گودرز احمدی روز چهارشنبه در حاشیه همایش بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران در دانشگاه سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : در ایران دانشگاه باید صنعت را بپذیرد و در برنامه ریزی های علمی دانشگاه ها نیازهای صنایع درنظر گرفته شود.
وی درباره لزوم نتیجه گیری درست از علم برای استفاده در بخش صنعت، اظهارداشت : استفاده از علم در مسیر توسعه پایدار در ایران آغاز شده و جا دارد هنوز بیشتر در این زمینه کار شود.
استاد دانشگاه کلارکسون آمریکا با اشاره به نظریه تبدیل ایده به ثروت که از سوی دانشگاه های دنیا دنبال می شود، خاطرنشان کرد : این مسیر راه دشواری است و در گام اول باید کاربرد علم برای تبدیل شدن به ثروت از طریق صنعت مشخص شود.
وی با تاکید بر اتخاذ راهکارهای بومی برای ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران، تصریح کرد : اکنون چندسال است که شرکت های دانش بنیان در دانشگاه های ایران شکل گرفته و فعالیت مناسبی دارند، در دانشگاه ها باید روندی وجود داشته باشد که دانشجویان در کنار علم آموزی نتیجه آن را شاهد باشند.
احمدی اضافه کرد : در ابتدا نحوه کاربردی کردن علم در ایران کمتر مورد توجه بود و نگاه غلطی درگذشته در ایران بود که کار علمی نباید به دنبال منفعت مالی باشد، ولی در دنیای امروز علم بدون هدفگذاری تبدیل شدن به ثروت چندان مورد اقبال نیست.
وی با بیان این که در زمان حاضر دانش آموختگان از دانشگاه خارج می شوند ولی بازار کاری ندارند، تاکید کرد: دانشجویان باید از مسیر علمی رفع نیاز یا حل یک مشکل را دنبال کنند که بتوانند برای خود شغلی ایجاد کنند.
وی یادآور شد : از مسیر علم باید دانشجویان به دنبال نتیجه ای باشند که برای آن ها ایجاد شغل کند به دنبال ایده هایی بروند که به تولید و شغل تبدیل شود.
استاد دانشگاه کلارکسون آمریکا با اشاره به این که در ایران رابطه صنعت و دانشگاه پیچیده است، گفت: در آمریکا صنایع وارد دانشگاه شدند و کار مستقیم بین این 2 بخش انجام می شود.
احمدی اضافه کرد : در آمریکا به عنوان مدل موفقی از ارتباط دانشگاه و صنعت، تیمی از شرکت های مهم تولیدی وارد دانشگاه می شوند و برای بیان نیازهای صنعتی خود مشورت به دانشمندان ارایه می دهند.
وی با بیان این که این طور به نظر می رسد که در ایران اکنون صنعت به دانشگاه اعتماد نمی کند و دانشگاه نیز به صنعت مشکوک است، تاکید کرد : این برداشت غلط از هر 2 سو باید شکسته شود.
وی اظهارداشت : هدف دانشگاه تربیت دانشمندان برای کارآمدی برای جامعه است و صنعت نیز به نیروی انسانی دارای کارآمدی نیاز دارد، در حقیقت، نیاز این 2 بخش متقابل است، ولی این رابطه باید هرچه زودتر بهبود یابد.
استاد دانشگاه کلارکسون آمریکا به سطح بالای علمی دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور اشاره و اضافه کرد: ایرانی ها در دانشگاه های بین المللی ممتاز هستند، در کنار هوش و پشت‌کار دانشجویان ایرانی، انگیزه علمی بالایی در زمینه های مختلف به ویژه مهندسی مکانیک دارند.
بیست و ششمین همایش بین المللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران که روز سه شنبه در دانشگاه سمنان آغاز شد، دستکم 10 مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا، چین، استرالیا و انگلستان حضور دارند و برگزاری 13 کارگروه تخصصی و نمایشگاه تخصصی در 25 غرفه و 10 کارگاه تخصصی از دیگر بخش‌های مهم این همایش سه روزه است.
دانشگاه سمنان 13 هزار دانشجو و دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه یکهزار دانشجو و 2 مجله علمی پژوهشی دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.