به گزارش ایرنا، با توجه به تصویب یکهزار و 500 میلیارد ریال در بخش اشتغال فراگیر و 920 میلیارد ریال در بخش اشتغال روستایی در استان سمنان ، مسوولان امر تاکید دارند باید محدودیت‌های موجود در طرح‌های اشتغال این مناطق زودهنگام برطرف شود.
برای تحقق این راهبرد، بانکها علاوه بر هم افزایی بیشتر با نهادهای اجرای در ارایه تسهیلات بموقع و مناسب به روستاییان همکاری بیشتر داشته باشند.
هم اکنون مشکل اساسی در 2 بخش کشاورزی و مشاغل خانگی در روستاها، نداشتن بازار فروش تولیدات آنهاست که برای رفع آن کارشناسان برضرورت
راه اندازی شرکت‌های توسعه صادراتی در استان تاکید کرده اند.
اکنون از یک هزار و 625 روستای این استان فقط 400 روستا دارای سکنه است و از این تعداد بیش از 280 روستای بالای 20 خانوار جمعیت دارد..
براساس آمار موجود در سال 1357 جمعیت روستاهای کشور، 70 درصد بود و این رقم در سال 1395 به 27 درصد رسیده است.
بر اساس آمار موجود ، در سال 1385 جمعیت روستاهای سمنان 149هزار نفر بود و در سال 1390 به 139 هزار نفر رسید و در سال 1395جمعیت در روستاهای استان 141 هزار نفر اعلام شده است.
در زمان حاضر 70 درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می کنند که این آمار، آمار مناسبی نیست، چون مسیر آبادانی شهرها از روستاها می گذرد و اگر روستاها آباد نشوند، شهرها نمی توانند به خوبی مسیر توسعه و آبادانی را طی کنند.
در سال گذشته بیش از 400 میلیارد ریال در راستای اجرای طرح اشتغال فراگیر به روستانشینان استان سمنان تسهیلات پرداخت شد که با این اقدام ارزشمند برای بیش از 800 نفر اشتغالزایی شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد : با توجه به جمعیت این استان ، ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد اشتغال وجود دارد که با یک مدیریت صحیح می‌توان گامی بلند در راستای توسعه اشتغال این منطقه برداشت.
محمد همتیان با بیان این که، در سال 96 بیش 10 هزار شغل جدید در استان سمنان ایجاد شده است، افزود: با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم نرخ بیکاری را در استان در یک مدت زمانی 2 ساله صفر کنیم.
وی وظیفه دولت را ایجاد فرصت شغلی برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت متناسب با ظرفیت‌های موجود در منطقه باید فرصت شغلی ایجاد کند و نباید از کوچک‌ترین ظرفیت‌ها برای اشتغال چشم‌پوشی شود.
همتیان با اشاره به تصویب یکهزار و 500 میلیارد ریال در بخش اشتغال فراگیر و 920 میلیارد ریال در بخش اشتغال روستایی در استان سمنان، بر بازنگری در طرح‌های اشتغال روستایی تأکید کرد و گفت : محدودیت‌های موجود در طرح‌های اشتغال روستایی باید به‌سرعت برطرف شود.
معاون استانداری سمنان ادامه داد: اجرای طرح کارورزی، یک ظرفیت بسیار مناسب برای ایجاد اشتغال است و از این طرح باید به‌عنوان یک ابزار برای افزایش اشتغال روی میز مدیران دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
وی اضافه کرد : به دلیل وسعت استان سمنان و پراکندگی روستاها ، باید ارایه تسهیلات به شهرستان واگذار شود تا در کمترین زمان ممکن از طرح های اشتغال آفرین بازدید شود.
معاون استانداری سمنان تصریح کرد : باید بستر سرمایه‌گذاری در روستاها را فراهم کرد و بانک‌ها باید هم افزایی بیشتری با دستگاه‌های اجرایی در ارایه تسهیلات داشته باشند.
همتیان با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی و مشاغل خانگی تصریح کرد : مشکل اساسی در 2 بخش کشاورزی و مشاغل خانگی فقدان بازار فروش است که برای رفع آن باید شرکت‌های توسعه صادراتی در استان راه‌اندازی شود.
وی گفت: 36 درصد راه های ارتباطی استان نیازمند بازسازی است و با تخصیص اعتبار حدود 200 میلیارد ریالی در سال جاری می توان به افزایش رونق کسب وکار در این مناطق کمک کرد.
وی کمبود آب، نبود راه های دسترسی مناسب ، جمعیت را از جمله موانع سرمایه گذاری در روستاهای سمنان ذکر و اضافه کرد : در سال جاری با اجرای طرح های اشتغال آفرین و توجه به زیرساخت ها، می توان از مهاجرت روستاییان جلوگیری کرد.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد. طبق آمار موجود در سال 1395جمعیت روستاهای استان 141 هزار نفر اعلام شد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.