به گزارش ایرنا، از مجموع 400 روستای استان سمنان بیش از 280 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد که با چالشهایی نظیر افت سفره های زیر زمینی ، خشک شدن چاهها و قناتها و چشمه ها روبرو هستند.
اهالی این روستاها اتخاذ تدابیر ویژه برای تامین منابع آبی پایدار را خواستار هستند و می گویند این مشکل اساسی در کنار نبود امکانات زیرساختی موجب شده تا شماری از روستاها خالی از سکنه شوند.
ادامه برداشت های بی رویه از دشت های سمنان، افت سفره های زیر زمینی، خشک شدن چاهها و قناتها و چشمه ها، ادامه خشکسالی ها و بارندگی کم از جمله چالشهایی هستند که مدیریتهای مربوط باید برای حل آنها تدابیری بیندیشند.
اکنون از یکهزار و 625 روستای این استان فقط 400 روستا دارای سکنه است که تعداد قابل توجهی از این روستاها در نقاط دورافتاده قرار دارند و بسیاری از آنها با تانکر آبرسانی می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: بیش از 50 روستا با جمعیت بیش از 20 خانوار استان از قطعی مدوام آب و همچنین آبرسانی با تانکر رنج می برند که باید برای رفع این بحران اقدام کند.
منصور کشاورزیان افزود : با وجود تنوع اقلیمی در سمنان حدود 90 درصد وسعت 9.7 میلیون هکتاری استان را مناطق خشک و نیمه خشک شامل می شود و منابع زیرزمینی و دشت های این استان با معضل کمبود 140 میلیون متر مکعب آب مواجه است.
وی با بیان این که میزان طبیعی آب زیر زمینی این استان 990 میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: حفر بی رویه چاه و برداشت فراوان آب باعث شده تا تراز برداشت و واریز در منابع آبی زیر زمینی این استان به شدت برهم بخورد.
وی تصریح کرد : در 10 روستای شاهرود و دامغان منابع زیرزمینی و سطحی کافی برای تامین آب وجود ندارد و اکنون هفت روستا در منطقه خارتوران شهرستان شاهرود و سه روستا در جنوب دامغان با تانکر آبرسانی می شود.
کشاورزیان با اشاره به این که حیات و تداوم مشاغل روستایی مانند دامداری و کشاورزی در گرو تامین آب آشامیدنی و کشاورزی است، گفت : در 10 ساله گذشته بیش از 20 هزار نفر از مناطق روستایی استان مهاجرت کردند.
وی اضافه کرد: با توجه به فقدان منابع مناسب آب سطحی و زیرزمینی، روستاهای کویری سمنان مانند سرکویر، فرینو، حجاج، خارتوران با مشکل کمبود آب مواجه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان تصریح کرد: اکنون برای رفع مشکل کم آبی استفاده بهینه از منابع آبی موجود و اجاره چاه‌های کشاورزی مناطق روستایی در شاهرود و دامغان در اولویت کاری شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: نصب کنتور هوشمند با هدف کنترل از راه دور برای مجتمع های دامداری مناطق روستایی در نظر گرفته شده تا مقدار مصرف آب آنان کنترل شود و در زمان حاضر حدود 284 روستا و 56 آبادی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان قرار دارند.
کشاورزیان افزود : در سال گذشته بیش از 350 انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در روستاهای استان شناسایی و جمع‌آوری شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 2 هزار کیلومتر شبکه و انتقال آب در استان های سمنان وجود دارد که حدود 30 درصد از آنها ها فرسوده است و برای نوسازی این لوله های انتقال به بیش از 300 میلیارد ریال نیاز است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.