محمد عوض آبادیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: آیین معنوی صدساله گل غلتان در شهر امیریه هر سال در اردیبهشت، ماه رویش گل‌های محمدی، برگزار می‌شد. 

وی اظهار داشت: برگزاری این آیین معنوی امسال، به دلیل شیوع کرونا لغو شده است، امیدواریم در سال آینده بتوانیم با شور و نشاط بیشتری این جشنواره را برگزار کنیم. 

عوض آبادیان ادامه داد: در این جشنواره نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی خود، میان گل های محمدی غلتانده می شوند و در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد زیر یکسال در میان برگ های گل محمدی، سبب حفظ طراوت، شادابی و دورماندن از بیماری های مختلف به ویژه حساسیت های فصلی می‌شود. 

شهردار امیریه تصریح کرد: آیین گل‌چینان ، روایی‌خوانی ، پرپرکردن گل های محمدی، گل‌غلتان نمادین نوزاد، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، برگزاری تورهای گردشگری، بازدید از کویر و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح، از جمله برنامه های جنبی این آیین بود.

در بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان گل محمدی کشت می شود که برای مصارف شخصی و انجام آیین گل‌غلتان بین مردم و علاقه‌مندان توزیع می‌شود. 

جشنواره گل غلتان در سال ۱۳۸۹ با شماره ثبت ۱۷۷ به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز ثبت شده است. 

شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری دامغان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.