به گزارش ایرنا ، با برنامه ریزی های اصولی و تدوین برنامه جامع حوزه های مربوط از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با کمک نهادهای استانی، جایگاه سمنان در صنعت گردشگری ایران ارتقا می یابد.
تصمیمات اتخاذ شده در بخش گردشگری در تعطیلات نوروزی نشان می دهد که تحول زیرساختی صنعت گردشگری استان سمنان آغاز شده است به طوری که در این ایام 150 مقصد گردشگری پذیرای بازدید گردشگران نوروزی شده است.
سمنان دیاری با برحو.رداری از جنگل ، کوه و کویر که به حق استانی چهار فصل است که با طی ساعتی هم کویر دل انگیز و پرجاذبه را نظاره گری و هم به کوهپایه های سردسیر البرز سفر می کنی.
برایندها این است که تاکنون برای توسعه صنعت گردشگری استان اقدامی اساسی صورت نگرفته است اما در مدیریت جدید اداره کل میراث فرهنگی سمنان برنامه گسترده ای به صورت سخت افزاری و نرم افزاری تدارک دیده است تا هدفگذاری به منظور افرایش اقامت گردشگران محقق و گامی برای توسعه با محوریت گردشگری استان برداشته شود.
در تعطیلات نوروز 96 در مجموع 475 هزار و 967 گردشگر از استان سمنان دیدن کردند که رشد 71 درصدی نسبت به سال 95 داشت و برای نوروز 97 نیز برنامه های گسترده ای درنظر گرفته شده و بخش های مختلفی بسیج شده اند تا نام استان سمنان در برنامه ریزی هموطنان بیشتر برای اقامت گردشگران لحاظ شود تا مسیری برای عبور.
سالانه بیش از 15 میلیون مسافر از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کنند.
ظرفیت اسمی اسکان استان سمنان اکنون به میزان 65 تا 70 هزار نفر است در تعطیلات 15 روزه ظرفیت ارایه خدمات اقامتی به حدود یک میلیون نفر در استان وجود دارد که شامل کمپ های موقت، زایرسراها، هتل، نهادهایی مانند آموزش و پرورش، شهرداری و بخشی در زیرساخت های بخش خصوصی می شود.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمنان در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد : برای تعطیلات نوروزی 150 مقصد گردشگری استان پذیرای بازدید گردشگران نوروزی است.
محمد جهانشاهی با تاکید بر این که نوروز 97 نوروز متفاوتی در استان سمنان خواهد بود، افزود : تلاش شده با اجرای برنامه‌های جنبی از جمله جشن‌های نوروزگاهی و برپایی غرفه‌های صنایع دستی، زمینه افزایش بازدید گردشگران از استان فراهم شود.
وی با اشاره به این که در ایام نوروز، هر روز 50 ساعت برنامه آیینی و فرهنگی در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود، گفت: 50 دفتر و پایگاه اطلاع رسانی برای راهنمایی مسافران و گردشگران در استان و در ورودی شهرها دایر شده است.
جهانشاهی با اشاره به تلاش برای استفاده از اقشار مختلف به عنوان راهنمای گردشگری، گفت: راه اندازی تاکسی راهنما، راهنمای گردشگری افراد ناشنوا و نابینا از جمله روش‌های معرفی جاذبه های استان برای مسافران تدارک دیده شده است.
وی تصریح کرد : بهره گیری از روش‌های نوین از جمله ربات تلگرامی گردشگری و اپلیکیشن معرفی استان از دیگر روش‌های معرفی استان در بخش نرم افزاری طراحی شده است.
وی ادامه داد : در 15 بیلبورد جاده ای نیز جاذبه‌های استان سمنان در معرض دید مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.
سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: مسافرانی که از 28 اسفند امسال تا 28 فروردین 1397 در فضاهای اقامتی رسمی این استان اقامت داشته باشند نیز می‌توانند برنده خودروی شاسی بلند شوند.
وی با یادآوری 150 مقصد گردشگی درون استانی شامل مناطق تاریخی ،فرهنگی، طبیعی و مذهبی، گفت: 65 پایگاه اطلاع رسانی در استان کار اطلاع رسانی به گردشگران را انجام می دهند و 17 پایگاه هلال احمر در ورودی و 300 پایگاه غیررسمی شامل مدارس، 100 راهنمای گردشگری آموزش دیده اند که راهنمایی مسافران را برعهده دارند.
جهانشاهی بیان داشت : در 15 نقطه استان سمنان برنامه های شاد و بانشاط برنامه ریزی شده و 520 ساعت برنامه فرهنگی و آیینی به مناسبت ها پیش بینی شده است و با هدف معرفی ظرفیت های صنایع دستی حدود پنج هزار هنرمند این حوزه ،در قالب 220 غرفه در پنج نقطه استان نمایشگاه برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد : در بخش نظارتی 100 نفر ناظر از دستگاه های مختلف میراث فرهنگی، تعزیرات حکومتی، صنعت و معدن، بر مراکز ارایه خدمت 12 تشکل غیردولتی حوزه میراث فرهنگی نیز کمک می کنند و تلاش داریم از طبیعت استان عقب نمانیم و فضای مناسبی برای گردشگران فراهم کنیم.
وی با تاکید بر این که جایگاه سمنان امسال در صنعت گردشگری ایران رتبه شایسته تری خواهد شد، خاطرنشان کرد: این امر نیاز به همراهی مسوولان و دیگر دستگاه های اجرایی دارد.
جهانشاهی به ایرنا گفت : صنعت گردشگری فرابخشی است و میراث فرهنگی به تنهایی موفق نخواهد شد، امیدواریم نتیجه تلاش مجموعه میراث فرهنگی برای نوروز امسال به سرعت ثمربخش شود.
وی ادامه داد : در قالب ستاد خدمات سفر استان بیش از 90 جلسه کمیته و ستاد برگزار شد و هفت هزار نفر در استان سمنان در تلاش هستند نوروز 97 در سطح شایسته نام استان میزبان مسافران و گردشگران باشیم.
استان سمنان بیش از یکهزار و 300 آثار تاریخی دارد که تاکنون بیش از 700 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این استان دارای 62 مرکز اقامتی شامل 10 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمان‌پذیر، 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری است .
/6026/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.