به گزارش ایرنا، محمد همتیان روز سه شنبه در چهارمین نشست توسعه صادرات سمنان در سالن غدیر استانداری با اشاره به این که تطبیق بازار هدف با ظرفیت های موجود به رونق اقتصادی در سمنان می انجامد، افزود : شناسایی این بازار باید با تکیه بر مسایل اجتماعی و توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم برطرف شدن مشکلات فراروی تجارایرانی در بحث افزایش تعرفه‌های رفت و آمد، اظهارداشت : مواردی که ترغیب تولیدکنندگان داخلی را در بحث صادرات کالا کاهش می‌دهد باید ارزیابی و موانع بازار فروش، سرمایه‌گذاران برطرف شود.
همتیان ادامه داد : هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در برگزاری همایش صادرات بسیار ارزشمند است و موضوع ورود به بازارهای جهانی و رفع مشکلات فراروی صادرات و اتخاذ تدابیر و تصمیم ‌گیری برای توسعه صادرات استان، از مواردی است که باید به آن توجه شود.
معاون استانداری سمنان به فراهم بودن بستر برگزاری نمایشگاه اقتصادی این استان در کشور عراق اشاره کرد و گفت : موانع و مشکلات فراروی صادرات باید بررسی و درهمایش توسعه صادرات که در 28 آذر برگزار می‌شود، تبین شود.
حمیدرضا مداح معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات سازمان صنعت ، معدن و تجارت به عملکرد هشت ماهه سال‌جاری اداره کل گمرک استان اشاره کرد وافزود: در هشت ماهه نخست امسال 281 هزار تن کالا به 38کشور جهان از قبیل افغانستان، عراق، پاکستان، جمهوری کره، امارات متحده عربی ترکیه صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 28 درصد و از نظر دلاری 26 درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: در بحث واردات موقت و قطعی، در هشت ماهه امسال 14 هزار و 600 تن کالا از گمرک این استان ترخیص شده که عمده کالاهای وارداتی ماشین‌آلات خط تولید و اجزا و قطعات آن‌ها و مواد اولیه کارخانجات بوده است.
وی تصریح کرد : در این مدت میزان 281 هزار و 429 تن کالا از گمرک استان صادر شد که ارزش دلاری آن به بیش از 119 میلیون دلار است.
وی با بیان این که متوسط ارزش دلاری هرتن کالای صادراتی 423 دلار است ، یادآور شد : کالاهای استان به 37 کشور جهان صادر می شود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 28 درصد و از نظر دلاری 26 درصد افزایش داشته است.
وی با اعلام این که سهم واحد های خرد و کوچک استان از کل صادرات 19 درصد است، خاطرنشان کرد: در سال جاری 12 واحد تولیدی خرد و کوچک استان به ارزش بیش از 22 میلیون دلار کالا صادر کرده اند که این رقم نشان از تحقق 64 درصدی میزان هدفگذاری برای واحدهای کوچک و خرد را نشان می دهد.
در این نشست، درباره موانع توسعه صادرات که عدم تثبیت قیمت‌ها و تورم عنوان شد و همچنین ارایه مشوق‌های صادراتی بحث و تبادل نظر شد.
به گزارش ایرنا، بیش از هزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی در سمنان فعال است وجود دارد که سهم 38 درصدی در اشتغال این استان دارد.
6026
*خبرنگار: محدثه عباسی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.