به گزارش ایرنا، بیش از 10 هزار ورزشکار سازمان یافته در 2 رشته فوتبال و فوتبال ساحلی و 9 مربی درجه A آسیا، 15 مربی درجه B آسیا و بیش از 50 مربی درجه C آسیا در استان سمنان در حال فعالیت اند، از سویی، افتتاح ورزشگاه 15هزار نفری ولایت سمنان به عنوان یک طرح ملی و بزرگ در زمان سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در سال 95 حرکت و زمینه‌ای بزرگ برای رشد و توسعه این رشته ورزشی شد که با وجود استعداد و مطالبه مطلوب از سوی مردم و
سهم فوتبال استان سمنان از کسب بیش از یکهزار و 507 مدال رنگارنگ در مدت سه سال گذشته از سوی ورزشکاران استان از میدان های کشوری و بین المللی کمرنگ است، استان سمنان در رشته فوتبال تنها یک تیم در لیگ دسته 2 کشور دارد که پس از سه سال حمایت از سوی یک واحد صنعتی، دچار مشکل و تغییر مدیریت شد و از هِف به صنایع طلایی تغییر نام داد، در حال حاضر تیم فوتبال صنایع طلایی استان سمنان در لیگ دست 2 قرار دارد و برای صعود به لیگ دست یک بیش از 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
برگزاری کلاس های استعدادیابی در سنین کودکی و راه اندازی مدرسه های فوتبال با هدف نهادینه کردن و رشد رشته ورزشی فوتبال برای سنین بالاتر و بومی‌سازی کردن تیم باید در نظر گرفته شود.
میزگردی با عنوان «فوتبال استان سمنان، چالش‌ها و راهکارها» در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان با حضور محسن ایزدبخش معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان، علیرضا علی رئیس هیات فوتبال استان، مجتبی رضوانی دبیر هیات فوتبال استان استان و مرتضی دهرویه رئیس کانون مربیان فوتبال استان و مربی فعلی تیم صنایع طلایی سمنان برگزار شد که به بررسی و بیان برخی مشکلات و راهکارها برای رشد فوتبال سمنان پرداخت.

** فعالیت سه ساله تیم فوتبال هف سمنان و ورود تیم صنایع طلایی
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: به دلیل به وجود آمدن مشکلات مالی بعد از فعالیت سه ساله تیم هف سمنان، به تازگی صنایع طلایی به عنوان سرمایه‌گذار، سهمیه این تیم فوتبال استان سمنان را دریافت و فعالیت خود را آغاز کرده است.
محسن ایزدبخش با بیان اینکه تیم صنایع طلایی شهرستان سمنان نیاز به حمایت های شهرداری، فرمانداری، و دستگاه های مرتبط دارد، خاطرنشان کرد: سرمایه گذار این تیم به نام هف سمنان بعد از سه سال تلاش و تیم‌داری، به علت مواجه شدن با مشکلات متعدد از جمله ناتوانی تامین بودجه، با وجود فرصت سه ماهه برای بازگشت، کناره گیری کرد.

** بومی سازی لازمه فوتبال استان سمنان
رییس هیات فوتبال استان سمنان در این میزگرد گفت: مشکلات فوتبال استان با ورود یک تیم غیربومی بر طرف نمی‌شود و از آنجا که مردم تیم بومی را از آن خود می دانند، بهتر است تیمی با حمایت سرمایه گذار بومی و بازیکنانی از استان فعالیت داشته باشد.
علی رضاعلی با اشاره به وجود استعداد و علاقه لازم در بین نوجوانان و جوانان در رشته فوتبال، بیان داشت: اگر تنها 2 نفر در 20 شهر استان سمنان به صورت حرفه ای رشته فوتبال را دنبال کنند، دیگر نیازی به ورود افراد غیر بومی نیست.

** لزوم حمایت و ورود سرمایه گذار دولتی به فوتبال سمنان
معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: با شرایط اقتصادی، در حال حاضر تیم‌داری در رشته فوتبال مسایل ویژه خود را دارد و باعث شده تیمی از استان سمنان در لیگ دست 2 باقی بماند.
محسن ایزدبخش افزود: توسعه فوتبال نیاز به حمایت شوراهای اسلامی شهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و سایر دستگاه های مرتبط دارد.
رییس هیات فوتبال استان سمنان با تاکید بر اینکه ورود سرمایه گذاران برای حمایت از این رشته ورزشی باید در نظر گرفته شود، افزود: به تازگی تیم صنایع طلایی در لیگ دست 2 جایگزین تیم هف شده و برای خرید این تیم هیچ کمک مالی از سوی هیچ دستگاه و ارگانی انجام نشده است.
دبیر هیات فوتبال استان سمنان نیز گفت: بیشتر تیم های فوتبال لیگ برتر مانند پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سایپا از حمایت های دولتی استفاده می کنند و تا زمانی که حمایت های دولتی وارد استان سمنان نشود، بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.
مجتبی رضوانی با بیان اینکه برای صعود تیم صنایع طلایی سمنان از لیگ دسته 2 به دسته یک ‌بیش 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، ادامه داد: با پیگیری های متعدد اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان پس از اینکه هف سمنان از نماینده فوتبال استان در دسته 2 حمایت نکرد، صنایع طلایی به عنوان حامی این تیم مشخص شد.
رضوانی، عزم ملی و دعوت از سرمایه‌گذاران فعال در واحدهای صنعتی و ورود مسوولان سیاسی و اختصاص بودجه به اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان را برای رشد فوتبال استان ضروری دانست.
مربی تیم فوتبال صنایع طلایی استان سمنان هم گفت: تیم هف سمنان برخلاف تلاش‌های سه سال گذشته در عرصه فوتبال سمنان به دلیل مشکلات مالی و نبود حمایت های لازم، در این شرایط اقتصادی کناره گیری کرد.
مرتضی دهرویه با اشاره به این که ورزش کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی موفق نمی شود، افزود: در ایران تمام باشگاه هایی که موفقند و در لیگ دست یک و برتر قرار دارند از منابع دولتی حمایت می شوند.

** سهم ناچیز سمنان از فوتبال کشور
مربی تیم صنایع طلایی سمنان گفت: برخلاف تمام تلاش های صورت گرفته، سمنان نسبت به استان های دیگر در رشته فوتبال، فاصله زیادی دارد و دچار روزمرگی شده و هیچ برنامه مدون و کارشناسی لحاظ نشده است.
وی با بیان اینکه شرایط کنونی فوتبال استان سمنان ناشی از کم کاری متولیان فوتبال اداره کل ورزش و جوانان سمنان نیست، خاطرنشان کرد: چون مشکل اصلی قهر و نبود حمایت صنعت از فوتبال است، تا در این رشته سرمایه گذاری اصولی انجام نشود، هر روز فاصله فوتبال سمنان با سایر استان ها بیشتر می شود.
دهرویه یاد آور شد: مسوولان عالی رتبه همان گونه که دغدغه انتقال آب را دارند، مشکل فوتبال و این عقب ماندگی هم برای آنها به یک بحران و نگرانی جدی تبدیل شود.
وی با اشاره به این که حضور تیم لیگ برتری در استان سمنان و برگزاری بازی های در این سطح منجر به توسعه استان خواهد شد، یاد آور شد: وجود تیمی از سطح بالاتر فوتبال در سمنان منجر به توسعه هتل ها و فرودگاه می شود و باید توجه داشت در حال حاضر فوتبال دیگر یک ورزش نیست، بلکه به عنوان یک صنعت مهم به شمار می آید.
وی با اشاره تاثیر سرمایه گذاری در فوتبال و وجود زمینه صنعتی برای حمایت از فوتبال در استان سمنان، گفت: سمنان تولیدکننده مهم گچ در کشور است و اگر از هر کیسه گچی که از استان سمنان خارج می شود، فقط مبلغ یکهزار ریال به ورزش اختصاص یابد، آنگاه دچار انقلاب ورزشی خواهیم شد.
مربی فعلی تیم صنایع طلایی سمنان گفت: فوتسال استان سمنان نیز، جز در شهرستان شاهرود، عملکرد مناسبی ندارد، در شهرستان شاهرود احمد خرم با پشتکار و پس از سال‌ها تلاش توانست تیم فوتسال استان سمنان را از لیگ دست 2 به دست یک ارتقا دهد، اما سایر شهرستان های استان سمنان با وجود بیش از 40 سالن فوتسال با کیفیت بین‌المللی توسعه پیدا نکردند.
وی گفت: در رشته فوتسال علی زندی پور از گرمسار مدرس و مربی برتر ایران است ولی برای آموزش در استان سمنان از دیگر مربیان استفاده می شود که این نگاه در اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان باید از بین برود.
دبیر هیات فوتبال استان سمنان نیز با اشاره به این که در حال حاضر حمایت از فوتبال با بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که هزینه باشگاه های ورزش بسیار زیاد است حمایت مسوولان دولتی باید بیشتر شود.
رضوانی با اشاره به اینکه در سال 96، تیم فوتسال پیمان شهرستان شاهرود به لیگ دست یک صعود کرد، یاد آور شد: حمایت از تیم فوتبال استان سمنان باید بین صنایع کوچک و بزرگ در استان سمنان تقسیم شود.
رئیس هیات فوتبال استان سمنان گفت: مردم ایران با عشق بالا به فوتبال و با وجود درآمد کم، برای خرید بلیت هزینه می کنند و در مقابل آن صعود تیم را از دست‌اندرکاران و مسوولان می خواهند.

** حمایت وی‍ژه رسانه ها بازوی توسعه فوتبال سمنان
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: رسانه ها به عنوان بازویی قدرتمند باید به این صحنه ورود پیدا کنند و علاوه بر رویکرد نقادانه، باید مشوق سرمایه گذاران و مردم در مسابقات باشند.
محسن ایزدبخش افزود: در بخش قهرمانی و ورزش های همگانی در دولت تدبیر و امید در استان سمنان شاهد توسعه بوده ایم که در بخش فوتبال باید با همکاری رسانه ها این توسعه افزایش یابد.
37 هزار و 404 ورزشکارسازمان یافته در استان سمنان وجود دارد و در دولت تدبیر امید 21 طرح ورزشی از جمله ورزشگاه 15 هزار نفری سمنان به بهره برداری رسیده است.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.