شهرستان گرمسار وجود دارد و افزایش پوشش گیاهی و همچنین مهر وموم چاه و قنات های غیرمجاز برای جلوگیری از روند فرسایشی زمین از اقدامات موثر برای جلوگیری از بحران پدیده بیابانزایی در این شهرستان است.
وی تصریح کرد : قاچاق سالانه بیش از چهار تن تاغ از عرصه های بیابانی گرمسار، این شهرستان را به کانون گسترش فرسایش بادی، افزایش بیابانزایی و ریزگردها تبدیل کرده است.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.