مصطفی شاه حسینی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سامانه بهین یاب به عنوان یکی از راه های حمایتی دولت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: پارسال برای تامین نقدینگی زنبورداران به 21 نفر که به طور تقریبی دارای چهار هزار کلنی بودند، از محل تسهیلات سامانه بهین یاب حدود چهار میلیارد ریال و امسال 2مورد معرفی با ظرفیت 425کلنی بیش از 500 میلیون ریال با کارمزد 15 درصد تسهیلات سرمایه در گردش اعطا شد.
وی با بیان این که در استان سمنان یک اتحادیه زنبورداری و پنج شرکت تعاونی وجود دارد و بیش از 70درصد زنبورداران عضو تعاونی هستند، تصریح کرد: در6ماه اول 96 به میزان 600میلیون ریال تسهیلات از صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور برای خرید نهاده به زنبورداران سمنان پرداخت شده است.
وی گفت: در استان سمنان با وجود 45 هزار و 176 کلنی و 741 نفر زنبوردار سالیانه 257تن عسل تولید می شود.
وی با توجه به کوچ و ورود زنبورداران مهاجر و غیربومی در مواقعی از سال به استان سمنان، ضرورت دارد طرح ساماندهی زنبورداران در استان اجرا شود، تعیین محل استقرار و محدوده حوزه فعالیت زنبورداران استان سمنان و مشخص شدن فاصله قانونی آنان با دیگر زنبورداران برخی از فواید اجرایی شدن این طرح است.
شاه حسینی با بیان این که در شهرستان مهدیشهر سالیانه 72تن عسل تولید و بیش از 13 هزار کلنی و 223 تن زنبوردار وجود دارد، افزود: بیشتر زنبور داران استان در شهرستان مهدیشهر مشغول به فعالیت هستند.
وی اظهار داشت: شاهرود با داشتن 181 تن زنبوردار و 17هزار کلنی با تولید سالیانه بیش از 89تن عسل بیشترین میزان تولید عسل در استان را به خود اختصاص داده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه سرانه مصرف عسل کشور حدود یک کیلوگرم در سال است، با بیان این که میزان تولید عسل در استان سمنان 257 تن است، گفت: ارقام نشان می دهد به ازای هر نفر حدود 360 گرم عسل در استان تولید می شود و برای رسیدن به سرانه مصرف کشوری نیاز به ورود 600 گرم عسل به ازای هرنفر به استان است.
شاه حسینی با بیان اینکه درسال های اخیر به دلیل خشکسالی میانگین برداشت عسل از کلنی ها کمتر شده است، با اشاره به این که عسل تولیدی در استان سمنان مصرف می شود و میزان تولید بیشتر از مصرف نیست که به استان های دیگر ارسال شود، گفت: محصول استان شاید از نظر کمیت قابل مقایسه و رقابت با سایر استان ها نباشد، ولی به دلیل تولید درمراتع ییلاقی و تنوع گیاهان، یک محصول سالم و از نظر کیفیت جز رتبه های برتر کشور است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان سمنان با بیان این که میانگین تولید عسل هر کلنی 6کیلو گرم است، افزود: سمنان از لحاظ تولید وتعداد کلنی در رتبه بیست و ششم کشور قرار دارد .
وی با اشاره به این که با هدف حمایت از تولید کنندگان صندوق تخصصی زنبور عسل در کشور فعال است، افزود: اتحادیه و شرکتهای تعاونی زنبورداران استان سمنان عضو صندوق بوده و از آن تسهیلات دریافت می کنند.
وی وجود عسل تقلبی در بازار و نبود کنترل دستگاه های نظارتی بر فروش عسل را برخی از مشکلات زنبورداران دانست و گفت: با نگاه کردن به عسل و خصوصیات ظاهری نمی توان به کیفیت عسل اصل پی برد، افرادی که نسبت به کیفیت عسل معترض هستند می توانند برای اطمینان از کیفیت و مرغوب بودن عسل، با مراجعه به آزمایشگاه های مرجع در استان نسبت به آنالیز آن اقدام کنند.
شاه حسینی، وجود واسطه و دلال برای فروش عسل را از دلایل گرانی عسل و یکی از مشکلات زنبورداران دانست و افزود: برای حل این مشکلات سازمان آمادگی دارد هماهنگی لازم را با شهرداری ها به عمل آورد تا غرفه هایی را در سطح شهر در اختیار تولیدکنندگان و یا تشکل های آنان قرار دهد تا بدون واسطه و به صورت عرضه مستقیم محصولات خود را به فروش برسانند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: دولت برای حمایت از کارآفرینی ، تولید ، برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز زنبورداران تسهیلاتی را پیش بینی کرده است ک طی آن بابت هر کلنی 150 هزار تومن برای خرید تجهیزات مورد نیاز زنبورداری بدون محدودیت سقف تسهیلات با کارمزد 15 درصد اعطا می کند.
وی ادامه داد: متقاضیان می توانند با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های تابعه، نسبت به ارائه درخواست و ثبت نام در سامانه بهین یاب اقدام کنند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در زندگی خانوار روستایی، افزود : زنبور داری یکی از مشاغل خانگی است که با هزینه کم نی توان به تولید رسید و به اقتصاد خانواده کمک کرد.
به گزارش ایرنا، قیمت هر کلنی با 10قاب جمعیت حدود 350 هزار تومان است و شرط صدور دفترچه زنبورداری در کشور داشتن حداقل 40 کلنی است، در کشور سالیانه 81هزار تن عسل تولید و از این میزان 2هزار و 600تن صادرمی شود.
7342/6103 خبرنگار: الناز ملکی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.