در این مطلب آمده است: حیوانات از بدو خلقت جهان بوده‌اند و در طول تاریخ در کنار بشر زیسته اند. در این میان بشر گاه از حیوانات بهره غذایی گرفته و گاه از آن به عنوان مرکب، نگهبان و تن پوش بهره برده است. این روند به دلیل سیر زندگی بشر امری کاملا اجتناب ناپذیر و بدیهی بوده است اما در دوران اخیر شیوه ارتباط بشر با حیوانات دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است به نحوی که گاه حیوان تا جایگاه مونس و همدم بی‌مانند انسان ارتقا یافته است و حتی رفتار آنها ملاک تصمیمات برخی افراد می‌شود.
گرایش به نگهداری حیوانات خانگی در منازل مسکونی بیشتر خاص غربی‌هاست اما چند سالی است که در ایران نیز این پدیده به شکل جدید به شیوه غربی به چشم می‌خورد و گاهی موجبات ناراحتی همشهریان یا ایجاد اختلافات خانوادگی را نیز فراهم می‌کند.
اخبار و اطلاعات متعددی در خصوص تنهایی افراد و عدم گرایش به جمع در بین افراد جامعه‌ای که این پدیده در آن رواج یافته است به چشم می‌خورد.
روان‌شناسان در این خصوص معتقدند تامین احساس نیاز به همدم و برآورده شدن صوری و لحظه‌ای آن با وجود حیوانات در عین قطع شدن روابط انسانی افراد به خصوص در افراد مسن می‌تواند احساس تنهایی در افراد را افزایش و امید به زندگی را کاهش دهد،در حالی که در صورت برآورده نشدن این نیاز از طریق وابستگی به حیوانات می‌توان به سادگی با افزایش ارتباطات اجتماعی و شرکت در اجتماعات مردمی و انجام امور مفید علاوه بر پرکردن اوقات، فوایدی را نصیب جامعه کرد.
ایجاد مزاحمت ناشی از سر و صدای حاصل از وجود حیوان در واحدهای مسکونی آپارتمانی به خصوص سر وصدای ناشی از وجود سگ در منزل و علاوه بر آن ناراحتی افراد جامعه به دلیل اعتقادات مذهبی حاکم بر جامعه، این عمل جز ناهنجاری‌های اجتماعی محسوب شده و می‌تواند مزاحمت‌های بیش از پیش را برای دیگر افراد ایجاد کند.
در ایران قانونی مبنی بر ممانعت از به همراه داشتن حیوانات در پارک‌ها و معابر عمومی برای جلوگیری از ایجاد تنش در اجتماع و حمایت از حقوق دیگر شهروندان وضع شده است که بر اساس آن به همراه داشتن حیوان در مجامع عمومی جرم محسوب شده و مجازات دارد.
یک شهروند علاقمند به نگهداری حیوانات در این خصوص گفت: از زمانی که برای پسرم همستر گرفته‌ام او کنجکاوتر شده و به نظر می‌رسد ذهن فرزند من باز شده است.
حسینی افزود: در همه دنیا حیوانات را در منزل نگه می‌دارند و ایران نیز از سایر نقاط دنیا استثنا نیست و این که نگهداری حیوانات به خانه آدم برکت می‌دهد از سوی دیگر اوقات فراغت فرزندان ما در ایام تابستان پر می‌شود.
شهروند دیگری می‌گوید: من ایرادی برای دلبستگی بعضی افراد به کبوترها نمی‌بینم، به شرط این که حریم خصوصی همسایه‌ها را رعایت کنند.
سامعی عنوان می‌کند: در این مورد نمی‌توانم نظری بدهم چون نه محل زندگی ام درگیر این مسئله است و نه جایی را سراغ دارم ولی احساسم این است که این عمل هم نوعی دلبستگی و علاقه است که نمی‌توان مانعش شد.
حیدری شهروند دیگری است که اظهار می‌دارد: کبوتربازی کار درستی نیست و به نظر من نباید پرنده‌ها را به خود وابسته کرد و باید آزاد باشند، ضمن این که فردی که کبوترباز است حتی ناخواسته ممکن است برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت کند که از نظر اخلاقی و عرفی نیز درست نیست.
یک کارشناس امور دینی در خصوص موانع دینی نگهداری حیوان در شرایط کنونی اظهار داشت: در اسلام گرچه بر خوش رفتاری با حیوانات تاکید شده است اما تنها بر نگهداری کبوتر و برخی حیوانات اهلی چون مرغ و خروس در خانه توصیه شده است و در روایات حتی بر طاهر بودن آب دهان و مدفوع این حیوانات نیز صحه گذاشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محبی افزود: روایات اسلامی به صورت غیرمستقیم با بیان احکامی چون نجاست عینی سگ و پاک شدن عضوی که با بدن سگ آلوده شده است تنها با خاک یا ابطال نماز در صورت وجود موی گربه بر لباس بر عدم اختلاط حیوان در زندگی انسان تاکید دارند.این در حالی است که انجمن‌های حمایت از حیوانات خانگی به نوبه خود بر لزوم وجود حیوان در خانه تاکید دارند و معتقدند همانطور که وجود حیوانات در خانه‌های روستایی رشد ذهنی کودکان روستایی را به دنبال دارد، می‌تواند در ایجاد حس مسئولیت پذیری کودکان شهری نیز تاثیرگذار باشد.
اما ایرادی که به این نظر وارد است این است که به طور طبیعی سبک زندگی روستایی با زندگی‌های شهری یکی نیست و وجود حیوانات اهلی چون خروس و مرغ یا سگ گله نمی‌تواند وجود حیوانات دیگر چون همستر، خرگوش، سنجاب و میمون را توجیه کند.
در مباحث روان‌شناسی نیز برای ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودکان تنها کافی است والدین سبک ترین امور زندگی را که در توان کودک است به او واگذار کنند تا نه تنها این حس در او ایجاد شود بلکه کودک قدردان زحمات اعضای خانواده باشد.
یک متخصص بیماری‌های دامی گفت: بیماری‌های انگلی، کرمی، بیماری‌های تک یاخته‌ای لژمانی و کالا آزار از جمله بیماری‌هایی است که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارد.
شهرام جمشیدی اظهار داشت: کیست هیداتیک بیماری است که از سگ و گربه به انسان منتقل می‌شود همچنین بیماری تک یاخته‌ای تکسوپلاسما از گربه باعث سقط جنین می‌شود.
وی افزود: لاک پشت و سنجاب علاوه بر بیماری‌های ذکر شده می‌توانند عامل ایجاد یک سری عفونت‌های ناشناخته در بدن انسان شود.
نکته قابل تامل این است که در کشور ما به لحاظ اسلامی بودن هنوز شمار انسان‌هایی که از فرط تنهایی به حیوانات روی آورده‌اند محدود است و اغلب شهرنشینانی که به نگهداری حیوانات در منزل می‌پردازند جوانان و افراد مرفه هستند که در اکثر موارد نیز به دلیل تقلید و چشم و هم‌چشمی‌های رایج دست به این کار می‌زنند. اما به هر حال این پدیده در میان اقشار متوسط جامعه نیز رو به گسترش است.
7341/6026 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.