به گزارش ایرنا، سید علیرضا گلستانی زاده روز شنبه در نشست فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری افزود: در برخی از مرزها هیچ نیرویی از سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی وجود ندارد و این شکاف موجب تسهیل برای قاچاق کردن کالا شده است.
وی یادآور شد: سال گذشته با انجام عملیاتی در یکی از خلاهای مرزی در کردستان، سه میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شد که بخش زیادی از این قاچاق به وسیله افراد کول‌بر در حال قاچاق بود.
وی با اشاره به بالا بودن حجم قاچاق کالا پیش از دولت تدبیر و امید، گفت: در دولت های نهم و دهم نوع نگاه به برخورد با قاچاق از نوع عملیاتی و انتظامی بود در صورتی که قاچاق کالا پدیده اقتصادی است و دیگر دلیل حجم بالای قاچاق پیش از این دولت، وجود تحریم های قابل توجه علیه کشور بود.
وی، دلایل قاچاق کالا و ارز را اقتصاد غیرشفاف، رانت آفرین، یارانه ای، ناکارآمد بودن نظام بانکی و بیمه ای برای حمایت از تولید داخلی، صرفه حداکثری قاچاق در مقایسه با تجارت قانونی، خطرپذیری کم قاچاق، ضعف در بهره گیری از قانون مقابله با پولشویی و شفافیت نداشتن گردش کالا و ارز در کشور عنوان کرد.
گلستانی زاده گفت: رقابتی نبودن تولیدات داخلی از نظر کمی و کیفی، سواحل طولانی به میزان حدود 2 هزار و 500 کیلومتر، وجود بیش از 350 خور، وجود فقط 12 معبر موقت مصوب در چهار استان و فقدان نظارت کافی دیگر دلایل قاچاق در کشور است.
وی با بیان این که یکی از دلایل قاچاق کالا و ارز توسط مردم، سوء استفاده از معافیت های مسافرت است، افزود: هر ایرانی می تواند 80 دلار از کشورهای دیگر کالا به ایران وارد کند، در حالی که هر فرد حق دارد 10 هزار دلار از کشور با خود خارج کند، سال گذشته 17 میلیون سفر رفت و برگشت انجام شده بود که 9 میلیون از آن سفر ورودی بود و بازرسی از تمام سفرهای ورودی ممکن نیست.
معاون برنامه‌ریزی نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: برای جلوگیری از تمام این مشکلات، برنامه پنج ساله از سال 93 تدوین و ابلاغ شده است که یکی از دستاورد های کلان مبارزه با قاچاق ارتقای کشف قاچاق توسط دستگاه های کاشف از هزار و 800 میلیارد تومان در سال 93 به 14 میلیارد و 600 میلیون تومان در سال 95 است.
وی، از دیگر دستاوردهای مبارزه با قاچاق در دولت تدبیر و امید را کاهش 80 درصدی حجم و کاهش 90 درصدی ارزش قاچاق فرآورده های نفتی یارانه ای در سال 95 نسبت به سال 92، کاهش 29 درصدی توزیع و مصرف فرآورده های نفتی در سال 95 نسبت به 92 عنوان کرد.
معاون برنامه‌ریزی نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور تاکید کرد: در دولت یازدهم برای رونق تولیدات داخلی در بسیاری از کالاها از جمله نساجی، لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری و قطعات یدکی خودرو فرصت سازی شده و با هدف کاهش قاچاق، واردات قانونی کالاهای هدف قاچاق در این دولت افزایش یافته است.
در این نشست با حضور محمدرضا خباز استاندار سمنان، احمدهمتی نماینده مردم شهرستان های سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، معاونان استانداری سمنان و فرمانداران شهرستان های استان، مقرر شد تا دستگاه های اجرایی قوانین مزاحم در زمینه مبارزه با قاچاق کالا را ظرف 10 روز شناسایی و ارایه کنند و همچنین کلیه دستگاه های اجرایی گزارش ماهیانه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون ارایه کنند.
در دولت تدبیر و امید، واردات 40 درصد کاهش یافت و درآمدهای گمرک از محل حقوق ورودی در سال 95 نسبت به سال 92 حدود 150 درصد رشد داشت و قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 12.6 میلیارد تومان در سال 95 به میزان 50 درصد کاهش یافت.
در دولت یازدهم حجم کشفیات قاچاق نسبت به کل قاچاق از یک درصد در سال 92 به حدود 30 درصد در سال 95 افزایش یافت، انهدام کالاهای کشف شده قاچاق در سال 95 به ارزش 67.3 میلیارد تومان نسبت به سال 94 به ارزش 15 میلیارد تومان در کشور 359 درصد افزایش یافته است.
در سه ماه اول سال96، کشف کالای قاچاق استان سمنان با رشد 13 درصدی به سه میلیارد و 600 میلیون تومان رسید.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.