به گزارش ایرنا ، بر اساس آمار موجود 148 اثر تاریخی و طبیعی شاهرود در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که با وجود این همه ظرفیت کم نظیر، بخش گردشگری کمترین نقش را در توسعه اقتصادی منطقه داشته است.
با توجه به جاذبه های بسیار زیاد گردشگری و نیز ادامه کاهش بارندگی ها که از 15 سال پیش آغاز شده ، تغییر رویکرد فعالیت ها از باغداری و کشاورزی به گردشگری امری ضروری است .
برای این منظور از چند سال گذشته برنامه هایی مانند معرفی روستاهای هدف گردشگری ، آموزش اهالی این روستاها برای فعالیت در امر گردشگری ، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و نیز سفر به مناطق گردشگری مانند توران انجام می شود .
توران منطقه ای در بخش بیارجمند شاهرود است که شامل 10 روستا بوده و همچنین ذخیره گاه حفاظت شده خوارتوران با 147 هزار هکتار مساحت در آن قرار دارد.
خارتوران بزرگترین پناهگاه حیات وحش ایران و زیستگاه حیوانات در معرض انقراض مانند یوز ایرانی ، گورخر و برخی پرندگان کمیاب مانند زاغ بور یا زاغ ایرانی که بنام کشورمان به ثبت رسیده است.
یکی از برنامه ها در راستای معرفی مناطق گردشگری شاهرود ، سفر به توران است که هر ساله در بهار برگزار می شود، این برنامه که اجرایش از 6سال پیش آغاز شده اکنون علاقه مندان خود را پیدا کرده و هرسال این تعداد رو به افزایش است، به طوری که امسال بیش از 2هزارتن از آن استقبال کردند.
برای هر گردشگری که قصد مسافرت به خوارتوران را داشته باشد ، نخست باید به روستای رضا آباد بیاید این روستای هدف گردشگری در 250 کیلومتری شاهرود قرار گرفته است ، این همسایه ی دیوار به دیوار تپه های ماسه ای کویر، از جنوب با روستای احمد آباد و از شمال با روستای مزینان این بخش ارتباط دارد.
رضا آباد روستایی عشایر نشین است، مردم خانه هایشان را از خشت و سقف آن ها را به شکل گنبدی می سازند. زنان و مردان لباس های سنتی به تن می کنند. دستپخت زنان طعم سلامتی می دهد چون مواد اولیه غذاهایشان را خودشان تولید می کنند. عشایر رضاآباد یکی از بزرگ ترین تولید کننده های گوشت و لبنیات در شهرستان شاهرود هستند. محصولاتی که در طبیعت بکر و به صورت ارگانیک تولید می شوند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، برپایی جشنواره ها برای آشنایی بیشتر شرکت کنندگان با طبیعت، صنایع دستی، محصولات و آداب و رسوم این منطقه بسیار مناسب است.
حمیدرضا حسنی افزود : لذت بردن از مناظر طبیعی منطقه، برپایی چادرهای عشایر، موسیقی محلی، شتر سواری، رصد ستارگان، آفرود و پیاده روی بر روی رمل ها از برنامه هایی هستند که در این جشنواره ها برگزار می شوند .
وی گفت: وجود مقبره 2 عارف بنام ایران بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی از دیگر جاذبه های مهم این شهرستان هستند که برنامه هایی نیز برای بازسازی مقبره آن ها در حال اجرا هستند.
وی بازدید گردشگران از مقبره این عارفان را رو به افزایش خواند و گفت: سرمایه گذاری در بخش گردشگری رونق اقتصادی را در پی داشته و همچنین آشنایی بیشتر مردم با پیشینه فرهنگی غنی کشور را در پی دارد.
وی برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات را از دیگر برنامه ها برای شناساندن تولیدات منطقه خواندو افزود : برگزاری جشنواره موسیقی آئینی مناطق مختلف کشور نظیر علی آباد کتول، سبزوار، خواف و شاهرود هم از دیگر برنامه ها برای جذب گردشگر هستند.
فرماندار شاهرود با تاکید بر نگاه ویژه دولت به توسعه گردشگری در کشور گفت: شهرستان شاهرود ظرفیت های فراوانی برای جذب گردشگر دارد و در این خصوص تاکنون بیش از 20 مجوز فعالیت اقامتگاه های بوم گردی در این شهرستان صادر شده است.
سید محمدرضا هاشمی رونق گردشگری را یکی از راه های توسعه مناطق روستایی برشمرد و افزود: با فراهم کردن زیرساخت های لازم در روستاها و مناطق نمونه گردشگری آمار حضور گردشگران داخلی و خارجی و بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان بسیار افزایش یافته است.
وی با اشاره به رشد 31 درصدی اقامت مسافران در نوروز امسال به نسبت سال گذشته، یادآور شد: نوروز 97 105 هزار گردشگر از مراکز تاریخی، فرهنگی و موزه های شاهرود بازدید کردند و این رقم به نسبت مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد را نشان می دهد.
از مجموع 40 اقامتگاه بومگردی استان سمنان ، 15 مورد در شهرستان شاهرود قرار دارد.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
در تعطیلات نوروزی امسال بیش از 160 هزار نفر از جاذبه های شهرستان شاهرود دیدن کردند.
شهرستان 240 هزار نفری شاهرود یک شهر ، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.