ستار بابایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به وجود 426فقره پروانه بهره برداری معادن دراستان مازندران اشاره کرد و افزود:
اگر نتوانیم فعالیت های معادن شن و ماسه را مدیریت کنیم، به طور یقین در آینده نزدیک ،دره هراز آمل به کانون ریزگردها تبدیل می شود.
بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران 43 واحد معدنی در زمینه برداشت شن و ماسه در مسیر جاده هراز آمل فعال هستند و به طور متوسط بیش از 60 درصد شن و ماسه تولیدی ومصرفی استان در این شهرستان تولید و تامین می شود.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی این هشدار را به اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال استان مازندران گوشزد کرده است، گفت: طرح ایجاد 2شهرک صنعتی یا مجتمع تولید شن وماسه در منطقه آمل و ساری نیز ارایه شده است.
وی خاطر نشان کرد: اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری تاکنون موفق به تعطیل کردن واحدهای معدنی که بی رویه و بدون ضوابط مصالح از عرصه های طبیعی برداشت می کنند، نشده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه اکنون اعمال قانون ماده 19 مبنی بر ابطال پروانه بهره برداری شن و ماسه صورت نمی گیرد، گفت: از آنجاییکه همه واحد های معدنی استان دارای پروانه بهره برداری از منابع طبیعی هستند، بیشتر این متخلفان از دادگاه حکم برائت دریافت می کنند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه از 426واحد معدنی دارای پروانه ، 142واحد معدنی در استان فعال است ، گفت: مابقی پروانه های بهره برداری معدنی در بنگاه های استان به شکل های مختلف خرید و فروش می شود.
** کاهش برداشت چوب از جنگل های مازندران
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت :کاهش برداشت سالانه 600هزار متر مکعب چوب از جنگل های استان در سال 92 به کمتر از 220هزار مترمکعب در سه سال اخیر ،نظارت دقیق تر بر برداشت مجریان چوب و مدیریت بر اجرای پرورش و احیاء جنگل از عملکرد های منابع طبیعی و آبخیزداری است.
بابایی به وجود دام در جنگل، جنگل نشینی و حاشیه نشینی روستاها ،فعالیت های عمرانی و توسعه ای در عرصه های طبیعی و عبور خدمات زیر ساختی راه سازی ،آب ،برق ،گاز و مخابرات در عرصه های ملی و طبیعی استان مازندران اشاره کرد و گفت : رویکرد امروز دولت داشتن برنامه برای حذف فعالیت اقتصادی در جنگل ها است.
وی با تاکید بر این نکته که اعتبار تخصیص یافته برای سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور باید تعریف شود، گفت: تا زمانی که نتوانیم اعتبار این بخش را به اندازه نیاز تخصیص یافته تلقی کنیم ، رویکرد حذف فعالیت اقتصادی از جنگل عملیاتی نمی شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت :امروز بیشتر قطع درختان جنگل های شمال با هدف تامین سوخت جنگل نشینان و حاشینه نشینان صورت می گیرد، درحالی که طرح تامین سوخت گاز طبیعی همواره از برنامه های دولت بوده است. ولی گفت: به نظر می رسد به دلیل کمبود اعتبار علاوه بر خارج نشدن دامداران از جنگل ، جایگزینی سوخت گاز طبیعی به جای هیزم های جنگل محقق نشده است.
بابایی با بیان اینکه منابع طبیعی برخورد با قاچاقچیان چوب را همواره مورد تاکید قرار می دهد، گفت: در 11ماهه امسال 300متر مکعب قاچاق چوب در مازندران کشف و ضبط شد.
بابایی گفت : در همین راستا در سال جاری 127فقره پرونده تخریب 20هکتار عرصه های جنگلی و 187فقره پرونده تخریب 23هکتار مرتع در استان تشکیل شده است.
**آفت شب پره شمشادهای جنگل های مازندران تحت کنترل است
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه آماده مقابله با طغیان احتمالی آفت شب پره هستیم، گفت : هنوز این آفت در مرحله زمستان گذران است و امیدواریم طبیعت خودش بتوانداین آفت را دفع کند.
بابائی سطح زیر کشت درختان شمشاد در 2 حوزه منابع طبیعی مازندران شامل ساری و نوشهر را 16هزار هکتار اعلام کرد و افزود : در تابستان و پائیز امسال یکهزار و 600 هکتار از این سطح مورد حمله آفت شب پره قرار گرفته بود.
بر اساس آمارهای رسمی ، حدود 40 هزار هکتار از جنگل های شمال از آستارا تا گلی داغی در گلستان را درختان شمشاد تشکیل می دهند.
یک میلیون و 691 هزار هکتار برابر با 70 درصد مساحت استان مازندران را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.
از مجموع مساحت عرصه های طبیعی استان یک میلیون و 187 هزار هکتار زیر پوشش منطقه ساری است که 794 هزار هکتار آن جنگل، 387هزار هکتار مرتع و پنج هزار و 500 هکتار هم پارک های جنگلی است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.