غلامرضا کاتب روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : نوار بارشی منطقه گرمسار در سال گذشته، کمتر 50 میلی متر در ماه بود و این عامل بسیار مهم در افزایش فرسایش و سستی خاک موثر است.
وی اظهارداشت : زمانی که این پدیده از سمت جنوب غرب و غرب استان وارد شهرستان گرمسار می شود از نواحی پائین دست ایوان کی باعث بلندشدن گرد و غبار شده و حرکت ریزگردها می شود.
کاتب با بیان اینکه 2 نوع ریزگرد در این منطقه وجود دارد، گفت : بخشی از پدیده گرد و خاک منشاء خارجی در کشورهای همسایه مانند عراق و عربستان دارد که کل منطقۀ استان سمنان را در برمی گیرد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : در این پدیده ، دید افقی کمتر از 10 هزار متر و حتی در برخی موارد نادر، تا حدود یک هزار متر را نیز شامل می شود.
وی تصریح کرد : علاوه بر عامل خارجی، ریزگردها منشاء داخلی نیز دارند و در اثر بادهای شدید افزون بر یک متر برثانیه و در برخی موارد طوفان هایی که سرعت آن بیش از 72 کیلومتر بر ساعت ایجاد می شود.
کاتب ادامه داد : براساس پژوهش به عمل آمده توسط استادان دانشگاه تهران در زمان بروز پدیده ریزگردها 12 تن ماسه بادی جابجا و به شهرها سرازیر می شوند.
وی گفت : وسعت فرسایش بادی در منطقه گرمسار و ایوانکی به لحاظ استمرار خشکسالی در 2 دهه اخیر، روز به روز درحال افزایش است و این امر بدان معنا نیست که برای ممانعت از تخریب منابع طبیعی و فرسایش خاک و وجود گرد و غبار اقداماتی صورت نگرفته است بلکه باید پذیرفت اجرای برنامه های ضد فرسایش و بیابان زدایی نیازمند طرحی جامع و اصولی است.
کاتب اضافه کرد : اداره کل منابع طبیعی استان باید با تخصیص اعتبارات برای رفع این چالش مهم اقدام کند و افزایش پوشش گیاهی در مهار این پدیده شوم تاثیرگذار است.
وی بیان داشت : سالانه بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی گرمسار به دلیل نظارت نداشتن محیط بانان از بین می رود و مسوولان و دستگاه های اجرایی مربوط برای رفع این چالش اقدام کنند.
گرمسارغربی ترین شهرستان استان سمنان و پنج هزار و 182 کیلومتر مربع وسعت و بالغ بر 70 هزار نفر جمعیت دارد.
شهرستان گرمسار حدود هشت شهرک و ناحیه صنعتی و چند موسسه آموزش عالی دارد که ظرفیت بیشتری برای تردد به این شهرستان به ویژه از مرکز کشور را نیاز دارد.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.