گفته می شود حدود نیمی از دانش آموختگان دانشگاهی در استان لرستان که پشت درهای بسته بازار کار می مانند فاقد مهارت کافی هستند و در ورود به بازار کار توفیقی حاصل نمی کنند و به ناچار با در دست داشتن مدارک تحصیلی دانشگاهی برای گذران زندگی به ناچار متوسل به کارهایی شوند که برای انجام آن نیاز به رنج تحصیل و گرفتن مدرک خاصی نیست.
فعال شدن کارخانجات و صنعت در هر بخش، کارآفرینی، حضور سرمایه گذارهای بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه های اجرای اصل 44 قانون اساسی و در عین حال داشتن مهارت کافی جویندگان کار اصلی بدیهی و روشن است که می تواند زمینه های اشتغال در لرستان و استان های کمتر توسعه یافته ای همچون لرستان را فراهم کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نداشتن مهارت در دانش آموختگان دانشگاهی و نبود ارتباط بین رشته های دانشگاهی با بازار کار یکی از مهمترین علل بیکاری قشر تحصیلکرده در لرستان است بطوریکه 50 درصد دانش آموختگان فاقد مهارت کافی هستند.
علی آشتاب افزود: طبق آمار 6 ماهه نخست امسال 42 درصد افراد با مدرک تحصیلی لیسانس و بیش از 9 درصد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر در موسسات و مراکز کاریابی مختلف ثبت نام کرده اند به عبارتی روشن تر یعنی 51 درصد افراد بیکار جویای کار دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
وی اظهار کرد: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و 573 نفر در مراکز و موسسات مرتبط با کاریابی ثبت نام کرده اند که از مجموع این افراد 64/5 درصد فاقد مهارت کافی هستند.
وی افزود: از این مجموعه 447 نفر یعنی حدود 18 درصد تاکنون به کار گرفته شده اند که از همین افراد حدود 59 درصد فاقد مهارت هستند.

** طرح کارورزی امیدی برای اشتغال بیکاران با مدرک تحصیلی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان، طرح کارورزی دانش آموختگان استان لرستان را راهکاری برای بکارگیری افراد جویای کار با تحصیلات دانشگاهی دانست و گفت: این طرح در واقع طرحی در راستای ارتقای مهارت دانش آموختگان و ارتباط دانشگاه و واحدهای اقتصادی و صنعتی در سراسر کشور است.
وی افزود: در طرح کارورزی تاکنون 19 هزار و 974 نفر با تحصیلات دانشگاهی و 442 بنگاه اقتصادی یا واحد پذیرنده برای اشتغال این افراد در استان لرستان ثبت نام کرده اند که رقم و میانگین خوبی است.
آشتاب اظهار کرد: دانش آموختگان مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکترا می توانند در این طرح ثبت نام کنند و شرط سنی برای مقاطع کاردانی 23 تا 25 سال، کارشناسی 28 سال و کارشناسی ارشد و بالاتر از 35 سال است که در مجموع در برگیرنده مقاطع سنتی 23 تا 35 سال می شود.
وی افزود: سال گذشته استان لرستان به عنوان پایلوت طرح کارورزی انتخاب شد و در همین زمینه عملکرد خوبی داشت بطوریکه مبنای تصمیم گیری برای اجرای سراسری این طرح در کشور شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه طول دوره کارورزی برحسب رشته تحصیلی بین 6 تا 11 ماه است، گفت: کارورزان مشمول قانون کار نیستند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیمه این افراد را پرداخت می کند.

**تقویت برخی رشته های فنی و حرفه ای و هدایت به بازار کار
آشتاب گفت: برخی رشته های فنی و حرفه ای استان لرستان از بازار کار مناسبی در سطح کشور بهره مند هستند و افراد جویای کار می توانند با فراگیری این آموزش ها به بازار کار هدایت شوند.
وی افزود: برخی از دانش آموختگان دانشگاه ها نیز دانش فنی و عملی ندارند که این افراد باید با فراگیری آموزش های لازم برای ورود به بازار کار آماده شوند.
وی فراگیری آموزش های لازم در خصوص افزایش دانش فنی را لازمه موفقیت در بازار رقابتی اشتغال دانست و اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز آموزش های خود را براساس استانداردهای موجود به افراد فاقد مهارت ارائه می دهد.

** نگاه تجاری موسسات آموزشی به برخی رشته های بی کاربرد در بازار کار
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان نیز با بیان اینکه بخش عمده ای از دانش آموختگان دانشگاه ها فاقد مهارت لازم برای ورود به بازار کار هستند، گفت: برخی موسسات آموزشی نگاه تجاری به رشته های آموزشی دارند و به دنبال گرفتن شهریه از دانشجو هستند بدون اینکه محتوای آموزشی و امکانات آموزشی آنها استاندارد و مناسب باشد.
رحمان قلاوند در گفت و گو با ایرنا یکی از دلایل عمده بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در استان لرستان را کاربردی نبودن رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: تمایل به ورود به دانشگاه ها و علاقه والدین به ورود فرزندان به دانشگاه باعث می شود رشته هایی انتخاب شوند که تامین کننده نیاز بازار کار نیستند و ممکن است مورد علاقه دانشجو هم نباشد و شخص صرفا برای اینکه وارد دانشگاه شود این رشته ها را انتخاب می کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: در حوزه آموزش فنی و حرفه ای سعی بر این است تا در قالب طرح ها وبرنامه های آموزشی مختلف کوتاه مدت، مهارت و توانمندی لازم به افراد متقاضی ورود به بازار کار آموزش داده شود.
وی با اشاره به نگاه تصمیم سازان و تصمیم گیران مبنی بر اولویت و توجه بیشتر به آموزش های کلاسیک و دانشگاهی اظهار کرد: با توجه به ارتباط نداشتن دانشگاه با صنعت، با ایجاد توانمندی و مهارت در زمینه اشتغال افراد اقدام می شود.
قلاوند افزود: هم اکنون تعداد 320 حرفه آموزشی به صورت کار با تجهیزات کارگاهی به روز، آموزش داده می شود.
وی درخصوص طرح های مرتبط با زمینه اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی گفت: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح کارورزی از جمله مهمترین طرح هایی هستند که در راستای توانمندسازی افراد جویای کار با تحصیلات دانشگاهی انجام می شود.
قلاوند افزود: طرح توسعه و شناخت شایستگی دانشجویان یکی دیگر از برنامه های آموزش فنی و حرفه ای با دانشگاهها است که در قالب ایجاد فضاهای کارگاهی دانشجویان در آستانه فارغ التحصیلی به بازار کار هدایت می شوند که این طرح با دانشگاه لرستان انجام شده است و در مرحله بعدی در دانشگاه پیام نور، علمی کاربردی و دانشگاه آزاد انجام خواهد شد.

** کارآفرینی امید و راهکاری برای اشتغال دانش آموختگان بیکار در لرستان
کارآفرینی، فرآیندی است که طی آن فرد کارآفرین با ارائه ایده ای جدید کسب و کاری راه می اندازد و همین کارآفرینان عاملی موثر و کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی محسوب می شوند؛ دولت نیز در راستای اجرای موفق اصل 44 قانون اساسی و حمایت از بخش خصوصی تسهیلاتی را به واحدهای تولیدی و حمایت از سرمایه گذار داشته است.
فرد کارآفرین با شناخت ‌درست از فرصت‌ ها و استفاده‌ از سرمایه ‌‌های راکد، امکاناتی‌ را فراهم و با سازماندهی‌ و مدیریت‌ مناسب‌ منابع‌، ایده خویش‌ را عملی‌ می‌ کند که منجر به ایجاد اشتغال می ‌شود و در عین حال این‌ امر سبب‌ کاهش‌ نرخ‌ بیکاری‌ بدون‌ نیاز به‌ سرمایه ‌گذاری‌ دولت‌ برای‌ ایجاد اشتغال‌ می‌ شود؛ دولت‌ می‌ تواند با ارائه‌ تسهیلات‌ و پیگیری‌ فضای مناسب‌، حرکت‌ کارآفرینان‌ را شدت‌ و شتاب‌ بخشد.
مجید ایزدی رئیس کانون کارآفرینان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش در سومین همایش کارآفرینی و توسعه اشتغال پایدار که در استان لرستان برگزار شد، گفت: برای انتخاب لرستان به عنوان پایلوت کارآفرینی در کشور، برنامه‌ زمان ‌بندی، دعوت از صاحبان صنعت، کارآفرینان و سرمایه ‌گذاران پیش ‌بینی و در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به ظرفیت‌ های لرستان برای ایجاد سرمایه ‌گذاری عنوان کرد: اگر از ظرفیت‌ های استان استفاده و بر روی آنها سرمایه ‌گذاری شود می‌ توان برای ایجاد اشتغال از آن استفاده کرد.
بنا بر گفته رئیس کانون کارآفرینان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، لرستان در سه بخش گردشگری، صنعت، آب و کشاورزی ظرفیت‌ های خوبی دارد که با استفاده از آنها می ‌توان مشکل بیکاری جوانان را رفع کرد.
بیکاری در استان لرستان همواره به عنوان چالشی پایدار در توسعه نیافتن اقتصادی این استان مطرح بوده است که گاه حتی ممکن است با طرح مباحثی همچون تمایل به روحیه پشت میزنشینی و یا نداشتن روحیه مطالبه گری به بیراهه کشانده شود.
واقعیت این است زمانی که فردی با داشتن مدرک دانشگاهی لیسانس و بالاتر حاضر به مسافرکشی می شود انصاف باید داد اگر شغل مناسب تری برایش مهیا بود و مهارتی درخور بازار کار موجود کسب می کرد، آن حرفه را حتی اگر پشت میزنشینی هم نباشد انجام می دهد.
1920/3022
خبرنگار: مهری میر دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.