به گزارش ایرنا ، علینقی حیدریان روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در سالن جلسات این نهاد، افزود: حدود هشت هزار اصله نهال، میانگین تولید نهال این اداره کل است که شامل کاج، سرو مشهدی، زبان گنجشک و اقاقیا می باشد.
وی زیباسازی و فضاسازی ورودی و خروجی شهرها را راهبردی برای جذب گردشگر در استان برشمرد و اظهارداشت: حفظ و نگهداری از این نهال ها برعهده نهادهای مرتبط مانند شهرداری ها، اداره راه و ترابری و منطقه ویژه اقتصادی گرمسار است.
وی خاطرنشان کرد : نهال ها از نوع کم آب و مقاوم می باشند و انتخاب آن ها براساس اقلیم و وضعیت آب صورت می گیرد.
حیدریان با بیان این که از سال 92 تاکنون 57 تفاهم نامه با دهیاری های مختلف در خصوص ایجاد بوستان و فضای سبز روستایی امضا شده است، ادامه داد: از مجموع تفاهم نامه ها، 40 تفاهم نامه به نتیجه رسیده و 17 تفاهم نامه باطل شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به احیای عرصه ها و مراتع طبیعی استان اشاره و اضافه کرد: 10 هزار هکتار از مراتع استان در چند سال گذشته زیر کشت باریجه رفته و توسعه اقتصادی این طرح در سال های آینده نمایان می شود.
حیدریان در خصوص طرح پایش مرتع و پروانه چرا دام به دامداران اظهارداشت: چهار میلیون و 700 هزار هکتار از مراتع استان در یکهزار و 252 سامانه مرتعی به نفع مردم، ممیزی شده که هفت هزار و 941 نفر در آن فعالیت دارند.
وی ادامه داد: از یکهزار و 152 سامانه مرتعی، 378 مرتع پایش شده که حدود یک میلیون راس دام در یک میلیون و400 هزار هکتار مرتع با 2هزار و 200 بهره بردار را شامل می شود.
حیدریان به طرح ترسیب کربن اشاره کرد و گفت: هر ساله برای پنج هزار روستا در کشور سند توانمندسازی ثبت و ارایه می شود که از مجموع 41 روستا در کشور، 10 روستا سهم استان سمنان شده است.
وی تصریح کرد : در سال جاری حدود 10 هزار هکتار از عرصه های کویری استان بیابان زدایی شده و این میزان در سال گذشته سه هزار و600 هکتار بوده است.
وی تعداد جذب همیاران طبیعت در سال 95 را نزدیک به 20 هزارنفر اعلام کرد و گفت: طبق تعهد کشوری در سال جاری 10 هزار همیار طبیعت به منظور ترویج فرهنگ حفاظت از منابع با همکاری سازمان دانش اموزی جذب شده است.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
س.خ/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.