به گزارش ایرنا، دیابت شایع ترین بیماری غدد جهان است که عامل چهار میلیون مرگ در سال و 9 درصد کل مرگ‌های جهان است، بر اساس آمارها، در هر دقیقه 6 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می دهند، با توجه به آمار سال 86، از هر 20 ایرانی یک نفر دیابتی است و پیش بینی می شود سال 1404 از هر هفت ایرانی یک نفر به این بیماری خاموش مبتلا شود.
در بیماری دیابت، به علت کمبود هورمون انسولین یا به علت مقاومت بدن به انسولین، قندخون به طور طبیعی برای تولید انرژی توسط سلولها جذب نمی شود، دیابت نوع اول بیشتر در کودکان و جوانان دیده می شود و ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مثل ویروس‌ها در بروز آن نقش دارد که ٥ تا ١٠ درصد بیماران به آن مبتلا هستند، دیابت نوع دوم که دیابت غیروابسته به انسولین نام دارد و ٩٠ تا ٩٥ درصد از بیماران دیابتی را شامل می شود، معمولاً در افراد بالای ٣٠ سال مبتلا به چاقی دیده می شود؛ دیابت نوع یک بیشتر در کودکی و نوجوانی و به علت فقدان تولید انسولین رخ می دهد و دیابت نوع 2 نیز در میانسالی به دلیل کمبود تولید یا مقاومت بدن به انسولین ایجاد می شود که در این میان افراد چاق، دارای سابقه فامیلی ، کم تحرک، دارای سابقه دیابت در حاملگی، افرادی که دچار افزایش فشار خون و افزایش چربی هستند بیشتر دیده می شود.
دیابت بیماری بدون علامت است و در مراحل بعدی با افزایش قند خون علایم عمده ای نظیر پرخوری، پرادراری ، پرنوشی را بروز می دهد، خستگی مداوم، کاهش وزن ناگهانی ، تکرر ادرار، زخم هایی که دیر خوب می شوند، مشکلات جنسی، گرسنگی و تشنگی مداوم ، مور مور پا و به خواب رفتن دست و پا از نشانه های دیابت است.
در موج رشد فناوری‌ها، تغییر شکل و ساختار زندگی به ویژه در کشور درحال‌توسعه‌ای مانند ایران، سرعت فزاینده‌ای داشته و گاه بسیاری از شاخص های مهم با این سرعت هماهنگ‌نبوده و باعث ایجاد مشکلاتی برای کل جامعه شده است؛ سلامت از حوزه های مهمی است که در تغییر سبک زندگی انسان‌ها در جریان این شتاب، بسیار قابل توجه است و بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه دیابت که درجریان این شتاب نیز رشد فزاینده داشته‌اند، در حال حاضر باعث بیشترین آسیب به سلامت جامعه شده است.
در شرایط کنونی، 75 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیراست و پیشگیری، آگاهی مردم از نوع بیماری، شرکت کردن در طرح های غربالگری مراکز بهداشتی راهی برای کاهش این بیماری است.
دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر در ایران با مصرف بی رویه انواع خوراکی های شیرین و به وی‍ژه با صنعتی شدن شهرها و شاغل شدن مرد و زن در خانواده افزایش مراجعات مردم به رستوران ها و فست فودها در حال افزایش است، در شهرها، افزایش اغذیه فروشی ها، تبلیغات چیپس و پفک و نپرداختن به مسائل بهداشتی منجر به افزایش چاقی از دوران کودکی شده که با رشد این افراد بیماری های خطرناکی از جمله دیابت را به همراه دارد.
در ایران سالانه 93 هزار نفر دچار سکته قلبی و 40 هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند که 50 درصد مرگ ها به دلیل این دو عامل است، سالانه 10 هزار نفر به بیماریهای ریوی مبتلا می شوند و طبیعی است این بیماریها باعث کاهش طول عمر خواهند شد و بخشی از عمر این بیماران با معلولیت همراه است .
سالانه هفت هزار نفر بر اثر بیماری دیابت از بین می روند و هزینه های ناشی از این بیماری فقط برای دیالیز 2 هزار و 500 میلیارد تومان ظرف 10 سال آینده پیش بینی شده است .
به دلیل اهمیت بیماری‌های غیرواگیر، کمیته کشوری بیماریهای غیرواگیر با همکاری معاونت های بهداشت، درمان و آموزشی تشکیل شد و سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر با حضور وزیران در حضور خانم چان، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و معاون اول رییس جمهوری رونمایی و با تاکید رییس جمهوری، این سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تایید شد؛ سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر سند مهم و معتبری است و کارگروه های مختلفی در این زمینه تشکیل شده است و هریک از آن ها ماموریت های مختلفی دارند.
از همین رو میزگرد «دیابت و راهکارهای پیشگیری از آن» در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان با حضور محمدناصر رهبر مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی، احمد محبوبی کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی، مصطفی حسینی رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و فاطمه مومنی کارشناس آموزش سلامت برگزار شد.

** ضرورت آگاهی مردم از بیماری های غیرواگیر
مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: آموزش، آگاهی و دانش مردم از نوع بیماری ها بهترین راهبرد برای پیشگیری و کاهش آن است.
محمد ناصر رهبر با اشاره به این که کنترل بیماری های غیرواگیر به دلیل بین‌بخشی و درون‌بخشی بودن سخت‌تر از بیماری‌های واگیردار است، خاطرنشان کرد: برای ترک عادات غیر صحیحی که برای سلامتی مردم مضر است، لازم است همه دستگاه ها با هم افزایی در آگاهی مردم تلاش کنند. رهبر با اشاره به این که چندین عامل در بیماری‌های غیرواگیر موثر است، بیان داشت: در برخی موارد عوامل بیماری های غیرواگیر شناخته شده نیست.
وی یادآور شد: سهم درمان وزارت بهداشت از بیماری های غیرواگیر 25 درصد است وبقیه به دست خود مردم و سایر دستگاه ها مرتبط است.
رهبر با اشاره به لزوم تغییر غلط دیدگاه مردم مبنی بر بی‌ضرر بودن مصرف دخانیات بر سلامتی آنان، افزود: مصرف این مواد پیری زودرس، از بین رفتن شش ها، پوکی استخوان و مشکلات تنفسی را در پی دارد که اصلاح این دیدگاه غلط مردم در مصرف دخانیات نیاز به فرهنگ سازی دارد.

** تبلیغات شبکه های اجتماعی ضدسلامت است
مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: در شبکه های اجتماعی به وی‍‍ژه تلگرام، از سوی سودجویان یا افراد ناآگاه اطلاعات نادرستی از روش های درمان را به مخطبان ارایه می شود.
رهبر با اشاره به این که مطالبی که منبع موثق ندارد در فضای مجازی بدون نظارت و کارشناسی منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی موارد مردم به جای توصیه های پزشکی به توصیه ها و دستور بیان شده در فضای مجازی عمل می کنند.
وی با اشاره به تاثیر شرایط زندگی امروز و تاثیر غذاهای آماده به شکل های مختلف که برای مردم جذابیت دارد، خاطرنشان کرد: سلامت اولویت سازمان ها و اداره‌ها ودستگاه های اجرایی نیست و جامعه در این زمینه نیاز به آگاهی‌بخشی دارد.

** سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بر مبنای اصلاح سبک زندگی
مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: در دنیا از سال 2010 پروتکل بیماری های غیرواگیر از جمله دستورالعمل های اجرایی و جزوه های آموزش نوشته شد.
وی با اشاره به این که ایران هم از این پروتکل استفاده کرده است، افزود: سند ملی بیماری های غیرواگیر تا 2025 در قالب 13 مفاد از جمله چاقی، مصرف نمک، روغن، دیابت، فشار خون دسترسی درمان هدفگذاری شده است و در همین راستا در ایران و استان سمنان سندی تنظیم شد.

**غربالگری در مراکز بهداشتی سمنان برای شناسایی بیماری
کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: به طور میانگین بیشتر مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی و مغزی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر در اولویت قرار دارد و در مرحله بعد سرطان های معده، پوست و پستان است.
احمد محبوبی افزود: در مرکز غربالگری و پیشگیری از دیابت در استان سمنان قد، وزن، دور کمر، فشار خون، کلسترول و قند خون بررسی می شود و با گرفتن تاریخچه بیماری از بیمار و با ارزیابی ها، طرح خطرسنجی بیماری های احتمالی به فرد اعلام و درمان می شود.
وی با یادآوری اینکه با توجه به فعالیت این مراکز در نوبت بعد از ظهر مراجعه آقایان کمتر است، اضافه کرد: این درحالی است که یک بیمار دیابتی سالانه باید 2 بار به مراکز معاینه چشم پزشکی مراجعه کند.
وی خاطرنشان کرد: باور به این که دیابت یک مساله پراهمیت است هنوز در بین مردم جانیفتاده و تنها وزرات بهداشت نمی تواند به ساماندهی بیماران دیابتی بپردازد.
محبوبی با بیان اینکه طرح غربالگری، و بیماری‌یابی غیرواگیر در افراد بالای 30 سال در مناطق روستایی استان سمنان انجام شده و ادامه دارد، تصریح کرد: برنامه بیماریابی و غربالگری در شهر برای افراد بالای 30 سال آغاز شده و مردم باید به این مراکز بهداشتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مراجعه کنند.

** نبود راهبردهای پیشگیرانه برای مصرف مواد خوراکی مضر
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر مشکل است و نیاز به همکاری همه دستگاه های مربوط و به ویژه فرهنگسازی در بین مردم دارد.
مصطفی حسینی با اشاره به این که برخوردهای قهری در بیماری اعتیاد کاملا تعریف شده است، اما در بیماری های غیر واگیر تعریف شده نیست و کاربرد ندارد، افزود: در بیماری هایی مانند اعتیاد دسترسی افراد معتاد به مواد مخدر در جامعه حذف می شود، اما در دیابت برای مصرف مواد خوراکی مضر از جمله غذاهای آماده راهبرد پیشگیرانه پیش‌بینی نشده است.
وی با اشاره به این که مصرف قند در کنار چای یه فرهنگ سنتی بوده که باعث افزایش دیابت می شود، افزود: در بیان و راهنمایی مردم نیز آسیب هایی وجود دارد، به عنوان نمونه گاهی در برخی رسانه ها از کارشناسانی که مربوط به حوزه سلامت نسیتند دعوت می‌شود که منجر به راهنمایی غلط و چندگانگی در آموزش مردم می شود.
وی اضافه کرد: آموزش باید زیر نظر متولیان نظام سلامت انجام گیرد و دربرخی موارد نتیجه تلاش ها و زحمات با یک خبر بی‌منبع و انحرافی، معکوس می شود و برنامه ها را از مسیر اصلی برای هدایت جامعه به سوی سلامت منحرف می کند.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: اگر دانش آموزان با اطلاعات درست در حوزه سلامت رشد کنند در مراحل بعد زندگی موفق عمل می‌کنند.

** تعیین سفیر سلامت در خانواده ها
کارشناس آموزش سلامت هم دراین میزگرد گفت: عواملی چون چاقی، تغذیه نامناسب از جمله بیماری های غیرواگیر است و کار این نهاد اجرای برنامه های خودمراقبتی است.
فاطمه مومنی با اشاره به تغییر سبک زندگی و افزایش سطح سواد مردم افزود: یک نفر از اعضای خانواده با آموزش های لازم می تواند به عنوان سفیر سلامت انتخاب شده و با نفوذ در خانواده در افزایش آگاهی خانواده و کاهش بیماری های غیرواگیر موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه طرح خودمراقبتی از اواخر سال 94 ابلاغ و از اوایل سال 95 آغاز به کار کرد، بیان داشت: اجرای طرح خودمراقبتی برای 20 درصد از خانواده ها در سال 95 در نظر گرفته شده بود که این طرح در سال 96 به 30 درصد افزایش یافت.
کارشناس آموزش سلامت بیان داشت: طرح تحول نظام سلامت در بیماری های غیرواگیر بسیار موفق عمل کرده است، پخش آگهی های آموزشی در رسانه ها به هزینه های زیادی نیاز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه فرمایید
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.