به گزارش ایرنا ، محمدرضا قاسمی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری متمرکز از پنج هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری استان سمنان در شاهرود ، افزود: با توجه به اهمیت بهینه سازی مصرف آب، دولت نگاه ویژه ای به توسعه سامانه های نوین آبیاری داشته و اعتبارات خوبی در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت، کاهش سطح کشت محصولات زراعی به ویژه در محصولات با نیاز آبی بالا و توسعه کشت گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است.
قاسمی گفت: سه مجتمع گلخانه ای شهرستان با منابع اعتباری خوبی که در نظر گرفته شد، در حال فعالیت است و امیدواریم دیگر کشاورزان و باغداران هم استقبال خوبی از این سامانه ها بکنند.
وی افزود:برای کاهش مصرف آب کشت نشائی از پارسال با ورود نشاء از استان های همسایه آغازشده و امسال نیز مجوز برای ایجاد شرکت تولید کننده نشاء در شهرستان صادر شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: این نوع کشت در محصولاتی چون ذرت علوفه ای، چغندر، سبزی و صیفی به میزان 15 تا 20 درصد سبب صرفه جویی در مصرف آب می شود.
قاسمی ادامه داد:برای تکمیل زنجیره تولید و توسعه صنایع تبدیلی به توسعه فضاهای سردخانه ای هم پرداخته شده است به طوری که بیش از 10 هزار تن در 2 سال گذشته به ظرفیت سردخانه ای شهرستان افزوده شده و به میزان 36 هزار و 500 تن رسیده است.
وی گفت: برای تکمیل زنجیره تولید ماهیان سردآبی ، پارسال یک واحد بسته بندی ماهیان مختلف در مجن راه اندازی شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود اضافه کرد: این شهرستان با وسعت 43 هزار کیلومتر مربع بزرگ ترین شهرستان استان و یکی از بزرگ ترین شهرستان های کشور است و تنوع اقلیمی و آب و هوایی، منابع آبی با کیفیت و خاک حاصلخیز، وجود سرمایه انسانی و نیروی متخصص و کشاورزان با تجربه از قابلیت های ویژه شهرستان در بخش کشاورزی است.
به گفته وی ، سطح زمین های زراعی شاهرود 18 هزار هکتار است که 24 درصد از زمین های کشاورزی استان را شامل می شود.
قاسمی گفت: سطح باغ های شهرستان شاهرود هم 14 هزار و 500 هکتار است که 32 درصد باغ های استان را شامل می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: این شهرستان با داشتن 400 هزار راس دام سبک 24 درصد از دام سبک استان و با داشتن 31 هزار راس دام سنگین 30 درصد دام سنگین استان را دارد .
وی گفت: میزان تولید محصولات زراعی شاهرود سالانه 230 هزار تن و محصولات باغی 155 هزار تن است که 50 درصد از تولید باغی استان است.
قاسمی گفت: توسعه باغ های مثمر با شیب ملایم رو به افزایش است به طوری که سالانه بین 500 تا 700 هکتار به باغ های شهرستان اضافه شده و از سطح های زراعی کاسته می شود.
وی در مورد تولیدات بخش دامداری شاهرود گفت: هشت هزار تن گوشت قرمز، بیش از 10 هزار تن گوشت سفید و 50 هزار تن شیر در سال دراین شهرستان تولید می شود.
قاسمی گفت: توسعه آبزی پروری در شمال شهرستان به ویژه ماهیان سردآبی یکی از اولویت های جهاد کشاورزی است.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: راه اندازی دوباره کارخانه کنسانتره گام مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی بود اما هنوز ظرفیت های خالی در صنایع تبدیلی به ویژه در فرآورده های دامی شهرستان وجود دارد.
قاسمی گفت: توجه به تولید محصول سالم و استفاده از عوامل زیستی برای مبارزه با آفت ها و کاهش سموم نیز از دیگر کارهای جهاد کشاورزی شهرستان بود، مبارزه با آفت ها در حدود 700 هکتار از زمین های کشاورزی و باغ های شهرستان به روش بیولوژیک انجام می شود و این کار در شهرستان های همسایه نیز توسط کارشناسان شاهرودی در حال انجام است.
وی ادامه داد: طرح بهبود کیفیت و افزایش عملکرد محصول سیب زمینی سال گذشته به صورت آزمایشی در 100 هکتار از زمین های شهرستان انجام شد.
وی افزود: شاهرود حدود 80 درصد از کشت سیب زمینی استان را دارد، اصلاح بذر، اصلاح روش های آبیاری، تغذیه و استفاده از نظر های محققان مرکز تحقیقات کشاورزی از کارهای انجام شده در کشت سیب زمینی بود و سبب افزایش کشت این محصول از 18 تن به 25 تن در هکتار شد و امید است امسال بتوان این روند را در 500 هکتار از زمین های کشاورزی اجرایی کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: ایستگاه اصلاح نژاد و پرورش شتر شمال کشور به صورت یک ایستگاه ملی در شاهرود مستقر بوده و دارای بانک ژن است و با همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تلقیح مصنوعی در این ایستگاه آغاز شده است.
وی یکی از مشکلات اصلی حوزه کشاورزی را تامین نقدینگی و کمبود سرمایه گذاری دانست وگفت: در دولت یازدهم برای6 هزار و 791 تولید کننده و متقاضی تسهیلات، 120 میلیارد تومان تسهیلات از محل های گوناگون پرداخت شده است.
قاسمی گفت: صندوق توسعه کشاورزی شهرستان با داشتن یکهزار و 261 عضو و سرمایه 10 میلیارد تومانی بزرگ ترین صندوق شهرستانی کشور است.
در سال گذشته بیش از 20 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در بخش کشاورزی در شاهرود پرداخت شده است.
7139/6167 خبرنگار : مهسا شانیان ** انتشاردهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.