به گزارش ایرنا، سلیمان پاک‌سرشت عصر روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با استاندار در اداره کل فنی و حرفه‌ای سمنان به اهمیت و نقش شکل گیری شورای مهارت در ساماندهی مهارت های آموزشی متناسب با بازار هر استان اشاره و اضافه کرد: شورای مهارت در استان‌ها باید تشکیل شود و از سوی این شورا وظیفه برنامه‌ریزی عملیاتی آموزشی مهارتی هر استان بررسی و از سوی نهادهای اجرایی پیگیری شود.
وی اظهارداشت : برنامه ریزی مهارت آموزی در کشور از طریق شوراهای مهارت استانها، از شکل ملی به شکل استانی و حتی منطقه‌ای تغییر می‌کند تا مهارت‌های مورد نیاز هر منطقه یا استان شناسایی شود، ابزارهای لازم برای شناسایی این مهارت‌ها در اختیار استانها قرارگرفته است، در این شیوه سعی می شود نسبت نزدیکتری بین آموزش‌های مهارتی و محیط کار برقرار شود.
وی با اشاره به خیل جمعیت بیکار دانش‌آموخته، بیان داشت : در دهه 80 آموزش عالی کشور بی‌مهابا توسعه یافت که کشور را با خیل دانش‌آموختگان دانشگاهی مواجه کرد که فاقد مهارت هستند و مقبول کارآفرینان نیستند که باید مدتی به مهارت‌آموزی آنها پرداخت.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به تعریف رویکرد و اهداف جدید برای این سازمان در برنامه های مختلف با هدف اشتغالزایی افراد فاقد مهارت به ویژه دانش‌آموختگان، یادآور شد: در این مسیر این سازمان در صورت نیاز از نیروهای آموزشی از دیگر شرکای آموزشی مانند دانشگاه ها استفاده می کند و قصدی برای توسعه سازمانی و افزایش نیروی انسانی موجود ندارد.
نیک سرشت با اشاره به تاثیر آموزش‌های مهارتی در اشتغالزایی، تصریح کرد : بین 50 تا 60 درصد آموزش‌های مهارتی در کارجویان کشور منتهی به افزایش فرصت‌های شغلی می‌شود.
به گفته وی در ارایه آموزش های مهارتی تناسب با نیازهای بازار کار پیش‌بینی می شود و این مساله به ویژه در مراکز جوارصنعتی با نیاز واحدهای تولیدی متناسب است.
وی تاکید کرد : در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید تناسب مطلوبی در بخش‌های آموزش مهارتی و اشتغال‌آفرینی وجود دارد و این مساله به طور جدی مدنظر وزیر مربوطه است.
وی خاطرنشان کرد : به عنوان نمونه، یکی از مصوبه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال روستایی این است که از سوی کمیته فنی بررسی شود که به طور قطع متقاضیان این بخش که اکنون حدود 30 هزار نفرند صلاحیت مهارتی را داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یادآور شد : آموزش های فنی و حرفه‌ای از تک‌‌مهارتی باید به سمت آموزش بسته مهارتی تغییر کند، مهارت‌آموز به جای فراگیری فقط یک مهارت فنی، مهارت‌های دیگری مانند مهارت‌های نرم‌افزاری، کارآفرینی، فروش، تحلیل بازار و شکل‌دهی به بازار را آموزش می‌بیند تا امکان اشتغال‌پذیری افراد افزایش یابد.
پاک سرشت بیان کرد : لازمه تحقق هدفگذاری ارایه بسته‌های آموزش‌های مهارتی به جای آموزش یک مهارت یا فن، نیازمند مشارکت جدی بخش خصوصی است.
سلیمان پاک سرشت در سفری 2 روزه به سمنان، امروز در شهرستان های مهدیشهر و سمنان 2 مرکز آموزشی خیرساز و جوارصنعتی را افتتاح کرد. افتتاح مرکز جواردانشگاهی دامغان دیگر برنامه سفر فردای اوست.
اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در استان سمنان 12 مرکز ثابت دولتی با 18 شعبه و 86 مرکز فعال غیردولتی دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.