محمدرضا خباز روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان، با تشریح چالش های موجود در استان، بر حل آن مشکلات و برنامه ریزی برای رفع این چالش ها تاکید کرد.
وی، درباره حل چالش کمبود آب در استان سمنان خاطرنشان کرد: در بودجه سال ٩٦ اعتبار برای سد روزیه، سد فینسک، انتقال آب سد کالپوش به میامی و شاهرود و انتقال آب از سد نمرود به گرمسار در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: برای کوتاه مدت، ١٨ میلیارد تومان اعتبار از ماده ١٠ و ١٢ قوانین حوادث غیرمترقبه برای استان سمنان برای حفر پنج حلقه چاه آب از فواصل مختلف در نظر گرفته شده است تا در تابستان 96 مردم استان دچار کم آبی نشوند.
استاندار سمنان، درباره چالش جمعیت هم گفت: طبق آمارهای گذشته استان سمنان دارای 640 هزار نفر جمعیت است اما این تعداد جمعیت برای استانی به پهناوری سمنان کافی نیست.
وی اضافه کرد: باید تلاش شود با راه اندازی و فعالیت واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال ، مردم دیگر استان ها برای مهاجرت و ماندگاری در سمنان رغبت داشته باشند و به جمعیت استان سمنان افزوده شود.
وی ادامه داد: سمنان استانی صنعتی است و ظرفیت های فراوانی در این حوزه برای توسعه و اشتغالزایی دارد، باید شرایط فراهم باشد تا زمینه اشتغال در این حوزه برای حل مشکل بیکاری جوانان ایجاد شود.
خباز اضافه کرد: برای ایجاد اشتغال بیشتر، سامانه بهین یاب در کشور برای رونق بخشی به صنعت با هدف اشتغالزایی بیشتر ایجاد شد و در استان سمنان نیز ارایه تسهیلات رونق تولید از مسیر سامانه بهین یاب به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: حدود 2 هزار و 549 واحد صنعتی و کشاورزی استان سمنان در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده بودند که شرایط و وضعیت هزار و 803 واحد ثبت نامی در این سامانه مطالعه و ارزیابی شد و در مجموع پرداخت 820 میلیارد تومان تسهیلات به این واحدها در استان سمنان پیش بینی شد.
وی ادامه داد: تا کنون حدود 600 واحد تولیدی و کشاورزی استان سمنان به میزان 350 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید دریافت کرده اند.
استاندار سمنان گفت: در این استان بیش از هزار و 792 واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که حدود 600 واحد غیرفعال است، اگر این واحدهای تولیدی و صنعتی دوباره راه اندازی شود منجر به اشتغالزایی می شود و مشکل اشتغال در استان سمنان حل خواهد شد.
وی گفت: سمنان جزو استان های اول در داشتن کمترین نرخ بیکاری است، زیرا میانگین نرخ بیکاری در بهار 95 در کشور 11 و در استان سمنان 8.4 درصد بود که در حال حاضر در استان به 8.1 درصد رسیده است.
خباز افزود: با راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی، سرمایه گذاری سرمایه گذاران در استان و عزم و همدلی بیشتر مدیران، امید است نرخ بیکاری به کمترین حد ممکن برسد زیرا با وجود اشتغال بیشتر زمینه رشد در جامعه فراهم می شود.
وی اضافه کرد: اگر اشتغال زایی محقق شود، آسیب های اجتماعی نیز کاهش می یابد، جوانان به سمت ازدوج سوق پیدا می کنند و به آرامش مدنظر قرآن و دین مبین اسلام دست می یابند که پایه و اساس یک جامعه سالم است.
استاندار سمنان افزود: کمبود شغل در جامعه یکی از علت های اصلی بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان است و اگر جوانان شغل داشته باشند، زمینه ازدواج آن ها زودتر فراهم می شود .
علی معینی دانشمندی مدیرکل و حجت الله یحیایی معاون دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری سمنان در این بازدید و نشست خبری حضور داشتند و استاندار سمنان را همراهی کردند.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.