سیدحسن میرعماد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولید ماده خشک نسبت به مترمکعب آب مصرفی ایران با میانگین های جهانی بسیار فاصله دارد، این فاصله به طور حتم باید کم شود که یکی از راه های آن، افزایش عملکرد در واحد سطح است، یعنی باید تولید بدون بالا بردن سطح افزایش یابد.
وی بیان داشت: در سال گذشته با همین منابع موجود، تولید محصولات کشاورزی راهبردی استان سمنان 33 درصد و کل محصولات کشاورزی استان نزدیک به 10 درصد رشد داشت، تولید بدون افزایش سطح نیز صورت گرفته است، همچنین با وجود کاهش سطح زیرکشت گندم، تولید آن 37 درصد افزایش یافت.
وی افزود: به عنوان نمونه تولید چغندرقند در استان سمنان در سال 94 حدود 95 هزار تن بود در سال 95 این میزان به 165 هزار تن افزایش یافت و با توجه به این که تامین شکر یکی از ضرورت‌های کشور است، توسعه چغندرقند از اهمیت بالایی برخوردار است و بیش از 80 درصد کشت این محصول در استان سمنان در منطقه کالپوش به علت شرایط آب و هوایی مناسب انجام می گیرد.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان تاکید کرد: یکی از سیاست های جهادکشاورزی توسعه کشت چغندرقند است و امیدواریم در سال جاری با وجود خشکسالی، تولید این محصول افزایش یابد.
میرعماد با تاکید بر بهره گیری از توان کارشناسان برای کشاورزی علمی و مبتنی بر یافته‌های تحقیقاتی در استان سمنان، گفت: در سال گذشته، حدود 105 کارشناس پهنه در مناطق مختلف استان مشغول به فعالیت شدند، در اقدامی استان به 100 قسمت تقسیم شد و هر بخش به یک کارشناس اختصاص یافت تا این کارشناسان با کشاورزان ارتباط داشته باشند، سوالات و نیازهای کشاورزان را در زمینه های مختلف تخصصی پاسخگو باشند.
وی اضافه کرد: اگر می خواهیم افزایش تولید به وجود بیاید، باید یافته های تحقیقاتی به مزرعه برده شود و به کشاورزان توصیه های لازم در زمینه های مختلف، کاشت، داشت، برداشت و تامین بذر مناسب ارایه شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، اصلاح بذر اقلام کشاورزی را نیز از راهکارهای افزایش تولید محصولات بدون افزایش سطح کشت عنوان کرد و ادامه داد: همچنین 84 درصد از بذرهای ارایه شده به کشاورزان استان سمنان بذر اصلاح شده است که زیر نظر محققان تولید می شود و در شاخص های تولید نسبت به مصرف آب و خاک دارای تاییدیه و اصلاح شده است که موجب افزایش تولید محصولات می شود.
45 هزار بهره‌بردار در بخش های مختلف کشاورزی استان سمنان فعالند و تولید انواع محصولات کشاورزی این استان در سال زراعی 94- 95 حدود 10 درصد و تولید محصولات راهبردی 33 درصد افزایش یافت و 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در استان سمنان وجود دارد.
به گفته کارشناسان، میزان ذخیره آب استان سمنان با سالانه 143 میلیون متر مکعب کسری مواجه است، که اگر اقدامات منسجم در این زمینه انجام نشود، این میزان بیش از پیش کاهش می یابد.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.