به گزارش ایرنا، سال که نو می شود بهار دست پر از راه می رسد که نویدبخش زندگی تازه و شروعی دوباره برای انسان است، سالی که همه امیدوارند خبرهای خوش یکی یکی حواله شود، اما در امور روزمره، انسان همیشه ناخواسته شاهد حوادث تلخ و شیرین بسیاری است که گاه باعث ایجاد شور و نشاط و گاه با سرازیرشدن اشک ها همراه می شود، شاید باید قدری نسبت به این رویدادها از دریچه دیگری نگریست و تجربه‌ای برای آینده از آنها به دست آورد.
تلخی و شیرینی فراوانی در استان سمنان در سال 95 رخ داد و مردم دیار سمنان در این سال وقایع متنوعی از حوادث و سوانح تا دستاوردهای مهمی از اقدامات مسوولان اجرایی تجربه کردند که این سال را در اذهان مردم ماندگار کرد؛ سفر کاروان تدبیر و امید به سمنان، و شور و نشاط مردم این دیار برای استقبال از فرزندشان دکتر حسن روحانی در اواخر فروردین ماه شور و طراوات ویژه ای به این دیار بخشید.
رویدادهایی هم در این سال کام مردم دیار با فرهنگ سمنان را تلخ کرد و آن سانحه دردناک برخورد 2 قطار مسافربری حوالی ایستگاه هفتخوان در مسیر ریلی دامغان- سمنان بود که بیش از 40 هموطن که بیش از اهالی تبریز بودند در این سانحه جان سوز جان خود را از دست دادند.
گم شدن هموطنانی در برف زمستانی مهدیشهر، آتش سوزی پالایشگاه نفت و گاز در شاهرود و زلزله ای به بزرگی 4.9 درجه مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در نردین شهرستان میامی، از دیگر حوادثی بود که پایگاه های اطلاع رسانی و خبرگزاری ها را در روزهای مختلف سال 95 به انعکاس آن پرداختند و از حوادثی بود که در سطح ملی بازخوردهایی داشت.
از این اتفاق ها ی تلخ و شیرین باید بهترین تجربه ها را اندوخت، باید با تجربه اندوزی و فرصت سازی و انجام اقدامات پیشگیرانه از این حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

** مهمترین سفرها
سفر رئیس جمهوری دکتر حسن روحانی و کاروان تدبیر و امید در قالب بیست وششمین سفر استانی در روز 31 فروردین 95 به استان سمنان انجام شد.
آبگیری سدهای مجن، آغاز عملیات اجرایی سد روزیه و افتتاح و بهره برداری شبکه آبیاری دشت دامغان، افتتاح شرکت های آریا ترانسفو شرق و آریا ترانسفو قدرت، توسعه ورق گالوانیزه و ورق رنگی شرکت نورد لوله، افتتاح شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی، شرکت معدنی املاح و مس کاوان عباس آباد، افتتاح پست 230 به 63 کیلوولت شهید بسطامی، آغاز به کار احداث نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی خورشیدی، افتتاح 247 واحد مسکن مهر در 9 شهر مختلف از جمله طرح های افتتاح شده و کلنگ زنی در سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان بود.
سفرعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در هجدهم اسفند 95 به سمنان و حضور در یادواره شهدای فرهنگی و دانش آموزی و آئین رونمایی از کتاب شهدای فرهنگیان و حضور در نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان از دیگر سفر های مهم این مسوول ارشد نظام به این دیار بود.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برای بهره برداری از سه طرح شرکت آریا ترانسفو شرق با ظرفیت تولید 21 هزار و 600 دستگاه انواع ترانسفورماتورهای توزیع برق، با سرمایه گذاری ثابت ریالی 773 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی 13 میلیون و 800 هزار یورو و با سرمایه در گردش 300 میلیارد ریال به همراه اشتغالزایی برای 850 نفر در بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر ، شرکت فولاد کویر دامغان که در زمین 100 هکتاری با 503 هزار مترمربع زیربنا و با سرمایه گذاری 2 هزار و 500 میلیارد ریال و ارزی در 2 بخش ذوب و ریخته گری و احیا فعالیت خود را آغاز کرد، در این سفر همچنین شرکت داروسازی ثنامد گرمسار بود که در 10 هزار و 500 هزار مترمربع زمین با زیربنای 11 هزار مترمربع در سه طبقه شامل بخش های سالن های تولید، آزمایشگاه های تخصصی، انبارها و بخش اداری، در شهرک صنعتی ایوانکی گرمسار در تیرماه امسال توسط معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور بهره برداری شماری از طرح های دهه مبارک فجر 95 به استان سمنان سفر کرد و آیین کلنگ زنی طرح ساخت مجتمع سه هزار متری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و افتتاح مرکز داده های استان در اداره کل پست از مهم ترین برنامه های سفر به این استان بود.
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ششم اسفند 95 به منظور افتتاح و آغاز ساخت 90 طرح و بازدید از طرح‌های بهداشتی و درمانی در اسفند امسال به استان سمنان سفر کرد، در سفر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان سمنان 18 طرح با هزینه‌کرد 345 میلیارد ریال در حوزه بهداشت و درمان در استان سمنان افتتاح و آئین اجرایی 72 طرح دیگر در حوزه بهداشت و درمان استان آغاز شد.
علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان جانشین دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی، در سال جاری 2 مرتبه به استان سمنان در سیزدهم مهر و دوم دی 95 سفر کرد.
**برخورد 2 قطار مسافر بری در ایستگاه هفتخوان سمنان پنجم آذر 95
حادثه برخورد قطارهای تبریز- مشهد و سمنان- مشهد در ساعت هشت صبح روز جمعه پنجم آذر 95 در محدوده ایستگاه هفتخوان واقع در مسیر دامغان- سمنان رخ داد و در این سانحه 45 نفر از زائران حرم علی ابن موسی الرضا (ع) جانشان را از دست دادند.
** گم شدن چند هموطن در برف و کولاک پاییزی مهدیشهر در آذر 95
با تلاش بی وقفه مجموعه مدیریت بحران شهرستان مهدیشهر هفت گردشگر مازندرانی که به دلیل بارش سنگین برف وکولاک در اواسط آذرماه در منطقه کوهستانی هیکو در اوپرت بخش شهمیرزاد گم شده بودند پیدا شدند و این رویداد چند روزی در سرخط خبرهای خبرگزاری ها و اصحاب رسانه استان بود.
**سرد ترین شب پاییزی شاهرود در 30 سال گذشته
با کاهش دمای هوا به 14.2 درجه زیر صفر در پنجم آذر 95 در شاهرود، مردم این شهرستان سردترین شب را در 30 سال گذشته در اوایل آذرماه پشت سرگذاشتند. همچنین در این شب دمای هوا در بیارجمند شهرستان شاهرود 9.2درجه زیرصفر، در میامی 12.2 درجه زیر صفر و در شهر کلاته خیج منفی 13 درجه به ثبت رسید.
** دستگیری عامل اسید پاشی و فروشنده مواد مخدر در تیر 95
ساعت 16 روز شنبه بیست و ششم تیر95، وقوع یک فقره اسید پاشی به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام شد.
در بررسی های بعدی مشخص شد مصدوم این حادثه به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود منتقل شده که ماموران با مراجعه به این مرکز درمانی، موضوع را پیگیر شدند. مصدوم فردی 35 ساله به نام مهرداد بود که هنگام خرید مواد مخدر با فروشنده دچار درگیری شده بود و فروشنده 38 ساله و سابقه دار موادمخدر اقدام به اسید پاشی کرده بود.
مهرداد از ناحیه دست و قسمتی از سینه دچار سوختگی شد و این اتفاق در چند روز در شبکه های مجازی استان اطلاع رسانی می شد.
**رونق کسب و کار در سمنان
737 واحد صنعتی و کشاورزی سمنان در سال 95 سه هزار و 971 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.
از 737 واحد دریافت کننده تسهیلات رونق تولید در استان سمنان 178 واحد صنعتی به مبلغ 2 هزار و 993 میلیارد ریال و 559 واحد کشاورزی به مبلغ 978 میلیارد ریال تسهیلات گرفتند. 2 هزار و 549 واحد استان سمنان در سامانه بهین یاب ویژه تسهیلات رونق تولید ثبت نام کردند که هزار و 803 واحد تایید و برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند .
**زلزله نردین
زلزله 4.9 درجه مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) بامداد روز چهارشنبه هشتم دی 95 به هزار و 500 واحد مسکونی روستای نردین بخش کالپوش شهرستان میامی خسارت زد.
**بالاترین مشارکت در ثبت نام اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن در کشور
با مشارکت بیش از 70 درصدی مردم استان سمنان در سرشماری اینترنتی نفوس ومسکن ، رکورد جدیدی در این عرصه در کشور ثبت شد و در پایان این سرشماری جمعیت استان 703 هزار و 360 نفر اعلام شد.
**آتش سوزی پالایشگاه نفت و گاز شاهرود در مهر 95
درآتش سوزی پالایشگاه نفت و گاز پیروزی شاهرود که بامداد روزجمعه 16 مهر روی داد، بین 80 تا 100 هزار لیتر فرآورده نفتی سوخت.
**سیل در سمنان در اردیبهشت 95
بر اثر جاری شدن سیل در اوسط اردیبهشت 95، پل خیرآباد و راه مواصلاتی برون شهری واقع در 30 کیلومتری پایگاه هوایی سمنان مسدود شد. سیل همچنین خسارت زیادی به ابنیه های تاریخی، راه و راه آهن در منطقه گرداب- هفت خان واقع در نزدیکی شهر سمنان وارد کرده بود و سه واحد مسکونی در محدوده خیابان حافظ نو در میدان حافظ، خیابان آستانه در اطراف امامزاده یحیی(ع) و یک واحد مسکونی نیز در خیابان طالقانی آسیب زد.
**انهدام باند بین المللی سرقت در سمنان در آبان 95
اعضای یک باند بین المللی سرقت و کشف محموله ترانزیتی 22 تن مغزگردو از سوی ماموران پلیس آگاهی این استان شناسایی و دستگیر شدند. در یکی از روزهای آخر آبان ماه 95، سرنشینان 2 دستگاه خودروی سواری در پوشش مامور انتظامی حوالی شهرستان سرخه با ضرب و شتم راننده ترکیه ای یک دستگاه تریلی ترانزیتی، اقدام به سرقت محموله 22 و نیم تن مغزگردو که از کشور قرقیزستان بارگیری شده بود، کردند.
سارقان در ادامه راننده ترک را در جاده قدیم قم- تهران رها کردند و پس از به آتش کشیدن خودرو وی در حوالی ورامین، متواری شدند که با مراجعه راننده خودرو به یکی از پاسگاه های انتظامی استان قم، پرونده برای رسیدگی به این موضوع تشکیل و پس از صدور قرار به شایستگی سمنان به فرماندهی انتظامی سمنان ارسال شد..
*** تغییر مدیران
در سال 95 تعدادی از مدیران از سمنان رفتند و خیلی ها با انرژی و فکری جدید مسوولیت گرفتند که تغییر معاون امنیتی ، سیاسی اجتماعی استانداری سمنان، فرماندار سرخه، فرماندار میامی، مدیرکل کمیته امداد، مدیرعامل شرکت گاز از مهم ترین تغییر مدیران در سال 1395 بوده است.
7339/6103 گزارش از: محمدرضا یوسف نژاد و امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.