به گزارش ایرنا، مجیب الرحمان بویان روز چهارشنبه در نشست اقتصادی حاشیه جشنواره ملی پسته دامغان که باحضور سفیر افغانستان و نماینده اتاق بازرگانی چین در ایران و استاندار سمنان که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود : تجارت چیز آسانی نیست و باید دو طرف همدیگر را بشناسند.
به گفته وی شناسایی این امر نیازمند رایزنی در سفارت خانه های 2 کشور است.
نصیر احمدپور سفیر افغانستان در ایران اقتصاد کشورش را اقتصاد مبتنی بر بازار ذکر کرد و افزود : بر اساس توافق 2 کشور ایران و افغانستان در اسفند سال 95، آمادگی برای تبادلات تجاری استان سمنان را در یک سال آینده داریم.
استاندار سمنان هم گفت : سرمایه گذاری در این استان با تعامل تجاری 2 سویه کشورهای سرمایه گذار محقق خواهد شد.
محمدرضا خباز تصریح کرد : تاکنون هفت هزار و 151 میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در استان سمنان منعقد شده است که استان از پذیرش سرمایه گذاران در این استان استقبال می کند..
وی با بیان این که این استان در تجارت 2 سویه حمایت می کند، بیان داشت : در زمان حاضر یک مجموعه آلمانی برای تولید برق در منطقه تویه دروار شهرستان دامغان در حال اجراست.
وی تصریح کرد: بزرگترین واحد تولیدی اتوبوس در استان سمنان شرکت عقاب افشان در حال فعالیت است. که به تازگی از قرار دادواگذاری 300 اتوبوس منعقد شده برای به تحویل به استان اصفهان، 200 اتوبوس به این استان تحویل داده شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت :32 میلیون دلار کالا از این استان به کشور افغانستان صادر شد.
علی اصغر جمعه ای افزود:صادرات استان سمنان در پنج ماه سال 96 با رشد 25 درصدی به 25 میلیون دلار رسید.
وی خاطر نشان کرد : استان سمنان قطب پنجمین تولید کننده خودرو به ویژه در ساخت و تولید اتوبوس اسکانیا است و بیش از 70 درصد از حمل و نقل اتوبوس های کشور تولید این استان سمنان است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد :بیش از 70 ماده معدنی در کشور 40 ماده در استان سمنان وجود دارد.
چهارمین جشنواره ملی در دامغان امروز 22 آغاز شد و هدف از برگزاری این جشنواره ملی استفاده از توان و ظرفیت های بخش کشاورزی با ارائه طرح ها و برنامه ها در بحث سرمایه گذاری، کمک به ایجاد اشتغال در حوزه پسته است.
در این نشست حاشیه جشنواره ملی پسته ، 2 سفیر از کشورهای افغانستان و بنگلادش، و نماینده اتاق بازرگانی چین در ایران محمدرضا خباز استاندار سمنان، علی اصغر مجد فرماندار، ابوالفضل حسن بیکی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و برخی از مدیران استانی حضور داشتند.
پیش بینی می شود در سال جاری از باغ های شهرستان دامغان 40 هزار تن پسته برداشت شود.
7344/6026
*خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.