سید رضا موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت غیر مجاز از سفره های زیر زمینی به یقین معضل غیر قابل جبران فرو نشست زمین را به دنبال دارد.
وی یادآورشد: از سوی دیگر استقرار صنایع آببر، استفاده نکردن از فاضلاب تصفیه شده و پایین بودن بهره وری آب در بخش کشاورزی، زمینه هدر رفت این مایه حیات را فراهم کرده است.
موسوی اظهار کرد: امروز با کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی، کاهش بارندگی و خشک شدن آب رودخانه های این استان، فقط موضوع زندگی حیات وحش زنجان مطرح نیست.
مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: در صورتی که از هم اکنون به فکر مدیریت استفاده درست از منابع آب نباشیم به حتم در آینده نزدیک، حتی زندگی انسان ها هم در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
وی خاطر نشان کرد: باید از سویی از استقرار صنایع آببر در این استان جلوگیری کرد، از سوی دیگر برای تامین آب مورد نیاز صنایع، از پسابهای تولیدی به طور مجدد بهره گرفت.
موسوی ادامه داد: در سطح شهرها باید شبکه های فاضلاب تاسیس و فعال شود تا به جای آنکه فاضلاب یک تهدید باشد، به یک فرصت برای تامین آب مورد نیاز صنایع و بخشی هم کشاورزی تامین شود.
موضوع بحران آب از ماه های قبل در سطح استان زنجان مورد توجه مسئولان قضایی، دولتی و سازمان های مردم نهاد قرار گرفته است.
برداشت متوسط سالانه 371 میلیون مترمکعب آب از منابع زیر زمینی استان زنجان، این منطقه را در مرز مواجهه با بحران کم آبی و خشکسالی قرار داده است.
زنجان هفت دشت دارد که پنج دشت از آن به عنوان مناطق ممنوعه اعلام شده است و هر نوع برداشتی از سفره های زیر زمینی آنها با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.
پیش از این هم معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفته بود که حدود 50 درصد از شبکه آب و فاضلاب این استان فرسوده و نیازمند اصلاح است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.