در این مطلب آمده است: در بین همه ملل و همه فرهنگ‌های مختلف و همه ادیان الهی، درخت کاری جایگاهی خاص دارد. در دین مقدس اسلام نیز به کاشتن درخت و حفظ منابع طبیعی سفارش فراوانی شده است و حتی، شغل برخی از بزرگان این دین عالم گیر باغ داری و کاشتن درخت بوده است؛ برای مثال مولای متقیان علی‌(ع) که بعد از پیامبر عظیم‌الشان‌(ص) بلندمرتبه‌ترین شخصیت دین اسلام است، در مدینه باغ‌های بسیاری از درختان خرما برپا کرده و اکثر این باغ‌ها را در راه خدا وقف کرده است.
در وطن عزیزمان از پانزدهم تا بیست و یکم اسفند هفته منابع طبیعی نام گذاری شده که نخستین روز آن یعنی پانزدهم اسفند موسوم به روز درخت کاری است.
سعی هم وطنان ما این است که در این روز با کاشتن یک نهال ضمن کمک به منابع طبیعی به استقبال سال نو بروند؛ البته به نظر می‌رسد کاشتن یک نهال صرفا به صورت نمادین، آن هم در مجامع عمومی، کافی نیست! کاشتن درخت توسط مقامات رسمی موجب تشویق دیگران می‌شود؛ ولی باید در این زمینه فرهنگ سازی کرد.
درخت کاری نیز همچون وظایف شرعی از جمله نماز و روزه و احترام به پدر و مادر و وظایف اجتماعی مثل پرداخت مالیات، واجب می‌نماید و عملی خداپسندانه و عام المنفعه است؛ لذا باید هر ایرانی، به ویژه در این ایام، بر خود لازم و واجب بداند که به طور قطع اقدام به غرس یک درخت در شهر و دیار خود به ویژه در پارک‌ها یا جنگل‌های اطراف کند.
افسوس که در زندگی خود، به «زمین» که موهبت الهی است و به رایگان در اختیار ما قرار داده شده است رحم نمی‌کنیم و با کاشتن آهن و دیوارهای بتنی، طبیعت بکر و دل‌نواز را به محیطی خشن و بی‌روح تبدیل کرده‌ایم و برای خود زندانی از ساختمان‌ها یعنی سلول‌های غیرطبیعی ساخته‌ایم، کاش بتوانیم آن را تا حدودی به شکل طبیعی بازگردانیم.
گیاهان به ویژه درختان، گذشته از اینکه بر روح و روان آدمی تاثیر مثبت دارند، هوا را تلطیف کرده و تولید کننده اصلی اکسیژن هستند و اکسیژن عامل اصلی ادامه حیات موجودات زنده است.
درختان با ریشه دوانی در خاک سبب استحکام خاک شده و مانع فرسایش خاک و تولید ریزگردها می‌شوند، خوانندگان گرامی نیک می‌دانند که در سال‌های اخیر به ویژه در همین چند هفته اخیر مردم جنوب کشورمان مخصوصا در خوزستان به علت حرکت ریزگردها دچار چه مرارتی شدند به طوری که مدت‌ها با قطع آب و برق مواجه بودند.
جنگل‌ها و درختان تاثیرات مفید زیاد دیگری نیز در زندگی نوع بشر دارند. در اینجا فقط به اختصار به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود : که از تقلیل گازهای آلاینده چون دی اکسید کربن، گوگرد، کاهش دما و خنک کردن محیط زندگی ما به خصوص در گرمای فصل تابستان، کاهش آلودگی صوتی، کاهش فشارهای روحی روانی تا درمان بیماری‌هایی چون افسردگی و ناراحتی اعصاب از آن جمله اند.
در پایان، نگارنده از همه مسئولان و هم وطنان محترم تقاضا دارد بیایید دست در دست هم دهیم تا بیش از این بر پیکر سرزمینی که خداوند در اختیار ما قرار داده زخمی نکنیم و با کاشتن درخت، از بی‌توجهی خود اندکی بکاهیم.
هم اکنون در کشورمان طبق آمار صدها درخت با عمری افزون بر پنج هزار سال داریم؛ ولی در قرن اخیر هزاران درخت کهن را نابود کرده‌ایم، باید قوانینی قاطع برای حفظ درختان وضع شود تا هیچ کس نتواند به هیچ درختی آسیب برساند.
7341/6026
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.