در این مطلب آمده است : حضور تاثیرگذار و پرشور مردم در راهپیمایی دیروز روز 22 بهمن، یک پیام ویژه داشت و آن اینکه این مردم با وجود تمام مشکلات موجود، همچنان بر حفظ مواضع نظام در آغاز چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تاکید دارند و این موضع قاطعانه مردم، وظیفه‌ی خدمتگذاری مسئولان را بیش از گذشته سنگین‌تر می‌نماید.
مسئولیتی که امروز صدای اعتراض و نقد مردم را رساتر شنیده و بایستی در جهت رفع موانع و کاهش این اعتراضات اقدامات اساسی و به دور از هر گونه وعده و شعار بردارند. اینکه رئیس دولت، گفتگوی ملی جهت مسایل اساسی کشور را راه حل معضلات و مشکلات کشور می‌داند، کافی نیست.
مردم انتظار دارند که عدالت اقتصادی در جامعه برقرار گردد و فاصله‌ی طبقاتی و فساد کاهش یابد. یکی از بارزترین نشانه‌های عدالت اقتصادی، اجرای برنامه‌ی راهبردی اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی که علی رغم تاکید مقام معظم رهبری و تلاش مسئولان هنوز به جایگاه واقعی خود نزدیک نگردیده است. قرار بود که امسال که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، تنها به شعار سال که همانا اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بود، توجهی نگردیده و در این راستا کارستان شود !
شاید باورپذیر نباشد که در کشور ما، با وجود گرانی، باز هم شاهد اتلاف و هدر رفت مواد غذایی هستیم. بخشی از این دورریز غذا، مربوط به برنج است که برای تولید آن در هر کیلوگرم مقدار 1700 لیتر آب مصرف می‌شود. یعنی حدود بیست درصد برنج کشور بعد از پخت دور ریخته می‌شود چیزی در حدود 35 میلیون تن غذا در سال که این اتلاف به معنای واقعی اسراف است. البته این موضوع به اینجا ختم نمی شود. کمبود آب که ویژگی بارز کشور و از جمله استان ما سمنان نیز به شمار می‌رود. بعد دیگر قضیه در ماجرای اسراف و اتلاف است که ارتباط مستقیمی با اقتصاد مقاومتی دارد. کمبود منابع آبی در استان که این روزها در پیچ و خم رفع چالش با هموطنان استان‌های شمالی کشور گرفتار گردیده، برخی کارشناسان تولید محصولات کشاورزی را بر این باور رسانده که برخی از محصولات کشاورزی مثل هندوانه اگر از خارج وارد گردد، به صرفه‌تر از تولید آن در کشور است.
در این اوضاع، انتظار مردم در راستای اجرای عدالت اقتصادی و مقوله‌ی مقاومتی این است که جلوی اتلاف منابع گرفته شود. جلوگیری از اسراف در کاشت، داشت و برداشت و نیز چرخه‌ی توزیع و مصرف که بخشی از آن بر دوش مردم است این موضوع نیاز به گفتگوی ملی ندارد.
امروز مردم تشنه‌ی خدمت‌گذاری هستند و انتظار دارند که صدای اعتراضات و انتقادات آنها به صورت رسا و بلند شنیده و گویا شود و در نهایت وظیفه‌ی مسئولین که در جهت رفع این اعتراضات و مشکلات گام بردارند.
حال در آغاز طلیعه‌ی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، جامعه نیازمند هوشیاری و پختگی بیشتری است، هنوز در طول انقلاب اسلامی جز در برهه‌ای خاص انتظارات جامعه از پیشرفت‌های اقتصادی حاصل نگردیده است. بنابراین کشور به لحاظ اقتصادی، چه اقتصاد خرد و چه در شاخص‌های اقتصاد کلان وضعیت مطلوبی ندارد. تمهیدات دولت و مجلس برای رفع موانع اقتصادی جامعه هنوز در راستای انتظارات مردم نبوده و نمونه‌ی بارز آن در ارایه‌ی لایحه‌ی بودجه‌ی سال آینده مشخص است. بدون شک ایجاد تغییر و تحول در حوزه اقتصاد به مثابه‌ی پاشنه‌ی آشیل دولت است. مردم دیروز با حضور پرشور خود در راهپیمایی 22 بهمن و ابتدای امسال در انتخابات برگ برنده خود را ارایه کردند، حال نوبت مسئولین و در راس آن قوای سه گانه است که پیام این حضور را درک کنند.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.