به گزارش ایرنا، سید شهاب الدین چاوشی روز شنبه در اولین کارگروه تخصصی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در سالن مدیریت بحران استانداری افزود : توصیه اکید سکان دار دولت تدبیر و امید توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان است و احیای بافت تاریخی نقش مهمی در جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری دارد.
وی عبور 15میلیون مسافر از محورهای استان را ظرفیتی مهم برای جذب گردشگر دانست و تصریح کرد : دستگاه های اجرایی اصلاح، بهبود و مرمت آثار تاریخی و زیباسازی شهرهای استان را در اولویت کاری خود قرار دهند.
وی اظهار داشت : استان سمنان ظرفیت های تاریخی ، طبیعی و درمانی ، مذهبی و فرهنگی بسیاری دارد که شناسایی و معرفی این ظرفیت ها در سطح کشوری به هموطنان نقش مهمی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی این استان دارد.
وی ادامه داد : باید از فرصت همجواری این استان به پایتخت برای جذب گردشگر و تحول اقتصاد استان به خوبی استفاده شود.
چاوشی وجود فرودگاه را ظرفیت مهمی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی برشمرد و بر پیگیری جدی برای راه اندازی آن تاکید کرد.
استاندار بهره گیری از کویر ، آب درمانی ، جنگل ابر و تنوع اب و هوایی و اقلیمی در استان را یکی از محورهای توسعه استان در بحث گردشگری دانست.
وی وجود 2 دانشگاه علوم پزشکی و چشمه های آبگرم در استان سمنان را فرصت خوبی برای جذب گردشگر درمانی دانست و خاطر نشان کرد : با توجه به پایین بودن هزینه درمان در کشور می توان از ظرفیت توریسم درمانی استفاده کرد.
وی تصریح کرد : ترویج فرهنگ گردشگر پذیری در بین مردم استان سمنان نقش مهمی در جذب گردشگر دارد و با ید از تمام ظرفیت ها برای فرهنگ سازی در بین مردم این استان استفاده شود.
به گزارش ایرنا ، تقویت زیرساخت های اقامتی حوزه گردشگری و شعار تبدیل سمنان از معبر به مقصد گردشگری از اهداف استان سمنان برای تقویت و توسعه گردشگری و افزایش اشتغال در این حوزه است.
این استان دارای 62 مرکز اقامتی شامل 10 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمان‌پذیر، 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری است و این واحدها در مجموع دارای یک هزار و 89 تخت برای اقامت گردشگران است و ظرفیت اقامتی رسمی در استان سمنان حدود 2 هزار نفر شب است.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و تاکنون 718 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.
649 اثر تاریخی استان سمنان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان و کاروانسرای ده‌نمک از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است.
هشت اثر طبیعی استان سمنان نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که شامل درخت کهنسال چنار سوخته صح، درخت گردوی کهنسال تویه و درخت ارس کهنسال دیباج در دامغان، غار افتر در سرخه، جنگل ابر در شاهرود، درخت چنار کهنسال امامزاده یحیی(ع)، درخت چنار دوقلوی چاشم و درخت گردوی کهنسال کمان رستم در مهدیشهر است.
61 اثر معنوی استان شامل مراسم معنوی، صنایع دستی و فنون سنتی نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مفرش‌بافی پاده، دست‌بافته های سنتی امیریه، نظام آبیاری دامغان و سمنان، جاجیم‌بافی در سمنان، مهارت شماره‌دوزی سنگسری و مهارت فن لاک‌تراشی کالپوش، صنایع دستی و فنون سنتی استان سمنان است که به ثبت آثار ملی رسیده است.
آیین گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنوپزان در سمنان، تهیه آب دعا در شاهرود، آیین‌های مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله مراسم معنوی ثبت شده در فهرست ملی است.
خبرنگار: الناز ملکی **انتشار: جانعلی فتحی
7334/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.