به گزارش ایرنا، شهرستان میامی با برخورداری از آب و هوای مساعد و منابع آبی فراوان و خاک حاصل خیز یکی از قطب های تولید محصولات راهبردی مانند گندم، جو، چغندرقند و دیگر محصولات در استان سمنان است.
سه هزار هکتار باغات شهرستان میامی بیشتر به کشت انواع میوه های سردسیری مانند زردآلو اختصاص دارد به طوری که سالانه بالغ بر 2 هزارتن زردآلو از این باغ ها برداشت می شود.
محصولاتی چون پسته، آفتابگردان ،عدس، فلفل، دانه های روغنی وآجیلی و گیاهان داروئی از شاخص ترین تولیدات کشاورزی میامی به شمارمی رود اما به علت نبود کارخانه و یا کارگاه های بسته بندی در منطقه، تاکنون برندسازی محصولات این شهرستان امکان پذیر نشده است.
به گفته کارشناسان ، سالانه حدود 100 تُن حبوبات دربخش کالپوش این شهرستان تولید می شود از آنجایی که کارخانه ای برای بسته بندی محصولات وجود ندارد، کشاورزان تولیدات خود را به شهرهای مجاور عرضه می کنند.
فعالیت صنایع بسته بندی در شرق استان سمنان به ویژه در میامی علاوه برایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، در کم کردن هزینه های جانبی برای کشاورزان هم موثر است.
سیدحسن میرعماد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : شهرستان میامی ظرفیت منحصر به فردی در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارد که می توان با راه اندازی چند واحد فرآوری و محصولات کشاورزی برای کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان گام برداشت.
وی اظهارداشت : بیش از 40 درصد محصولات کشاورزی استان سمنان در میامی کشت می شود و باید برای افزایش رغبت مردم این شهرستان برای کشت محصولات کشاورزی، قدم های جدی تری از سوی مسوولان برداشته شود.
وی به تولید بیش از 40 درصد گندم استان سمنان در این شهرستان اشاره و اضافه کرد : سطح زیرکشت گندم آبی این شهرستان 6 هزار و 700هکتار و کشت دیم هشت هزار و 700 هکتار است.
میرعماد با اشاره به ساخت یک شهرک کشاورزی در میامی گفت: برای ساخت این شهرک حدود 200 هکتار زمین برای ساخت و ساز آن بیش از 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی اظهارداشت : ساخت واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی و سردخانه در افزایش تولید محصولات و انگیزه بیشتر کشاورزان این شهرستان واقع در شرق استان سمنان تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد : اکنون 10 سردخانه محصولات کشاورزی در میامی فعال است که با هدف افزایش اشتغال، راه اندازی واحدهای تولیدی فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی ضروری است.
میرعماد اضافه کرد : ایجاد مرز هوایی و شهرک کشاورزی توسعه و رونق شرق استان را به دنبال خواهد داشت و در سال 96 برای نخستین بار بیش از 10 هزارتن سیب از این شهرستان صادر شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان این که به منظور توسعه و جذب سرمایه گذار مهم ترین مشکل در حوزه کشاورزی نبود مرز هوایی در میامی است، گفت : با توجه به تولید انبوه محصولات کشاورزی دراین شهرستان در صورت صدور مجوز مرز هوایی فرودگاه شاهرود، بسیاری از مشکلات در این بخش برطرف می کند.
43 هزار بهره بردار در حوزه های مختلف کشاورزی و دامپروری در استان سمنان فعالیت دارند، محصولات کشاورزی مهم در شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه انار، انجیر، و زیتون و محصول مهم کشاورزی شهرستان های شاهرود و میامی در شرق استان، انگور، زردآلو و گیلاس، محصول مهم کشاورزی شهرستان های گرمسار و آرادان در غرب استان خربزه و محصولات گلخانه‌ای و محصول عمده شهرستان دامغان پسته است.
در استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی وجود دارد.
شهرستان میامی 40 هزار نفر جمعیت دارد. استان سمنان 198 هزار هکتار ارزاعی زراعی و باغی دارد.
7339/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.