به گزارش ایرنا، سید مجید موسوی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: از این تعداد 9 پروژه با اعتبار 300 میلیارد ریال در زمینه عمرانی و 28 پروژ دیگر در زمینه تولید و اشتغال است .
وی اضافه کرد: شهرستان های نظرآباد، کرج و ساوجبلاغ به ترتیب بیشترین میزان افتتاح پروژه دهه فجر را به خود اختصاص داده اند.
موسوی با اشاره به فعالیت های متوع در بخش کشاورزی اظهار داشت: از این تعداد 11 پروژه در زمینه صنایع تبدیلی غذایی ، فرآورده های کشاورزی و بسته بندی ،10 پروژه در زمینه گلخانه و تولیدات گیاهی، 9 پروژه در زمینه آب و خاک و استفاده بهینه از آب ،5 پروژه در زمینه تولیدات دامی شامل مرغداری، پرورش بوقلمن و 2 پروزه درز مینه شیلات و آبزیان است.
وی ادامه داد: از کل پروژه هایی که قرار است در ایام دهه فجر در البرز به بهره برداری برسد، 17 درصد مربوط به بخش کشاورزی است که نشان از رشد 210 درصدی اعتبارات در این بخش نسبت به سال قبل دارد.
موسوی با بیان اینکه از ایام الله دهه فجر سال گذشته تاکنون 523 طرح کشاورزی از تسهیلات مختلف بانکی بهره مند شده اند خاطر نشان کرد: به همین منظور و با هدف ایجاد اشتغال و توسعه پایدار روستایی و عشلیری در استان ، از سوی دولت تسهیلات خوبی را در اختیار بخش های مختلف قرار داده که 45 درصد از این اعتبارات در بخش روستایی و عشایری است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون در بخش اشغال فراگیر 338 میلیارد ریال جهت اشتغال 1 هزار و 100 نفر و در بخش اشتغال پایدار روستایی و عشایری 707 میلیارد ریال با اشتغال 1 هزار و481 نفر تخصیص یافته است.
موسوی با اشاره به طرح توسعه پایدار روستایی و عشایری اظهار داشت: این تسهیلات شرایط خوبی است ، که به ازای
هر نفر شغل 50 میلیون تومان در اختیار متقاضی ا قرار می دهیم که دوران مشارکت آن حداثکر 2 سال و یک سال هم تنفس دارد و دوران بازپرداخت آن نیز با سود 6 درصد به مدت 6 سال است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به توسعه اشتغال در این استان گفت: طبق تقسیم بندی استاندار برای ایجاد 45 هزار شغل در استان ، سهمیه سازمان جهاد کشاورزی 1 هزار و 500 نفر بوده که توانسته ایم 100 درصد این سهم را محقق کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات استان و کشور در خصوص کمبود منابع آبی و است که در این خصوص اعتبارات خوبی از سوی دولت اختصاص یافته و در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان ها به صورت یارانه و بلاعوض قرار داده شده که در سال 96 ، 325 میلیارد ریال به استان البرز برای اجرای 3 هزار و 460 هکتار اراضی تخصیص یافته که از این مبغ تاکنون 85 میلیاد ریال به شکل نقدی و 240 میلیارد ریال در قابل اسناد خزانه اسلامی به جهاد کشاورزی البرزتخصیص یافته است.
موسوی افزود: از این میزان تاکنون 830 هکتار آن به اتمام رسیده و بیش از 2 هزار و 800 هکتا ر نیز در حال اجرا است .
وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار 10 میلیون تومان بلاعوض در اخیار کشاورزان قرار داده می شود گفت: هر میزان که در استان کشاورزان برای اجرای این طرح استقبال کنند، در استان این ظرفیت وجود دارد که حتی بیش از سقف اعتباری از طریق وزارتخانه پیگیری و یارانه بیشتری برای اجرای این طرح دریافت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز در ادامه به انتقال آب با لوله اشاره و بیان داشت: برای اجرای این طرح 15 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص تا پایان سال مالی می توان آن را انجام داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به صنایع تبدیلی و نکمیلی بخش کشاورزی اشاره و گفت: تاکنون 181 جواز تاسیس در صنایع مختلف تبدیلی و تکمیلی در استان صادر که از این تعداد 22 فقره مربوط به سال جاری بوده است.
موسوی در ادامه به آزاد شدن 87 هکتار از اراضی تغییر کاربری شده در استان اشاره و افزود: در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته و روند آزاد سازی اراضی تغییر کاربری شده را ادامه می دهیم.
وی با بیان اینکه 56 هزار تن گندم طی یک سال گذشته در استان تولید شده ادامه داد: سالانه 550 تن گیاهان دارویی در سطح 162 هکتار در البرز به ارزش ریالی 20 میلیارد تومان در استان تولید که 20 درصد از آن به خارج از کشور صادر می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به اینکه البرز قطب صادرات سبزی و صیفی در کشور است اظهار داشت:
از ابتدای ساال تاکنون 5 هزار و 800 کانتینر با وزن تقریبی 104 هزار تن و ارزش ریالی بیش از 240 میلیارد تومان به خارج از کشور صادر شده که عمده محصولات در زمینه سبزی و صیفی شامل کاهو، کلم، کرفس، فلفل و لوبیا سبز بوده است.
موسوی افزود: عمده این محصولات به کشورهای امارات متحده عربی، عمان و قطر صادر و پیش بینی می کنیم که تا پایان سال جاری این میزان صادرات به 7 هزار کانتینر افزایش یابد.
وی در ادامه به تنظیم بازار برای عرضه تخم مرغ و جلوگیری از افزایش قیمت آن اشاره و بیان داشت: بر اثر آنفولانزای مرغی در کشور و به تبع در استان ، تعداد قابل توجهی از مرغ ها به خصوص مرغ های تخم گذار از بین رفته اند که با هدف تنظیم بازار واردات تخم مرغ به استان داشته ایم تا قیمت بالاتر نرود، تاکنون 170 تن تخم مرغ به البرز وارد شده، به اندازه کافی تخم مرغ در استان وجود دارد و محدودیتی برای تامین آن در البرز وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز به اختصاص 7 هزار هکتار برای کشت فراسرزمینی در استان اشاره و گفت: به همین منظوربرای کشت فراسرزمینی به ویژه در محصولاتی مانند ذرت، سویا و کلزا کنسرسیومی تشکیل و توافقات نهایی نیز انجام شده است.
7414/1535خبرنگار:وحیده عسکری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.